O nouă campanie de notificări a Fiscului vizează sediile de firme: Consecințele pot fi grave, până la faliment

O nouă campanie de notificări a Fiscului vizează sediile de firme: Consecințele pot fi grave, până la faliment
Diana Zaharia
Diana Zaharia
scris 4 mar 2016

Fiscul a început, anul acesta, să transmită notificări firmelor cărora le-au expirat contractele de sediu sau le lipsesc organele statutare. Societățile care nu remediază problema, ceea ce se poate întâmpla pentru că nu le parvine hârtia, sunt inactivate fiscal: își pierd dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA, sunt izolate de partenerii de business și riscă falimentul. Chiar și atunci când fac demersurile de reactivare rapid, trebuie să se reînregistreze pentru TVA și să depună formularul 088, coșmarul antreprenorilor și contabililor, din ultima vreme.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Cele patru noi situații în care Fiscul poate să inactiveze o companie, prevăzute de Codul de procedură fiscală, intrat în vigoare în 2016, sunt deja transpuse în practică. Specialiștii în fiscalitate și contabilii spun că, din februarie, are loc o campanie de notificare a firmelor, fiind vizate: inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului, durata de funcționare a societății expirată, lipsa organelor statutare, durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social expirată. Până în 2016, erau prevăzute trei cazuri – care rămân valabile – în care firmele putea fi inactivate: nedepunerea niciunei declarații fiscale într-un semestru (formularele 100, 112, 101, 300, 301, 390), sustragerea de la control prin declararea unui domiciliu fiscal neidentificabil și nefuncționarea la domiciliul fiscal declarat.

După notificare, dacă problema nu este rezolvată, are loc declararea contribuabililor inactivi prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Odată devenite inactive, firmelor le este anulat codul de TVA. Consecința este că atât societatea inactivată, cât și partenerii săi de afaceri își pierd dreptul de a deduce cheltuielile și TVA. Unele societăți susțin că au făcut modificările la Registrul Comerțului, însă acestea  nu se regăsesc și în baza de date a Fiscului, sau că nu au primit notificarea și, prin urmare, nu au știut că riscă inactivarea.

Formularul 088, cel mai reclamat de cetățeni. Biriș: Chiar cei din ANAF sunt de acord că trebuie modificat CITEȘTE ȘI Formularul 088, cel mai reclamat de cetățeni. Biriș: Chiar cei din ANAF sunt de acord că trebuie modificat

“E posibil în practică să nu ajungă la contribuabil decizia emisă de ANAF, deși a fost comunicată conform procedurii fiscal, și să se trezească inactivă”, spune consultantul fiscal Cornel Grama.

Inactivarea de către fisc nu înseamnă că societatea este radiata. Teoretic, poate continua să desfășoare activitate, dar practic, pentru că nici ea, nici partenerii săi de afaceri nu își pot deduce cheltuielile și TVA, businessul este blocat.

“În cazul în care firma este declarată inactivă numai de către Fisc, atunci își poate desfășura activitatea pentru care a fost înregistrată la Registrul Comerțului, însă pe durată inactivității are codul de TVA anulat. Prin urmare, deși poate emite facturi către terți, firmă inactivă este obligată la colectarea taxei pe valoare adăugată prin Formularul 311 și plata acesteia la bugetul de stat, însă, chiar dacă face achiziții în scopul desfășurării activității sale, nu are drept de deducere a taxei pe valoare adăugată pe care aceasta o plătește furnizorilor de bunuri și servicii. De asemenea, sub aspectul impozitului pe profit , aceste cheltuieli rezultate în urma acestor achiziții de bunuri și servicii, cât timp firma este inactivă, nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit”, spune Grama.

Cu alte cuvinte, explică specialistul în fiscalitate, compania este condamnată automat la faliment deoarece va avea de suportat încă o taxa de 20% (TVA colectat) și încadrarea ca nedeductibilă a oricărei cheltuieli efectuate.

Fiscul nu recunoaște, conform Codului fiscal, nici dreptul de deducere al societăților care fac tranzacții cu un inactiv.

“O firmă inactivă, pe lângă faptul că va avea de plată TVA la orice factură emisă fără a deduce nimic, va fi și izolată pe piață de partenerii de afaceri. Nu-i mai rămâne decât să intre în faliment sau să închidă afacerea”, afirmă Grama.

Firmele au posibilitatea să fie reactivate dacă îndeplinesc condițiile legale, însă, pentru a reprimi codul de TVA trebuie să parcurgă procedura de reînregistrare și să depună formularul 088. Șansele de a fi reînregistrate, după inactivare, sunt foarte reduse, pentru că formularul conține inclusiv întrebări referitoare la inactivitate.

Verificarea inactivității se face în Registrul inactivilor, publicat pe site-ul ANAF. La sfârșitul trimestrului al treilea din 2015, potrivit datelor ANAF, erau inactive fiscal 247 mii de persoane juridice.

viewscnt
Afla mai multe despre
sediu
inactiv
fisc
tva