Ungurii au vrut să afle dacă viața e mai scumpă la ei decât în România. Concluzia după ce au comparat prețurile

Ungurii au vrut să afle dacă viața e mai scumpă la ei decât în România. Concluzia după ce au comparat prețurile
Profit.ro
Profit.ro
scris 25 oct 2021

Revista de știri economice G7 a analizat prețurile practicate de un lanț de supermarketuri prezent atât în Ungaria, cât și în România. Concluziile rezultate au fost publicate într-un articol.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

La bază au stat 42 de produse, ale căror prețuri au fost monitorizate în Ungaria, în fiecare lună, timp de 20 de luni, respectiv de la sfârșitul lunii ianuarie 2020. Comparația între prețurile din România și Ungaria, făcută pe baza prețurilor practicate de rețeaua germană de supermarketuri Lidl în Budapesta și Cluj, vine după ce G 7 comparase prețurile din Franța și Ungaria, iar rezultatele au arătat că cele din țara vecină sunt cu mult mai mici. De altfel, jurnaliștii maghiari sunt convinși că aceleași rezultate ar fi și în cazul unei comparații cu Austria sau Marea Britanie, scrie Adevarul.

Platforme de comerț electronic pe care poți să-ți construiești afacerea online CITEȘTE ȘI Platforme de comerț electronic pe care poți să-ți construiești afacerea online

Până la o astfel de comparație, G 7 a analizat prețurile practicate de lanțul de supermarket Lidl în Ungaria și cele din România. În articol se precizează că, la fel ca în cazul în comparației franco-ungare, în unele cazuri gama de produse Lidl și obiceiurile de cumpărături din România diferă de cele din Ungaria în anumite privințe.

Automatica SA: pionierul automatizărilor din România în era Industriei 4.0 CITEȘTE ȘI Automatica SA: pionierul automatizărilor din România în era Industriei 4.0

„Metodologia colectării datelor a rămas aceeași. Pe scurt: ne uităm întotdeauna la prețuri care nu sunt la produse aflate în promoție, calculate din prețuri unitare pe kilogram sau pe litru și, dacă există mai multe produse identice, cumpărăm întotdeauna cele mai ieftine din cantitatea dată, dar indiferent de ambalaj”, au explicat maghiarii.

Cu 5% mai ieftin în România

După ce au fost comparate prețurile din rețelele Lidl din cele două țări, s-a comparat valoarea coșurilor de consum create în acest fel cu salariile medii disponibile în fiecare țară.     

„Din grafic reiese că majoritatea produselor sunt mai ieftine în România, dar, oarecum surprinzător, am găsit și 10 din 35 produse care costă mai puțin în Ungaria. Adevărat, acest lucru nu mai este valabil în cazul făinii, pentru că în primele zile ale lunii octombrie Lidl Ungaria a crescut prețul cu 25%, iar în cazul ouălor diferența este neglijabilă, 0,3 HUF, dar consumatorul maghiar plătește mai puțin. pentru celelalte opt produse: lapte ESL, 1,5 lapte UHT, file de piept de pui și curcan, apă minerală, sare și brânză gouda. Cu toate acestea, la prima vedere, se poate prevedea că pentru lista noastră de cumpărături vom plăti mult mai mult la casă în Ungaria decât în ​​România”, scriu maghiarii.

O altă întrebare pe care și-au pus-o autorii a fost în ce măsură reprezintă acest coș de cumpărături o povară pentru o familie de români, respectiv pentru o familie de maghiari. „Acest lucru nu este atât de ușor de stabilit, deoarece ar fi cel mai aproape de realitate dacă am putea compara valorile cu salariul mediu net curent. Cu toate acestea, astfel de date sunt fiabile doar pentru Eurostat pentru cele două țări, care sunt mediile de anul trecut. Prin urmare, am făcut o corecție neoficială în calculul nostru: întrucât creșterea salariilor a fost în medie de aproximativ 8% în ambele țări de anul trecut, am crescut cifrele UE de anul trecut cu 8%. Pe baza acestora, am început calculul nostru din faptul că salariul mediu net de astăzi este de 384 de euro pe lună în România și de 583 de euro în Ungaria. Dacă le convertim în forinți și vedem cât de mult este costul total al achiziției, vom obține rezultatul.”  

Tot mai bine pentru maghiari

La final, concluzia lor este că, la supermarketurile Lidl din România, coșul de cumpărături ar fi cu 10,6% mai ieftin.  Astfel, la un coș pentru care un maghiar plătește în Budapesta 40 de euro, un român va plăti 35 euro. Potrivit studiului, legumele și fructele sunt mai ieftine în Ungaria, în timp ce lactatele și produsele din carne sunt ceva mai ieftine în România.   

Chiar și așa, diferența, când se trage linie, este în favoarea vecinilor unguri. Asta pentru că, potrivit sursei citate, ungurii trăiesc mai bine, iar un coș de produse Lidl reprezintă 9,2% din salariul lunar în România față de numai 6,8% în Ungaria. Pentru Lidl, rețelele din cele două țări sunt la fel de profitabile, cu o foarte mică diferență pentru Lidl Ungaria. „Pe de altă parte, coșul românesc generează același venit în lei, de 11.720 forinți pentru filiala din România a Lidl și 11.934 HUF pentru filiala din Ungaria, concluzionează G 7.

viewscnt
Afla mai multe despre
preturi
magazin