DOCUMENT Senat - Teodorovici a scos din proiect închisoarea pentru reținerea și nevirarea contribuțiilor și impozitului. Au fost majorate și pragurile sub care prejudiciile din evaziune nu se mai pedepsesc cu închisoarea

DOCUMENT Senat - Teodorovici a scos din proiect închisoarea pentru reținerea și nevirarea contribuțiilor și impozitului. Au fost majorate și pragurile sub care prejudiciile din evaziune nu se mai pedepsesc cu închisoarea

Comisia de buget-finanțe din Senat a eliminat astăzi din proiectul de lege depus recent de senatorul Eugen Teodorovici, de asemenea și ministru al Finanțelor, prevederea care introduce pedeapsa cu închisoarea pentru persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții. Proiectul de lege inițiat de Teodorovici la mijlocul lunii septembrie, proiect despre care Profit.ro a scris aici, a generat critici din partea mediului de afaceri, iar modificările de acum au fost aduse tot la inițiativa lui Teodorovici. De asemenea, față de forma inițială a proiectului, crește la 1 milion de euro pragul sub care cei care cauzează statului prejudicii prin fapte de evaziune pot scăpa de închisoare dacă, după ce au fost prinși și trimiși în instanță, achită prejudiciul.

ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI

Proiectul este trecut pe ordinea de zi pentru a intra mâine la vot în plenul Senatului, după care trebuie adoptat și de Camera Deputaților, pomulgat, iar legea publicată în Monitorul Oficial.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Noile praguri sub care scapă de închisoare, dacă achită suma, persoanele care au cauzat statului prejudicii pin fapte de evaziune sunt:

  • 1 milion de euro majorat de la 100.000 de euro în forma inițială - autoritățile pot aplica doar amendă dacă se achită prejudiciul, fără să mai fie pedepsită fapta cu închisoare
  • dacă prejudiciul este sub 50.000 de euro, față de 10.000 de euro în proiectul inițial depus de Teodorovici, iar suma este plătită, fapta nu mai este sancționată nici măcar cu amendă

Articolul 6 din proiectul inițial, cel care reintroducea pedepsa cu închisoarea pentru persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții, a fost eliminat din proiectul aprobat astăzi de Comisia de buget-finanțe din Senat.

În plus, au fost majorate în comisie și pragurile de prejudiciu de la care se aplică un spor la limitele maxime de pedeapsă. Astfel, limitele de pedeapsă ar urma să fie majorate cu o treime dacă prejudiciul trece de 1 milion de euro, în loc de 100.000 de euro în varianta inițială a proiectului, din septembrie, și cu jumătate dacă trece de 5 milioane de euro, față de 500.000 de euro în proiectul inițial.

Despre poziția oamenilor de afaceri față de acest subiect, puteți citi aici.

Documentul cu modificările adoptate în comisia din Senat este disponibil aici.

Proiectul inițiat de Teodorovici la mijlocul lunii septembrie prevedea, în forma inițială, că persoanele care cauzează statului prejudicii prin nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata în cel mult 30 de zile de la termenul scadent a unor impozite și contribuții vor fi pedepsite cu închisoare de la 1 la 6 ani. Proiectul a reluat ideea de închisoare de până la 6 ani dintr-un proiect anterior al Finanțelor, inițiat în decembrie 2017, dar la care ulterior s-a renunțat, nefiind susținut atunci de Teodorovici. Față de proiectul din 2017, despre care Profit.ro a scris aici, în varianta prezentată în septembrie au fost gândite pedepse mai blânde pentru cei care achită prejudiciile.

Astfel, proiectul din septembie reduce la jumătate limitele de pedeapsă pentru cei care acoperă suma stabilită ca prejudiciu. De asemenea, prevedea că dacă prejudiciul identificat de autorități și achitat de evazionist, până la citirea actului de sesizare, este mai mic de 100.000 de euro, autoritățile pot aplica doar amendă, în timp ce în cazul prejudiciilor rezultate din evaziune mai reduse de 10.000 de euro și achitate, fapta nu va mai fi pedepsită. Pragurile acestea au fost majorate astăzi în Comisia de buget din Senat la 1 milion de euro, respectiv 50.000 de euro.

