Mii de apeluri au fost înregistrate la numărul unic 119, Telefonul Copilului, activ din 5 ianuarie, operaționalizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), a declarat pentru News.ro consilierul de stat Mădălina Turza, care a subliniat că acest număr „nu este unul simplu”, operatorii putând afla de unde se face apelul și numărul celui care sună. Ea a precizat că, în cursul săptămânii viitoare, vor putea fi generate și statistici.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
„Există deja mii de apeluri, nu avem o statistică încă pentru că Serviciul de Telecomunicații Seciale încă instalează platforma de colectare a datelor statistice, însă s-au putut observa mii de apeluri date simultan în cele două, trei zile, dar în special pe data de 5 ianuarie. Lumea a sunat ca să vadă cum funcționează, cum se răspunde. Au fost situații în special de verificare. În cursul săptămânii viitoare, vom putea să generăm și statistici și să vedem ce cazuri au fost până acum”, a declarat Mădălina Turza.
CITEȘTE ȘI FOTO Grupul american Philip Morris International pregătește investiții suplimentare de peste 100 milioane dolari în România și lansează și un nou produsTelefonul Copilului face parte din Programul Național de Suport pentru Copii în contextul Covid „Din grijă pentru Copii”.
„În septembrie, fost aprobată Ordonanța de Urgență privind Programul Național de Suport pentru Copii în contextul Covid „Din grijă pentru Copii”. Din acest program național fac parte o serie de măsuri pe partea de suport psiho-emoțional și de siguranță a lor. Una dintre primele măsuri o reprezintă operaționalizarea numărului 119 care avea ca termen de realizare 31 decembrie 2021, ceea ce s-a și întâmplat. Zilele trecute a fost anunțat și începând din 5 ianuarie este activ la nivel național”, a declarat, pentru News.ro, Mădălina Turza, consilier de stat în Ministerul Familiei.
Până acum nu a existat infrastructura, a precizat consilierul.
CITEȘTE ȘI Philip Morris International începe comercializarea în România a dispozitivului lil SOLID 2.0 introdus de IQOS pentru a accelera progresul către un viitor fără fum„Numărul 119 este un telefon unic și gratuit la nivel național pentru situațiile de abuz, neglijare și exploatare a copilului. Acest număr se află operaționalizat la nivelul celor 47 de Direcții Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului care se află în toate județele din țară și la nivelul celor șase sectoare din București. În fiecare, a fost operaționalizat, înființat un birou cu operatori call-center care funcționează non-stop”.
Numărul 119 interconectat cu 112
În situații grave, apelul este transferat automat către 112. „Nu este un simplu telefon, este o întreagă infrastructură, o platformă instalată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), cu ajutorul căreia operatorii pot vedea de unde se sună, numărul apelantului și, în situația în care se confirmă în urma unei proceduri, întrebări specifice pe care aceștia le pun, că este o situație gravă, în timp real se deplasează o echipă de intervenție a Protecției Copilului acolo unde se află copilul. În situația în care problema semnalată este o urgență care pune viața în pericol, se face transferul automat către 112, pentru că cele două sisteme informatice sunt interconectate”, a explicat Mădălina Turza.
„Acest număr 119 face parte dintr-un amplu proces de elaborare de redactare, de consultare, desfășurat pe parcursul anului 2021, în perioada guvernului Cîțu”, a subliniat aceasta.
„Motivul pentru care acest număr a fost înființat a fost determinat de perioada pandemiei care a făcut să adâncească un fenomen care era subraportat, violența în familii și în comunitate. Raportate în 2020, au fost peste 8.700 de cazuri de infracțiuni, violențe împotriva copiilor și doar în primele șapte luni ale anului 2021 au fost peste 5.400 de copii care au făcut obiectul unor dosare penale. Cifrele au fost foarte mari față de anii precedenți, tocmai pe fondul izolării, al statului în casă foarte mult, copiii nu au mai mers la școală și s-au întâmplat lucruri grave. Oricum, România avea o problemă de identificare și de scoatere la lumină a acestor situații și tocmai de aceea această pârghie importantă. La numărul acesta pot suna alți membri ai familiei, vecini, alți oameni”, a explicat Turza..
CITEȘTE ȘI Susținuți de Orange Fab, românii de la uRADMonitor au construit o rețea de monitorizare a calității aerului ce se bucură de succes în țară și peste hotareCele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară sunt singurele entități publice care au expertiză pe zona de protecție a copilului.
„Că există lacune de calitate în anumite zone, este altă discuție, dar sunt singurii care au acest tip de expertiză. Suplimentar, operatorii au fost formați atât de STS, dar și pe partea de intervenție și de răspuns la asemenea situații. Ei, oricum, sunt prin formarea lor asistenți sociali, psihologi, dar au pregătire în zona socială. Este firesc ca, probabil în primele săptămâni, să existe stângăcii sau sincope, dar după 30 de ani era normal ca și România să aibă un asemenea sistem”, a concluzionat consilierul de stat.
Fostul premier Florin Cîțu afirma, în 14 septembrie 2021, că România va avea cele mai noi soluții de combatere a criminalității online împotriva copiilor și decriptarea materialelor online cu caracter abuziv, după ce a fost finalizat programul "Din grijă pentru copii".
"Este un proiect la care țin foarte mult și mă bucur că am reușit să-l avem într-un timp atât de scurt. Cele mai bune soluții vin de la specialiști. Măsurile din acest program sunt rezultatul a zeci de întâlniri și ședințe ale grupurilor tehnice de lucru care au adus la masă experții din instituțiile publice și societatea civilă, precum și reprezentanții părinților și ai copiilor. Tocmai de aceea am încredere că proiectul este unul foarte bun și o să fie un succes, a fost unul din cele mai ample procese de construcție participativă coordonat de la nivelul Guvernului, iar ceea ce mi se pare cu adevărat important este că au fost implicați în mod activ însuși beneficiarii măsurilor propuse, copiii”, a declarat atunci Florin Cîțu.
El a anunțat și că în cadrul programului vor fi și măsuri pentru creșterea capacității de intervenție în cazurile de violență împotriva copiilor.
Joi, ministrul Familiei, Gabriela Firea a făcut mai multe precizări pe Facebook legate de funcționarea numărului 119, la care pot suna copiii care se află în orice situație de abuz, exploatare sau neglijare, dar și oricine altcineva cunoaște vreun astfel de caz.
”Prin acest Program al Guvernului României vor fi ascultați de specialiști din Direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului, printr-o procedură dezvoltată de Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopției, instituție din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse. 5 persoane cu pregătire specială răspund, prin rotație, la acest număr de telefon, în fiecare dintre cele 47 de direcții de asistență socială și protecția copilului din toată țara, 24 de ore din 24. Acești specialiști sunt în legătură cu Serviciul Unic de Urgență și pot apela 112 printr-o simplă apăsare de buton dacă este nevoie de intervenție rapidă.
De asemenea, în cazul sesizării unui caz de copil dispărut, Politia va transmite un mesaj folosind sistemul RO-ALERT”, a afirmat ministrul, adăugând că 119 nu este doar o linie verde de preluare a mesajelor. Fiecare apel este evaluat, iar problema nu se oprește la o simplă discuție telefonică. În cazul unei situații urgente, fiind 100 de persoane pregătite să plece pe teren în orice moment, în toată țara.
”Cazurile de abuz nu trebuie ascunse, iar acești copii trebuie ascultați și ajutați de specialiști”, a conchis Firea.