Economiile precum România trebuie să găsească mai multe moduri pentru a diminua povara fiscală pentru firme, în caz contrar vor pierde investiții în fața concurenței

Economiile precum România trebuie să găsească mai multe moduri pentru a diminua povara fiscală pentru firme, în caz contrar vor pierde investiții în fața concurenței
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 20 mar 2018

Economiile precum România trebuie să cerceteze și să identifice mai multe moduri pentru a diminua povara fiscală pentru companii, în caz contrar acestea urmând să fie afectate de concurența tot mai acerbă a țărilor emergente, mai dinamice când vine vorba de atragerea companiilor străine în România, consideră experți în domeniu. Un studiu relevă că România înregistrează o povară fiscală de 28,5% din PIB, apropiată de media la nivel global, mai mare decât cea la nivelul economiilor BRIC emergente majore, dar semnificativ sub cea de la nivelul Europei.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Conform datelor indicate într-un studiu realizat de UHY, rețea internațională a firmelor de contabilitate și consultanță fiscală, România înregistrează o povară fiscală de 28,5% din Produsul Intern Brut, apropiată de media de 28,2% înregistrată la nivel global. Totodată, povara fiscală din România este mai mare decât media la nivelul economiilor BRIC emergente majore (Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud), de 21,8%, dar semnificativ sub cea de la nivelul Europei, de 43,3%.

“Economiile precum România trebuie să cerceteze și să identifice mai multe moduri pentru a diminua povara fiscală pentru companii. În caz contrar, acestea vor fi afectate de concurența tot mai acerbă a țărilor emergente mai dinamice când vine vorba de atragerea companiilor străine în România. Este dovedit că scăderea taxelor impuse persoanelor fizice și juridice ar putea ajuta economiile să încurajeze creșterea și să creeze stimulente, în special pentru investitori și companii mai mari cu o activitate orientată spre nivel global” spune Camelia Dobre, Managing Partner în cadrul firmeiUHY Audit CD, membră a UHY.

UHY a analizat 34 de țări din întreaga lume și a calculat procentul colectat din PIB-ul țărilor respective de către Guverne prin taxe, poziționând România pe locul 17 în studiu și Danemarca pe prima poziție, cu taxe impuse de către Guvern care reprezintă 53,5% din PIB-ul țării. Statele Unite ale Americii colectează taxe care reprezintă 22% raportat la PIB, în vreme ce Irlanda este singura țară din zona Euro studiată în care taxele impuse de Guvern sunt sub media globală.

Noul Guvern va propune reducerea TVA de la 19% la 18% începând din 2019 și comasarea altor taxe și impozite CITEȘTE ȘI Noul Guvern va propune reducerea TVA de la 19% la 18% începând din 2019 și comasarea altor taxe și impozite

În general, economiile europene domină topul clasamentului realizat de UHY, având cele mai mari taxe impuse. În medie, țările europene înregistrează o povară fiscală de 43,3%: cu peste 50 de procente mai mare decât media la nivel global (28,2%), conform studiului.

Țările emergente, în general, au înregistrat ponderi mai reduse de taxe impuse de Guvern, inclusiv numeroase țări care fac parte din blocul comercial ASEAN (Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est), precum Malaysia (16,5%) și Filipine (13,9%).

Camelia Dobre adaugă că “în ultimii ani, guvernul român a fost proactiv în încurajarea creșterii și dezvoltării mediului de afaceri din țară, dar este nevoie de mai multe eforturi. De exemplu, în 2016, guvernul a eliminat impozitarea veniturilor din activitățile de cercetare, dezvoltare și tehnologie.Pe de altă parte, este important de remarcat faptul că, începând cu anul acesta, România a decis să impoziteze întreprinderile nou-înființate și companiile care înregistrează o cifră de afaceri anuală sub 1 milion de euro ca microîntreprinderi. Astfel, legiuitorul elimină opțiunea de aplicare a impozitului pe profit pentru companiile care au mai mult de 45.000 lei (aproximativ 10.000 euro) capital social. Aceasta nu este o măsură care să încurajeze companiile care decid să investească în România, care se așteaptă să înregistreze profit după un anumit timp de la realizarea investiției, astfel că, până când investiția generează profit, acele companii vor înregistra pierderi, fără a mai avea dreptul de a compensa acele pierderi”, arată Dobre.

