Legea contabilității, modificări promulgate: Angajatorii scapă de o corvoadă privind statele de salarii

Legea contabilității, modificări promulgate: Angajatorii scapă de o corvoadă privind statele de salarii
scris 4 iul 2022

Angajatorii vor scăpa, în anumite condiții, de obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani, așa cum prevede Legea contabilității în prezent, conform unei noi legi promulgate de președintele Iohannis. Începând de anul viitor, statele de salarii pentru care angajatorul are obligații de declarare vor fi păstrate doar 5 ani. 

De ce este important: În prezent, Legea contabilității prevede că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva angajatorilor timp de 10 ani, cu excepția statelor de salarii, care se păstrează timp de 50 de ani.

Urmărește-ne și pe Google News
EXCLUSIV România pierde o oportunitate de investiții de 200 milioane dolari. Oferta gigantului american Amerocap pentru terminalul petrolier din Portul Constanța nu mai este valabilă, statul nu a răspuns în 3 ani CITEȘTE ȘI EXCLUSIV România pierde o oportunitate de investiții de 200 milioane dolari. Oferta gigantului american Amerocap pentru terminalul petrolier din Portul Constanța nu mai este valabilă, statul nu a răspuns în 3 ani
Evenimente

20 noiembrie - Eveniment News.ro Orașul meu
28 noiembrie - Profit Financial.forum

Proiectul legislativ a fost inițiat de USR, dar a fost susținut și de liberali, fiind adoptat luna trecută de Parlament, prin vot final în Camera Deputaților, și stabilește reducerea drastică a termenului obligatoriu de arhivare a statelor de salarii, în măsura în care angajatorul a declarat impozitul reținut la sursă sau obligațiile de plată a contribuțiilor sociale.

Autorii noii legi arată că după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fînanciar- fîscale, a dispărut obligativitatea fişelor fiscale, iar angajatul primeşte, la cerere, din partea angajatorului, o adeverinţă privind veniturile realizate, precum şi impozitul reţinut. Totodată, prin intermediul Spaţiului Virtual Privat (SPV) pus la dispoziţie de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), începând cu anul 2011, angajatul poate solicita adeverinţa privind veniturile realizate în sistem electronic, fără a mai fi necesară vreo solicitare adresată angajatorului.

”Practic, începând cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusă la dispoziţie de către ANAF”, arată inițiatorii noii legi.

Aceștia mai arată că obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani  nu se justifică nici în condiţiile în care termenele de prescripţie a răspunderii penale pentru infracţiunile economice/financiare sunt mult mai reduse, respectiv între 3 și 15 ani.

LISTA Cei mai bogați miliardari “au pierdut” 1,4 trilioane de dolari, cel mai abrupt declin semestrial înregistrat vreodată de clasa miliardară globală CITEȘTE ȘI LISTA Cei mai bogați miliardari “au pierdut” 1,4 trilioane de dolari, cel mai abrupt declin semestrial înregistrat vreodată de clasa miliardară globală

Inițial proiectul prevedea completarea Legii contabilității cu un nou alineat, potrivit căruia ”statele de salarii emise după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru care angajatorul are obligaţia de a depune Formularul 205 - Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale, se păstrează timp de 5 ani”, față de 50 de ani prevăzuți în prezent.

Consiliul Legislativ a transmis Parlamentului, în avizul favorabil emis la proiect, observația că documentele arhivate potrivit actualei obligații de păstrare a acestora pentru o perioadă de 50 de ani au și un caracter probator în numeroase litigii ce au ca obiect drepturi de pensie izvorâte din drepturi salariale sau de natură salarială, cu o vechime considerabilă, ce excede termenelor de înființare și administrare a unor platforme de arhivare electronică deținute și administrate de unele instituții ale statului în prezent.

Astfel, aleșii au ținut cont de această recomandare de a completa propunerea legislativă cu prevederi suficiente care să reglementeze accesul la justiție a eventualelor solicitări ale persoanelor fizice ce urmăresc fundamentarea propriilor apărări cu ocazia realizării propriilor drepturi, de natură salarială sau izvorâte din pensii, și care exced normelor privind eventualitatea atragerii răspunderii penale, contravenționale sau stabilirea vinovăției, pentru infracțiunile economic-financiare în legătură cu activitatea unei societăți.

EXCLUSIV Dezvoltatorul ansamblurilor New World Residence Militari și Delta Văcărești a atras noi asociați și pregătește sute de apartamente în spatele târgului Autovit CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dezvoltatorul ansamblurilor New World Residence Militari și Delta Văcărești a atras noi asociați și pregătește sute de apartamente în spatele târgului Autovit

Prin urmare, forma adoptată de Parlament și promulgată a proiectului stabilește că: ”Începând cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligaţia legală de a depune declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se păstrează timp de 5 ani”.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
contabilitate
lege
arhivare
state
salariu
modificare
proiect