Marile lanțuri de magazine au plătit anul trecut impozit de 384 milioane de lei, la afaceri de aproape 55 miliarde lei

Marile lanțuri de magazine au plătit anul trecut impozit de 384 milioane de lei, la afaceri de aproape 55 miliarde lei
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 14 dec 2021

Impozitul pe profit plătit la bugetul statului de către marile lanțuri de magazine, cu activitate principală vânzarea de produse alimentare, s-a ridicat pentru anul 2020 la un total de 384 milioane de lei pentru cele mai mari 15 astfel de companii, în urcare cu 9% comparativ cu obligațiile pentru 2019. Circa 40% din această sumă a provenit de la compania cu cele mai mari afaceri, potrivit datelor ANAF analizate de Profit.ro. Cifra de afaceri a urcat cu 8%, de la 50,5 miliarde de lei în 2019, la 54,7 miliarde de lei în 2020.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

În prima parte a anului trecut, când o bună parte a economiei a fost închisă, iar contribuabilii puteau amâna plata taxelor fără penalități sau executare silită, companiile mari din retail, alături de alte companii importante, au făcut inclusiv plăți în avans.

Kelemen Hunor: Coca Cola are un profit foarte mic în România, comparativ cu alte țări. Optimizarea fiscală scoate banii din țară. ANAF lasă în pace firmele mari cu profit mic CITEȘTE ȘI Kelemen Hunor: Coca Cola are un profit foarte mic în România, comparativ cu alte țări. Optimizarea fiscală scoate banii din țară. ANAF lasă în pace firmele mari cu profit mic

De ce este important: Unii politicieni au vehiculat în ultima perioadă posibilitatea aplicării unui impozit pe cifra de afaceri a companiilor mari, ca "taxă de solidaritate". Printre motivele invocate se numără și practicile marilor companii de a externaliza o parte importantă din profit către jurisdicții cu regim fiscal mai favorabil. Sectorul de retail, în special retailul alimentar, ar fi, probabil, printre cele afectate puternic, având în vedere cifra de afaceri mare. Pe de altă parte, ministrul Finanțelor a anunțat recent că bugetul pe anul viitor nu va mai include nicio taxă nouă.

"Taxa de solidaritate" de 1% pentru companiile cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, ar lovi, dacă va fi și introdusă, în peste 330 de companii, în frunte cu Automobile Dacia, OMV Petrom, Lidl, Kaufland, Ford România, Rompetrol, Dedeman, Carrefour, aflate pe primele poziții ale ierarhiei, raportat la afacerile anuale actuale, relevă date analizate de Profit.ro.

De asemenea important: În timp ce profitul brut raportat depinde, în principal, de evoluția companiei în anul respectiv, impozitul plătit statului poate depinde și de alți factori, cum ar fi pierderi reportate din anii anteriori.

4 aspecte importante de luat în considerare atunci când alegeți un ERP pentru hoteluri și restaurante CITEȘTE ȘI 4 aspecte importante de luat în considerare atunci când alegeți un ERP pentru hoteluri și restaurante

Datele ANAF se referă la lanțurile de retail din România care au cod CAEN 4711 - Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun. Categoria include vânzarea unei largi palete de produse, din care predominante sunt produsele alimentare, băuturile sau tutunul, dar care pot comercializa și alte tipuri de mărfuri, cum ar fi îmbrăcăminte, mobilă, articole electrocasnice, articole de fierărie, cosmetice etc.

ANAF nu furnizează informații privind identitatea unor contribuabili, potrivit legislației privbind secretul fiscal, astfel că datele de mai jos se referă la cele mai mari 15 lanțuri de retail care au cod CAEN 4711, ordonate în funcție de cifra de afaceri din 2020.

Din datele ANAF, reiese că ponderea impozitului pe profit, plătit de marii retaileri din sectorul alimentar, în cifra de afaceri s-a menținut în ultimii patru ani, variațiile fiind reduse (0,63% pentru anul 2017, 0,69% pentru 2018 și 0,7% pentru 2019 și 2020).

Printre companii sunt și câteva societăți aflate pe pierdere ani la rând. Companiile respective sunt în partea a doua a clasamentului.

Liderul la categoria retail alimentar, cu afaceri de aproape 13 miliarde de lei anul trecut, are și cel mai bun raport impozit/cifră de afaceri, de 1,21%.

Date aferente anului 2020

  Cifra de
afaceri
(milioane lei)
Impozit
(milioane lei)
Impozit/cifra de afaceri %
1 12.835 155,4 1,21
2 9.019 51,8 0,57
3 8.837 42,1 0,48
4 7.226 53 0,73
5 5.553 37 0,67
6 4.231 24,4 0,58
7 1.998 12,4 0,62
8 1.626 1,9 0,12
9 1.108 2 0,18
10 644 1,4 0,22
11 558 0 0,00
12 346 1,1 0,32
13 243 1,1 0,45
14 221 0 0,00
15 218 0,6 0,28
  54.663 384,2 0,7

Date pentru anul 2019

  Cifra de
afaceri
(milioane lei)

Impozit
(milioane lei)

Impozit/cifra de afaceri %
1 11.877 156 1,31
2 8.160 55 0,67
3 7.264 68 0,94
4 6.650 26 0,39
5 5.480 19,4 0,35
6 3.961 13,4 0,34
7 1.945 4,6 0,24
8 1.723 2,6 0,15
9 1.263 0 0
10 777 3,8 0,49
11 416 0 0
12 317 1,5 0,47
13 209 1,21 0,58
14 236 0 0
15 217 0,96 0,44
  50.495 352,47 0,7

Sursă date: ANAF

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
retail
magazine
retail alimentar
impozit
cifra de afaceri