FMI estimează creștere economică de 5% pentru România în 2018, dar avertizează asupra deficitului bugetar, veniturilor mici din taxe și necesității reducerii corupției CITEȘTE ȘI FMI estimează creștere economică de 5% pentru România în 2018, dar avertizează asupra deficitului bugetar, veniturilor mici din taxe și necesității reducerii corupției

La nivel global, studiul UHY arată că nivelurile de taxe colectate de către guvernele naționale reprezintă un element de interes sporit, în special pentru UE, în contextul unui Brexit iminent, pentru a asigura finanțarea guvernelor pe termen scurt și pentru a încuraja creșterea pe termen lung.

Recent, Comisia Europeană a sugerat că țările UE ar putea avea în vedere modificarea politicilor fiscale pentru a contribui la completarea deficitului bugetar anual de 15 miliarde de euro care urmează să fie generat de ieșirea Marii Britanii. Aceste modificări ar putea include propuneri precum utilizarea unui procent din impozitul pe profit încasat de trezoreriile naționale pentru fondurile și programele comune ale UE.

Cu toate acestea, numeroase țări europene, inclusiv Germania și Portugalia, unde taxele impuse sunt mai mari decât media, examinează moduri pentru a reduce povara fiscală. De exemplu, Guvernul german (43,8% din PIB) are drept obiectiv diminuarea poverii fiscale pentru IMM-uri pentru a încuraja inovația, prin măsuri precum:

  • Implementarea unui sprijin fiscal pentru activități de cercetare și dezvoltare pentru companiile cu mai puțin de 1.000 de angajați
  • Stabilirea unui ‘fond de bază pentru înalta tehnologie’ cu un volum țintă de 300 de milioane de euro
  • Începerea unei noi campanii de digitalizare a întreprinderilor mijlocii

Poziția

Țara

Taxe ca %
din PIB (2017)

1

Danemarca

53,5%

2

Franța

51,9%

3

Italia

46,1%

4

Portugalia

43,9%

5

Germania

43,8%

-

Europa

43,3%

6

Olanda

41,8%

7

Marea Britanie

38,3%

8

Canada

38%

9

Spania

37,6%

10

Noua Zeelandă

36,4%

11

Malta

35,8%

12

Brazilia

34,9%

13

Japonia

34,4%

14

Australia

33,2%

15

Polonia

32%

-

G7

31,1%

16

Uruguay

29,4%

17

România

28,5%

-

La nivel mondial

28,2%

18

Israel

26,7%

19

Irlanda

26,2%

20

Mexic

25,7%

21

Vietnam

22,9%

22

China

22,4%

23=

UAE

22%

23=

USA

22%

-

BRIC

21,8%

25

Argentina

19,9%

26

Zambia

19,1%

27

Rusia

17,3%

28

Malaysia

16,5%

29

Pakistan

16,4%

30

Filipine

13,9%

31

Guatemala

11,8%

32

Bangladesh

10,8%

33

India

10,2%

34

Nigeria

4,7%

Sursă date: UHY

UHY, sediul central în Marea Britanie, este o rețea de firme independente de audit, contabilitate, consultanță fiscală și în afaceri, cu birouri în peste 320 de centre de afaceri importante din 95 de țări si peste 8.100 de angajați. UHY Audit CD SRL este o firmă de audit, consultanță fiscală și contabilitate, membră a Camerei Auditorilor Financiari din România, Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, precum și a Camerei Consultanților Fiscali.

viewscnt
Afla mai multe despre
romania
povara fiscala
taxe
studiu