EXCLUSIV Planul pentru euro - BNR vrea mai multă independență: fără prezența Finanțelor la ședințele CA, fără aviz la norme de provizioane, Guvernul să se rețină de la a influența conducerea

EXCLUSIV Planul pentru euro - BNR vrea mai multă independență: fără prezența Finanțelor la ședințele CA, fără aviz la norme de provizioane, Guvernul să se rețină de la a influența conducerea
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 17 dec 2018

La începutul acestui an, liderul PSD, Liviu Dragnea, a acuzat Banca Națională a României, într-o scrisoare făcută publică, de faptul că ar fi indus în mediul economic o stare de neîncredere în Guvern, prin faptul că a pus inflația pe seama politicii fiscal-bugetare a guvernanților. Ținând cont de observațiile făcute de Banca Centrală Europeană și Comisia Europeană anul acesta, BNR solicită, în Planul național de adoptare a monedei euro, obținut de Profit.ro, ca la ședințele Consiliului de Administrație al băncii centrale să nu mai fie prezent ministrul Finanțelor sau un reprezentat al Ministerului Finanțelor, să nu mai fie nevoie de avizul, fie și consultativ, al ministerului la stabilirea normelor pentru provizioane, iar Guvernul să respecte principiul neinfluențării conducerii BNR.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Alte măsuri pregătite și indicate în document pot fi văzute AICI și AICI.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

În scrisoarea trimisă BNR în februarie, Dragnea afirma că o politică monetară adecvată trebuie configurată în raport cu politica fiscal-bugetară, dar și cu cu politicile guvernamentale stabilite prin programul de guvernare și spunea că este "eronat faptul că inflația este datorată politicilor fiscal-bugetare". De asemenea, Dragnea arăta că membrii Consiliului de Administrație al BNR au indus în mediul economic o stare de neîncredere în Guvern. În replică, Mugur Isărescu i-a transmis că revenirea la rata inflației de 3,5% a impus o “întărire graduală a politicii monetare, iar dacă dacă BNR nu ar fi reacționat în primele două luni ale anului, riscul de inflație ar fi crescut, iar leul s-ar fi depreciat suplimentar".  

În luna mai, conducerea BNR s-a întâlnit cu premierul Viorica Dăncilă, cu președintele Camerei Deputaților și lider al PSD, Liviu Dragnea, cu ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, și cu Darius Vâlcov, consilier al premierului, discuțiile, care au durat aproximativ trei ore, având loc în biroul lui Dragnea din Parlament. La finalul întâlnirii, Liviu Dragnea a spus că a transmis conducerii BNR că PSD nu vrea să preia controlul asupra BNR, contrar celor spuse în spațiul public de "unii cu funcții foarte înalte", referindu-se la președintele Klaus Iohannis, care a afirmat că "BNR nu poate să fie acaparat politic de PSD și că trebuie să rămână independent, pentru a putea pune în practică o politică independentă în interesul României".

Acum, în planul de acțiuni premergătoare adoptării monedei euro, BNR solicită remedierea aspectelor de neconformitate dintre Statutul Băncii Naționale a României și Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, sesizate în Rapoartele de Convergență ale Băncii Centrale Europene și ale Comisiei Europene din anul 2018.

EXCLUSIV Hotelurile din București - cele mai drastice controale din ultimii 10 ani. Antifrauda umblă cu alți inspectori de la un hotel la altul CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Hotelurile din București - cele mai drastice controale din ultimii 10 ani. Antifrauda umblă cu alți inspectori de la un hotel la altul

În prezent, articolul 33, alin. 10 din Statutul BNR prevede că ”la ședințele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României pot participa ministrul finanțelor publice și un secretar de stat din Ministerul Finanțelor Publice, fără drept de vot”.

Referitor la acest articol, Comisia Europeană arată că, deși dialogul între banca centrală și terți nu este interzis ca atare, acest dialog ar trebui construit astfel încât Guvernul să nu fie în măsură să influențeze organele de decizie ale băncii centrale în domeniile în care independența acesteia este protejată prin Tratat.

Participarea activă a ministrului și a unuia dintre secretarii de stat, chiar fără drept de vot, la dezbaterile Consiliului de administrație al BNR în cadrul cărora este adoptată politica BNR poate oferi Guvernului posibilitatea, din punct de vedere structural, de a influența banca centrală în adoptarea deciziilor importante. În acest context, articolul 33(10) din Statutul BNR este incompatibil cu articolul 130 din TFUE.

Prin urmare, BNR arată că articolul 33, alin.10 trebuie abrogat astfel încât să fie eliminată posibilitatea ca ministrul Finanțelor și un secretar de stat din Ministerul Finanțelor să participe, fără drept de vot, la ședințele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României.

EXCLUSIV DOCUMENT Constructorii prinși că angajează muncitori „la negru“ vor fi declasificați minimum 1 an, cei care nu își îndeplinesc contractul la termen și în condiții de calitate vor fi retrogradați. Fără zilieri CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT Constructorii prinși că angajează muncitori „la negru“ vor fi declasificați minimum 1 an, cei care nu își îndeplinesc contractul la termen și în condiții de calitate vor fi retrogradați. Fără zilieri

Articolul 43, alin. 3 din Statutul BNR prevede, de asemenea, că Banca Națională a României constituie provizioane de risc de credit, conform normelor proprii, cu avizul consultativ al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). BCE și Comisia menționează însă că BNR trebuie să dispună de independență în reglementarea unor prevederi financiare care să salvgardeze valoarea reală a capitalului și activelor sale.

În consecință, BNR consideră și că articolul 43, alin. 3 trebuie modificat astfel încât să fie eliminată cerința avizului consultativ al ministerului în ceea ce privește aprobarea normelor proprii ale BNR privind constituirea provizioanelor de risc de credit.

EXCLUSIV Inspectorii Fiscului constată și ei nereguli la Poștă în compensarea unor plăți către stat, prezentate de Profit.ro. Control declanșat după reclamații ale Curții de Conturi CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Inspectorii Fiscului constată și ei nereguli la Poștă în compensarea unor plăți către stat, prezentate de Profit.ro. Control declanșat după reclamații ale Curții de Conturi

Un alt articol propus pentru revizuire este numărul 3, alin (1) din Statutul BNR, care prevede că, în îndeplinirea atribuțiilor, Banca Națională a României și membrii organelor sale de conducere nu vor solicita sau primi instrucțiuni de la autoritățile publice sau de la orice altă instituție sau autoritate.

Comisia consideră că, pentru asigurarea certitudinii juridice, ar trebui clarificat faptul că independența instituțională a BNR este protejată și vis-à-vis de instituțiile, organele, oficiile sau agențiile naționale, străine sau ale UE.

Mai mult, articolul 3 ar trebui să prevadă expres obligația Guvernului de a nu încerca să influențeze membrii organelor de decizie ale BNR în îndeplinirea atribuțiilor acestora.

viewscnt
Afla mai multe despre
euro
moneda
adoptare
plan
bnr
statut
finante
ministru
sedinte
aviz
guvern
influenta
conducere