De la Romarta și Gostat la magazine care vând online. Povestea tranziției și care este cea mai nouă soluție pentru viitorul afacerii

De la Romarta și Gostat la magazine care vând online. Povestea tranziției și care este cea mai nouă soluție pentru viitorul afacerii
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 2 dec 2016

După 1990, inițiativa în afaceri a condus în România la o explozie a numărului de buticuri, chioșcuri și magazine alimentare de cartier, care au înlocuit vechile unități de desfacere din perioada comunistă, gen Romarta, Gostat și Alimentara.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Alături de centrele en-gros, acest tip de comerț a fost dominant în România, a cărui imagine era una de bazar oriental, prea puțin apropiată conceptelor de supermarket, de hipermarket sau de discounter. Primul pas către retailul modern a fost în 1995, când în Capitală a apărut primul magazin cu autoservire și conceptul de rețea de magazine, viitorul Mega Image, în urma unei investiții realizate de o companie cu acționariat elen.

Iar valul a lovit piața de retail când au apărut Billa (1999), Profi (2000), Carrefour (2001), Selgros (2001), Penny Market (2001), Cora (2003), Kaufland (2005), Real și Auchan (2006), iar mai recent Lidl.

Apar primii operatori de telefonie mobilă, retailul ia avânt

Dezvoltarea retailului modern din România a fost însoțită  de apariția primilor operatori de telefonie mobilă, care și-au lansat serviciile GSM în prima jumătate a anului 1997, în baza licențelor cumpărate în 1996.

Aceasta deoarece retailul presupune o cunoaștere în timp real a datelor legate de vânzări, stocuri și furnizori.

Infrastructura de comunicații dezvoltată de aceștia, dar și de companiile prin cablu TV și telecomunicații fixe a acoperit nevoile de comunicare ale retailerilor,  fie că a fost vorba de transmiterea datelor privind vânzările și nivelul stocurilor în rețea sau de asigurarea legăturilor cu furnizorii și cu transportatorii, fie de serviciile de voce și mesaje scrise pentru un mai bun contact cu și între salariați și cu clienții.

Într-o perioadă în care digitalizarea a pătruns în toate verticalele de business, retailul offline nu a făcut excepție de la această tendință și tot mai multe rețele de retail și-au lansat operațiunile și în mediul virtual.

În plus, mediul online a permis producătorilor fără o rețea proprie de distribuție să aibă acoperire națională și să vândă în orice colț al țării.

Cine nu s-a adaptat la era digitală a intrat în “off”

Inflația de magazine a avut însă și un alt efect, ridicând nivelul de așteptare din partea clienților față de serviciile furnizate. Pretențiile clienților au crescut foarte mult, iar cei care s-au adaptat în principal cu ajutorul infrastructurii IT, înțelegând importanța interconectării, au putut să facă față.

Și aici mulți retaileri mai puțin conectați la era digitală și fără consultanță au înțeles că au o problemă.

Retaileri care se credeau pe val au realizat că locul lor real pe piață nu era cel pe care-l vedeau, iar lecția învățată a fost, în cazul unora, scumpă,  trezindu-se chiar eliminați de pe piață, precum lanțul Proges, intrat foarte recent în faliment.

Un instrument care în doar câteva minute arată unei firme unde este și cum poate crește

O astfel de situație poate fi însă evitată astăzi printr-o metodă inovatoare, și anume un instrument online care, în funcție de răspunsurile dintr-un chestionar, indică unei firme, în doar câteva minute, printr-un raport detaliat, exact locul pe care se află și, mai mult, unde anume și cum trebuie să mai lucreze pentru a crește.

Un chestionar detaliat care bifează toate aspectele unui business, de la dimensiunea companiei, industrie, caracteristicile afacerii, trecând prin provocările specifice mediului de afaceri, până la modul de lucru și de comunicare, soluțiile tehnice utilizate sau  nivelul de mobilitate.

La acest instrument, denumit Ready Business Score și dezvoltat de Vodafone România,  a apelat și comerciantul de produse naturiste Herbagetica, distribuite în farmacii și centre comerciale, dar și prin propriul magazin online. 

Firma a folosit serviciul pus la dispoziție de Vodafone și a înțeles mai concret nevoile sale de business și cum poate lua cele mai bune decizii pentru viitor.

“Vrem să fim mereu cu un pas înainte. De aceea am făcut testul Ready Business Score. Ne-a ajutat să înțelegem mai concret nevoile noastre de business și cum putem lua cele mai bune decizii pentru viitor”, a declarat Marius Bradea, manager național vânzări la Herbagetica SRL Brașov.

Ready Business Score de la Vodafone România este un instrument online de analiză cu ajutorul căruia patronul sau managerul unei firme poate evalua punctele forte și slăbiciunile afacerii, precum și gradul de adaptare la noua eră digitală și eficiența afacerii din acest punct de vedere.

Practic, cu Ready Business Score, antreprenorii români și directorii de companii din rețea pot evalua cât de pregătită este afacerea lor pentru viitor din punct de vedere al infrastructurii si soluțiilor de comunicare utilizate.

Platfoma ready.vodafone.ro este accesibilă gratuit și presupune parcurgerea unui chestionar online, pentru completarea acestuia fiind necesare mai puțin de 15 minute.

La finalul analizei, utilizatorul platfomei ready.vodafone.ro primește un raport detaliat cu recomandări de soluții din cele trei arii menționate.

Platforma a fost lansată în octombrie 2016 și peste 3.000 de companii au completat deja chestionarul.

viewscnt
Afla mai multe despre
ready business score
vodafone