Câștigul salarial mediu nominal net a scăzut CITEȘTE ȘI Câștigul salarial mediu nominal net a scăzut

Ministerul Finanțelor a avut o inițiativă similară în decembrie 2017, dar proiectul de atunci a fost amânat pe fondul discuțiilor cu Ministerul Justiției și, în final, nu a mai fost susținut de Teodorovici la preluarea conducerii ministerului, în ianuarie 2018.

Proiectul a fost oprit după ce specialiști în taxe și legislație chestionați de Profit.ro au atenționat că trebuie modificat, deoarece neclaritățile pot crea confuzii cu consecințe grave, dar și situații extreme în care un angajator cu mulți salariați riscă închisoare pentru neplata unor sume derizorii raportat la amploarea afacerilor.

Neplata contribuțiilor reținute la sursă a mai fost considerată infracțiune, dar în 2015 Curtea Constituțională a decis că prevederea este neconstituțională, însă din cauza definirii neclare a "reținerii la sursă", astfel că angajatorii sunt sancționați cu amendă.

Noi măsuri fiscale: Regimul TVA, modificat la livrarea de bunuri, inclusiv pentru stingerea unor datorii. Atribuțiile șefului ANAF - restrânse CITEȘTE ȘI Noi măsuri fiscale: Regimul TVA, modificat la livrarea de bunuri, inclusiv pentru stingerea unor datorii. Atribuțiile șefului ANAF - restrânse

La preluarea mandatului de ministru al Finanțelor, Teodorovici spunea că legislația pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale trebuie schimbată, dar într-un mod care să nu alunge investitorii. El s-a pronunțat pentru o adaptare mai eficientă a legislației evaziunii, spunând atunci că nu este cazul ca antreprenorii să ajungă la închisoare.

Întrebat de presă dacă este de acord cu reintroducerea pedepsei cu închisoarea pentru angajatorii care nu achită într-un anumit termen obligații fiscale, cum prevede un proiect al Finanțelor aflat pe circuitul de avizare, Eugen Teodorovici, atunci viitor ministru al Finanțelor, a răspuns: "Nu!".

Ministrul și-a nuanțat ulterior poziția și a propus exemplul unor țări UE în care evaziunea este pedepsită, dar se pune un accent mai ridicat pe recuperarea prejudiciilor.

În prezent, angajatorul mai datorează direct doar contribuția asigurătorie pentru muncă, în timp ce restul contribuțiilor și impozitul pe venit, sunt datorate de angajat, reținute de angajator din salariul brut al angajatului și virate către bugetele de stat, sănătate și pensii.

La fel ca în proiectul din decembrie 2017, proiectul propus în septembrie de Teodorovici păstrează o serie de majorări ale limitelor de pedeapsă dacă prejudiciul cauzat de fapta de evaziune depășește anumite praguri. Astfel, limitele de pedeapsă vor fi mai mari cu o treime pentru prejudicii peste 100.000 de euro și cu jumătate pentru prejudicii peste 500.000 de euro.

De asemenea, proiectul din septembrie prevedea că dacă prejudiciul este de până la 100.000 de euro și acoperit de suspect sau inculpat până la momentul citirii actului de sesizare, atunci fapta poate fi sancționată doar cu amendă. Dacă prejudiciul este mai  mic de 10.000 de euro și achitat până la momentul citirii actului de sesizare, atunci fapta nu va mai fi pedepsită. Teodorovici argumenta, în motivarea proiectului, că rezolvarea mai rapidă a unor astfel de situații, vizând sume mici, va degreva instanțele de judecată de unele acțiuni.

Dăncilă a schimbat șefia Antifraudei. Obligată de instanță CITEȘTE ȘI Dăncilă a schimbat șefia Antifraudei. Obligată de instanță

În cazul în care o persoană a beneficiat de reducerile de pedeapsă și recidivează în termen de 5 ani, prevederile mai blânde nu se mai aplică.

