Problema caselor de marcat pentru automatele comerciale a ajuns la Bruxelles

Problema caselor de marcat pentru automatele comerciale a ajuns la Bruxelles
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 25 feb 2020

Legea nr.136/2019 adoptată de guvernul Dancilă fără studiu de impact și fără consultarea mediului de afaceri, obligă toți agenții economici care derulează afaceri prin intermediul automatelor comerciale, să și le doteze cu aparate de marcat electronice fiscale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Noua obligație legală a fost și este contestată de operatorii de automate, mare parte din ei fiind puși în situația de a-și închide afacerile deoarece unele automate nu pot fi modificate constructiv, aceștia intrând așadar, intempestiv și nevinovat, în conflict cu legea.

Din această perspectivă, legea este neconstituțională, constituind un atac direct la proprietatea privată și, totodată, contrară economiei de piață – două valori apărate în mod explicit de norma supremă în stat.

De precizat este faptul că până la adoptarea acestei legi industria de vending a fost scutită de obligativitate pe cale de excepție, prin art.2 lit.p) din OUG nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, deoarece automatele au din construcție contoare electronice care înregistrează vânzările, contoare utilizate de altfel in majoritatea țărilor EU pentru fiscalizare.

Însă, măsura impusă este nocivă nu doar pentru comercianți și consumatori, ci și pentru bugetul public care se va diminua direct proporțional cu constrângerea industriei de vending. În prezent sunt așteptate normele de aplicare ale legii iar termenul de implementare a fost amânat până la data de 31 decembrie 2020.

O consecință directă și imediată a acestei legi ar putea fi reducerea numărului de automate aflate la dispoziția consumatorilor, falimentarea unor firme de  operare precum și creșterea prețurilor la produsele din automate ce se va impune pentru compensarea costurilor suplimentare generate de lege, ce vor fi făcute  de operatorii care vor reuși să-și adapteze automatele și să rămâne pe piață.

Riscul contracției masive a industriei de vending derivă din faptul că, prin obligarea comercianților de a-și dota aparatele automate cu case de marcat fiscale se generează o multitudine de efecte nocive precum:

  • imposibilitatea adaptării tuturor automatelor aflate în exploatare, la cerințele modulelor fiscale – din motive de ordin tehnic ce țin de construcția și configurația automatelor;
  • creșterea, până la nerentabilitate, a costurilor de exploatare a automatelor – costurile modulul fiscal și pentru întreținerea acestuia adăugându-se la cele deja existente;
  • lipsa existenței unui server ANAF care să preia, să prelucreze și să analizeze datele colectate din automate, face inutilă investiția și generează blocarea activității operatorilor de vending;
  • creșterea perioadelor de nefuncționare a automatelor sau de neraportare fiscală – generate de eventuale erori de funcționare ale modului fiscal, dat fiind faptul ca automatele nu sunt supravegheate în mod direct și permanent;
  • lipsa resurselor umane calificate care sa asigure serviciile de instalare, sigilare, service si intreținere pentru modulele fiscale ce se doresc a fi introduse, ar conduce la blocarea activității operatorilor de vending.

Măsurile luate de autoritățle din România cu privire la fiscalizarea automatelor, au ajuns în atenția (EVA) European Vending & Coffee Association - asociatie non-profit cu sediul la Bruxelles, care reprezintă și apără interesele industriei de vending din Europa.

Directorul General al EVA, Dl. Erwin Wetzel, printr-o scrisoare adresată Guvernului României, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la posibilitatea afectării industriei de vending din România ca urmare a adoptării Legii 139/2019, semnalând totodată, că exista deja standardul european EVA-DTS care permite extragerea exactă și sigură a datelor cu caracter fiscal din automatele de vânzare.

În același timp, reamintește faptul că masuri de fiscalizare a automatelor de vending au fost luate doar în câteva țări din Europa iar rezultatele nu au fost nici pe departe cele așteptate

În finalul scrisorii, Dl. Wetzel solicită autorităților naționale să continue colaborarea cu reprezentanții industriei de vending din România pentru găsirea unor soluții care sa răspundă cerințelor legitime ale acestora.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
bruxelles