România are cea mai precară situație financiară din UE - din 100 de euro cheltuiți de la buget, 15,6 euro sunt luați pe datorie

România are cea mai precară situație financiară din UE - din 100 de euro cheltuiți de la buget, 15,6 euro sunt luați pe datorie

Foto Natanael Alfredo Nemanita Ginting/Dreamstime.com

Marius Oncu
Marius Oncu
scris 25 apr 2023

România a avut (și) anul trecut cea mai precară situație din UE în ceea ce privește finanțele statului, din fiecare 100 de euro cheltuiți de la buget, 15,6 euro fiind luați cu împrumut, potrivit calculelor Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

România, deși în 2015 se număra printre statele cu cea mai bună situație a finanțelor publice, a urcat brusc, în 2016, pe a doua poziție în rândul țărilor cu cele mai șubrede finanțe, ca urmare a creșterii deficitului (ESA) de cinci ori. Din 2017, România are cele mai slabe finanțe publice din UE și s-a menținut la acest nivel în toți acești ani, situația cea mai gravă fiind în pandemie, când la 100 de euro cheltuiți, 22,2 euro erau luați pe datorie.

FOTO Un petromiliardar arab a atacat la tribunal suprataxa de solidaritate a UE pe țiței, gaze și rafinare, contestată în România de OMV Petrom și Black Sea Oil&Gas CITEȘTE ȘI FOTO Un petromiliardar arab a atacat la tribunal suprataxa de solidaritate a UE pe țiței, gaze și rafinare, contestată în România de OMV Petrom și Black Sea Oil&Gas

În 2015, cu un deficit ESA de 0,5%, România împrumuta doar 1,5 euro din 100 de euro cheltuiți de către stat. La momentul respectiv, în contextul în care unele state UE își corectau mai greu dezechilibrele bugetare generate de criza financiară, România era printre statele cu finanțe publice solide, o situație mai bună având doar Luxemburg, Germania, Estonia, Suedia și Lituania.

În 2016, deficitul bugetar a sărit la 2,5% (ESA), iar România împrumuta 7,3 euro din 100 cheltuiți, fiind pe poziția a doua, după Spania, cu împrumuturi de 10,1 euro la fiecare 100.

(Deficitul bugetar ESA, folosit la nivelul UE, reflectă într-o măsură mai bună situația bugetară dintr-un an decât deficitul în termeni cash raportat de Ministerul Finanțelor, încât include impactul obligațiilor de plată din acel an, chiar dacă acestea nu au fost onorate și statul a amânat plata pentru anul următor)

În UE, România este urmată acum de Malta (14,2 euro împrumutați la 100 cheltuiți de la buget), Italia, Ungaria și Polonia.

Mai multe țări sunt chiar pe plus, cu excedent bugetar - Irlanda, Danemarca, Cipru, Suedia, Croația, Luxemburg și Țările de Jos.

CONFIRMARE DECIZIE Restricții la eșalonări, mai ales la cea simplificată, de unde sunt excluse restanțele din stopaj la sursă. Crește dobânda CITEȘTE ȘI CONFIRMARE DECIZIE Restricții la eșalonări, mai ales la cea simplificată, de unde sunt excluse restanțele din stopaj la sursă. Crește dobânda

Problema majoră a finanțelor statului român, dată de deficitele bugetare mari din ultimii ani, este agravată de veniturile mici din taxe ale statului. De exemplu, Ungaria a avut anul trecut un deficit bugetar ESA de 6,2% din PIB, similar cu România. În timp ce statul ungar a colectat însă venituri de 41,6% din PIB, statul român a strâns doar 33,5% din PIB, având, astfel, o capacitate mult mai redusă de a susține cheltuieli.

România este în procedură de deficit excesiv și trebuie să reducă deficitul bugetar la 4,4% din PIB în acest an (în termeni cash, dar și ESA), de la 5,74% cash/6,2% ESA anul trecut. Diminuarea deficitului ar fi trebuit să aibă loc prin majorarea veniturilor bugetare cu 0,9 pp din PIB, concomitent cu reducerea cheltuielilor bugetare cu 0,44 pp din PIB.

Împrumut la 100 de euro cheltuiți de stat în țările UE

(Cu minus, sumă împrumutată la 100 de euro, în timp ce pozitiv sunt sumele care reprezintă excedent la 100 de euro cheltuiți)

    2022 2021 2020 2019
1 România -15,6 -17,9 -22,2 -12
2 Malta -14,2 -17,8 -21,1 1,4
3 Italia -14 -15,7 -16,9 -3,1
4 Ungaria -13 -14,8 -14,7 -4,4
5 Letonia -11 -16,1 -10,3 -1,5
6 Spania -10,1 -13,6 -19,5 -7,2
7 Polonia -8,6 -4,2 -14,3 -1,8
8 Cehia -8,2 -10,9 -12,2 0,7
9 Franța -8,1 -11 -14,6 -5,5
10 Belgia -7,3 -9,9 -15,3 -3,8
11 Bulgaria -6,8 -9,4 -9,2 5,9
  UE -6,8 -9,3 -12,8 -1,2
12 Slovenia -6,6 -9,3 -14,9 1,6
13 Austria -6,1 -10,3 -14,1 1,2
14 Germania -5,3 -7,3 -8,6 3,4
15 Slovacia -4,8 -11,9 -12 -3
16 Grecia -4,3 -12,4 -16,2 1,8
17 Estonia -2,4 -5,8 -12,2 0,3
18 Lituania -1,7 -3,1 -15,3 1,4
19 Finlanda -1,6 -5 -9,8 -1,8
20 Portugalia -0,9 -6,1 -11,8 0,3
21 Țările de Jos 0 -5,1 -7,8 4,3
22 Luxemburg 0,4 1,7 -7,3 5,2
23 Croația 0,9 -5,1 -13,5 0,5
24 Suedia 1,5 0 -5,3 1,1
25 Cipru 5,3 -4,6 -13,1 3,3
26 Danemarca 7,3 7,2 0,4 8,3
27 Irlanda 7,5 -6,4 -18,3 1,9

calcule Profit.ro pe baza datelor CE

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
venituri
cheltuieli
imprumut