Documentul cu proiectul de lege inițiat în septembrie de Teodorovici poate fi citit aici, iar expunerea de motive, aici

Documentul cu proiectul din decembrie 2017, pregătit de Ministerul Finanțelor, este disponibil aici

Proiectul din decembrie includea 32 de impozite și contribuții, în timp ce proiectul inițiat în septembrie 2019 de Teodorovici vizează 19

Proiectul din septembrie

Nr. crt. Denumirea obligației fiscale
1 Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română
2 Impozitul pe veniturile din activittăți independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă
3  Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală
4 Impozit pe venitul din salarii și asimilate salariilor
5 Impozitul pe veniturile din arendă
6 Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi
7 Impozit pe veniturile sub formă de dividende
8 Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii
9 Impozitul pe veniturile din pensii
10 Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc
11 Impozitul pe veniturile din alte surse
12 Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal
13 Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal
14 Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate - asociere fără personalitate juridică și o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II
15 Contribuția de asigurări sociale
16 Contribuția de asigurări sociale de sănătate
17 Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți
18 Impozitul datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal
19 Contribuția la Fondul pentru mediu

Fostul proiect

Nr.

Crt.

 Denumirea obligației fiscale

1.     

Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română

2.     

Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală

3.     

Impozit pe venitul din salarii și asimilate salariilor

4.     

Impozitul pe veniturile din arendă

5.     

Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi

6.     

Impozit pe veniturile sub formă de dividende

7.     

Impozitul pe veniturile impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii

 

8.     

Impozitul pe veniturile din pensii

9.     

Impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc

10. 

Impozitul pe veniturile din alte surse

11. 

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal.

12. 

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal.

13. 

Impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate - asociere fără personalitate juridică și o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II.

14. 

Contribuția  de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor

15. 

Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor

16. 

Impozitul pe veniturile din dobânzi obținute de un nerezident, primite de la un rezident

17. 

Impozitul pe veniturile din dobânzi obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă dobânda este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat

18. 

Impozitul pe veniturile din redevențe obținute de un nerezident, primite de la un rezident

19. 

Impozitul pe veniturile din redevențe obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă redevența este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat

20. 

Impozitul pe veniturile din comisioane obținute de un nerezident, primite de la un rezident

21. 

Impozitul pe veniturile din comisioane obținute de un nerezident, primite de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacă comisionul este o cheltuială a sediului permanent/a sediului permanent desemnat

22. 

Impozitul pe venituri din activități sportive și de divertisment desfășurate în România obținute de un nerezident, indiferent dacă veniturile sunt primite de către persoanele care participă efectiv la asemenea activități sau de către alte persoane

23. 

Impozitul pe venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanță din orice domeniu, obținute de un nerezident, dacă aceste venituri sunt obținute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România

24. 

Impozitul pe venituri reprezentând remunerații primite de persoane juridice străine care acționează în calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administrație al unei persoane juridice române

25. 

Impozitul pe  venituri din servicii prestate în România obținute de un nerezident, exclusiv transportul internațional și prestările de servicii accesorii acestui transport

26. 

Impozitul pe  venituri din profesii independente desfășurate în România, obținute de un nerezident - medic, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor și alte profesii similare - în cazul când sunt obținute în alte condiții decât prin intermediul unui sediu permanent sau într-o perioadă ori în mai multe perioade care nu depășesc în total 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive care se încheie în anul calendaristic vizat

27. 

Impozitul pe venituri din premii acordate la concursuri organizate în România, obținute de un nerezident

 

28. 

Impozitul pe veniturile din dividende obținute de un nerezident, primite de la un rezident

29. 

Impozitul pe venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident în cadrul operațiunii de fiducie

30. 

Impozitul pe venituri obținute de un nerezident,la jocurile de noroc practicate în România, pentru toate câștigurile primite de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc, exclusiv jocurile de noroc prevăzute la art. 110 alin. (7) din Codul fiscal

31. 

Impozitul pe veniturile realizate de nerezidenți din lichidarea unei persoane juridice române

32. 

Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal

 

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
eugen teodorovici
ministerul finantelor
impozit
contributii
evaziune