Cheltuielile pentru investiții, mai mici cu 30% în primele nouă luni. Cheltuielile de personal, mai mari cu 22%

Cheltuielile pentru investiții, mai mici cu 30% în primele nouă luni. Cheltuielile de personal, mai mari cu 22%
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 25 oct 2017

Deficitul bugetar s-a situat în primele nouă luni la 6,8 miliarde de lei, (0,81% din PIB), față de 6,5 miliarde de lei (0,78%) în primele opt luni și 3,7 miliarde de lei (0,49%) în ianuarie-septembrie anul trecut. Cheltuielile pentru investiții au înregistrat un recul de 30%, în contextul în care veniturile au crescut cu mai puțin de 9%, iar cheltuielile s-au majorat cu 10,5%, în mare măsură din cauza unor costuri de personal mai mari cu 22%.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 12,1 miliarde lei, respectiv 1,4% din PIB, față de 17,3 miliarde lei, 2,3% din PIB, în aceeași perioadă anul trecut.

Pentru întreg anul, Guvernul țintește un deficit de aproape 3% din PIB. O mare parte a deficitului bugetar se înregistrează în general în România în ultimele două luni ale anului, când statul realizează o parte importantă a cheltuielilor.

Scumpiri timide, de 5 bani, în noaptea majorării de accize. Prețul motorinei a sărit de 5 lei/l CITEȘTE ȘI Scumpiri timide, de 5 bani, în noaptea majorării de accize. Prețul motorinei a sărit de 5 lei/l

Veniturile bugetului

Potrivit informațiilor transmise de Ministerul Finanțelor, veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 180,4 miliarde lei, reprezentând 21,6% din PIB, au fost cu 8,8% mai mari, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent.

Au crescut față de anul trecut încasările din contribuțiile sociale (+16,1%), din impozitul pe salarii și venit (+9,1%) și din veniturile nefiscale (+17,4%).

Încasările din impozite și taxe pe proprietate au scăzut cu 12,1% față de perioada similară din 2016, scăderea fiind determinată, în principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcții speciale.

Încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii au crescut cu 64,8% față de aceeași perioadă a anului trecut, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

În ceea ce privește veniturile din TVA, acestea au înregistrat o scădere cu 0,3% față de primele nouă luni ale anului 2016, pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, din februarie 2017 se reflectă în încasări și efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%.

Încasările din accize au fost cu 4% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.

Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de 7,5 miliarde lei.

Cheltuielile bugetului

Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 187,3 miliarde lei, au crescut în termeni nominali cu 10,5% față de primele nouă luni ale anului trecut.

Trei sferturi dintre angajații români se așteaptă la salarii mai mici de la 1 ianuarie 2018 CITEȘTE ȘI Trei sferturi dintre angajații români se așteaptă la salarii mai mici de la 1 ianuarie 2018

Cheltuielile de personal au crescut cu 21,6% față de aceeași perioadă a anului precedent fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15 % a salariilor din sănătate și din educație de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale care  beneficiază de  majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 50% a salariului brut și a sporurilor pentru personalul din instituțiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017, precum și aplicarea începând cu 1 iulie 2017 a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 3,6% față de aceeași perioadă a anului precedent, creștere mai mare înregistrându-se la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, de 5,2%.

Subvențiile sunt în creștere cu 4% în timp ce dobânzile sunt mai mici cu 5,5% față de aceeași perioadă a anului precedent.

TABEL Camera Deputaților prezintă noile salarii ale parlamentarilor și angajaților. Indemnizațiile pornesc de la 13.050 lei pentru aleși CITEȘTE ȘI TABEL Camera Deputaților prezintă noile salarii ale parlamentarilor și angajaților. Indemnizațiile pornesc de la 13.050 lei pentru aleși

Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 11,7%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, și cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1000 lei, precum și alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: creșterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); creșterea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi și majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcționari publici parlamentari, auditori ai Curții de Conturi.

viewscnt
Afla mai multe despre
buget
executia bugetara
ministerul finantelor