DOCUMENT A apărut în Monitorul Oficial ordonanța care extinde perioada în care firmele pot amâna plata obligațiilor fiscale

DOCUMENT A apărut în Monitorul Oficial ordonanța care extinde perioada în care firmele pot amâna plata obligațiilor fiscale
scris 26 oct 2020

Ordonanța Guvernului care extinde până la 25 decembrie perioada în care nu începe executarea silită și nu sunt percepute dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale neachitate la termen, a căror scadență s-a împlinit după declanșarea stării de urgență, a apărut în Monitorul Oficial în această seară. Această facilitate era valabilă până la 25 octombrie, potrivit legislației anterioare (26 octombrie, având în vedere că 25 octombrie a fost duminică).

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Trebuie precizat că data de 25 decembrie este prima zi de Crăciun, vineri.

De asemenea, ordonanța publicată acum include și un mecanism simplificat de eșalonare la plată pentru cel mult 12 luni pentru obligațiile bugetare principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanșată starea de urgență și până la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Totodată, este suspendată sancțiunea pentru neconectare caselore de marcat la sistemul informatic al ANAF, este extinsă scutirea de impozit specific pentru HoReCa până la finalul anului, se prorogă termenul pentru depunerea intenției de restructurare până la data de 31 martie 2021 și termenul de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 iunie 2021, iar cheltuielile pentru testarea COVID-19 a angajaților devin neimpozabile.

Proiectul de ordonanță postat pe site-ul Ministerului Finanțelor nu prevedea extinderea perioadei în care firmele pot amâna la plată obligațiile fiscale, fără executare silită și fără dobânzi și penalități, și nici prelungirea perioadei în care ANAF rambursează TVA cu control ulterior. Acestea au fost adăugate în ședința de guvern de joi.

Perioada în care ANAF rambursează TVA cu control ulterior a fost extinsă până la 25 ianuarie. Ministerul Finanțelor, Florin Cîțu, a declarat, săptămâna trecută, că după data de 25 ianuarie, această facilitate va fi menținută doar pentru firmele care au un istoric de contribuabili corecți.

Ordonanța este disponibilă aici

Mecanismul de eșalonare

Beneficiari ai facilității de eșalonare simplificată sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal.

Amenzi de aproape 4 milioane lei aplicate de inspectorii de muncă CITEȘTE ȘI Amenzi de aproape 4 milioane lei aplicate de inspectorii de muncă

Această măsură are ca scop, pe de o parte, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformării la plată, pentru contribuabilii aflați în dificultate generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19, iar pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat.

Pentru acordarea eșalonării contribuabilul, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
b) să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență și neachitate ulterior.
c) să nu se afle în procedura insolvenței;
d) să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;
e) să aibă depuse toate declarațiile fiscale;
f) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.

Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii aflați în insolvența pentru obligațiile curente născute după declararea stării de urgență, dar și cei care au eșalonare la plată conform Codului de procedură fiscală.

Întrucât eșalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanții, legiuitorul, în acord cu mediul de afaceri și ceilalți parteneri sociali, a instituit plata unei dobânzi. Nivelul de dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an (față de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere).

Debitorul poate solicita modificarea eșalonarii prin includerea în eșalonare a obligațiilor născute după acordarea eșalonării la plată de 2 ori pe perioada eșalonarii.

Dacă debitorul pierde eșalonarea, poate solicita menținerea acesteia tot de 2 ori.

Debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare, care poate cuprinde rate diferențiate de plată.

Avantajele acestei măsuri:

    • este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020;
    • este o procedură simplificată de acordare a eșalonării la plată, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgență. Față de procedura normală de acordare a eșalonării, potrivit Codului de procedură fiscală, procedura și documentele depuse de debitori sunt simplificate, în sensul că se acordă eșalonare numai în baza unei cereri, fără a fi depuse alte documente.
    • termenul de soluționare este mult diminuat - 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situației fiscale a debitorului;
    • se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată;
    • nu se constituie garanții, ținând cont de termenul scurt de acordare eșalonării la plată (12 luni), de situația dificilă cu care se confruntă contribuabilii din perspectiva lichidităților financiare mult diminuate față de perioada anterioară intrării în starea de urgență, precum și de necesitatea susținerii mediului de afaceri pentru revitalizarea activității;
    • nu se consideră a fi restante obligațiile bugetare pe perioada eșalonării la plată;
    • pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată;
    • debitorul poate solicita, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, modificarea eșalonării la plată prin includerea în eșalonare a obligațiilor ce constituie condiție de menținere a valabilității acesteia;
    • debitorul poate menține eșalonarea la plată, pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eșalonare.

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
ministerul finantelor
firme
taxe
impozite
dobanzi
penalitati
anaf
executare silita