România are cel mai mare deficit bugetar din UE raportat la veniturile Guvernului. Statul cheltuiește cu aproape 10% mai mult decât încasează

România are cel mai mare deficit bugetar din UE raportat la veniturile Guvernului. Statul cheltuiește cu aproape 10% mai mult decât încasează
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 22 feb 2019

România a avut în ultimii ani deficite bugetare ridicate, în jurul limitei de 3% din PIB permisă în UE, dar raportarea la PIB a deficitului, diferența dintre venituri și cheltuieli, nu este neapărat cel mai corect indicator al impactului "găurii" din buget. Un alt mod de a privi lucrurile ar putea fi, însă, raportarea acestei diferențe la venituri, cele din care trebuie susținută datoria acumulată în contul deficitului. România este pe ultimele locuri din UE în ce privește colectarea banilor din taxe și impozite, astfel că un deficit apropiat de 3% este mai greu de dus decât pentru o altă țară, în care Guvernul are venituri mult mai mari ca pondere în PIB.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Potrivit datelor Eurostat, analizate de Profit.ro, România are cea mai proastă situație din UE în cazul în care calculăm deficitul bugetar ca pondere în veniturile obținute de stat și nu în PIB.

UE va permite statelor să aplice taxarea inversă la TVA. România, care pierde 6 miliarde euro anual din TVA necolectată, nu are însă dreptul să aplice mecanismul de combatere a fraudei. Teodorovici acuză la Ecofin CITEȘTE ȘI UE va permite statelor să aplice taxarea inversă la TVA. România, care pierde 6 miliarde euro anual din TVA necolectată, nu are însă dreptul să aplice mecanismul de combatere a fraudei. Teodorovici acuză la Ecofin

Guvernul a cheltuit, în 2017, cu 9,3% mai mult decât a strâns din taxe și impozite, cel mai ridicat nivel din UE și cu mult peste media de circa 2% din Uniunea Europeană și Zona Euro.

Situația României, în pofida deficitului de aproape 3% din PIB, este agravată de faptul că veniturile statului sunt mici, la circa 30% din PIB.

De exemplu, Portugalia a avut un deficit bugetar mai mare comparativ cu România, de 3% din PIB, dar strânge la buget venituri reprezentând aproape 43% din PIB. România aduce la buget doar 31% din PIB, astfel că povara deficitului, de 2,9%, este resimțită mai puternic.

România este urmată, în funcție de ponderea deficitului în venituri, de 9,3%, de un grup de țări cu probleme bugetare, cum sunt Spania (8,1%), Portugalia (6,9%) și Italia (5,1%).

FOTO ANAF trimite plicuri cu popriri pentru sume de 1 leu, deși plicul costă mai mult de atât CITEȘTE ȘI FOTO ANAF trimite plicuri cu popriri pentru sume de 1 leu, deși plicul costă mai mult de atât

Deși aceste țări au deficite similare ca procentaje din PIB cu cel din România, colectarea mult mai eficientă a veniturilor statului ameliorează impactul deficitului bugetar ridicat.

România nu reușește, de zeci de ani, să colecteze veniturile datorate bugetului de stat, motivul principal fiind reaua-voință a politicienilor care au controlat cu rândul în ultimele decenii ANAF. Structura care ar trebuie să aducă statului banii funcționează în prezent cu o eficiență foarte redusă și sub un control politic extrem de puternic.

Despre situația tehnică a ANAF, Profit.ro a scris aici.

Țara Venituri  totale la buget (miliarde euro) Deficit bugetar (miliarde euro) % deficit/excedent în venituri Venituri ca % din PIB Deficit bugetar
% din PIB
România 57,76 -5,4 9,3% 30,7% -2,9%
Spania 442,22 -35,9 8,1% 37,9% -3,1%
Portugalia 83,1 -5,76 6,9% 42,7% -3%
Italia 799,7 -41 5,1% 46,4% -2,4%
Franța 1.232,66 -61,36 5% 53,8% -2,7%
Ungaria 55,44 -2,75 5% 44,7% -2,2%
Marea Britanie 912,18 -42,1 4,6% 39,1% -1,8%
Polonia 185,49 -6,57 3,5% 39,7% -1,4%
UE 6.886,82 -150,24 2,2% 44,8% -1%
Zona euro 5.162,36 -107,98 2,1% 46,1% -1%
Slovacia 33,44 -659,3 milioane 2% 39,4% -0,8%
Belgia 225,11 -3,87 1,7% 51,3% -0,9%
Austria 178,86 -2,95 1,6% 48,4% -0,8%
Letonia 10,06 -155,7 milioane 1,5% 37,2% -0,6%
Finlanda 119,26 -1,54 1,3% 53,3% -0,7%
Estonia 9,18 -90,5 milioane 1% 38,9% -0,4%
Irlanda 76,54 -728,5 milioane 1% 26% -0,2%
Slovenia 18.59 +28,5 milioane +0,2% 43,2% +0,1%
Lituania 14,16 +206,2 milioane +1,5% 33,6% +0,5%
Grecia 86,67 +1,39 +1,6% 48,1% +0,8%
Croația 22,46 +423 milioane +1,9% 45,8% +0,9%
Danemarca 153,23 +3,18 +2,1% 52,3% 1,1%
Germania 1.473,85 +34 +2,3% 45% +1%
Olanda 322,22 +8,96 +2,8% 43,7% +1,2%
Suedia 241,54 +7,38 +3,1% 50,8% +1,6%
Luxemburg 24,59 +763,7 milioane +3,1% 44,5% +1,4%
Bulgaria 18,69 +585,2 milioane +3,1% 36,2% +1,1%
Cehia 77,65 +2,97 miliarde +3,8% 40,5% +1,5%
Cipru 7,69 +344,2 milioane +4,5% 39,3% +1,8%
Malta 4,42 +392,7 milioane +8,9% 39,7% +3,5%

Date Eurostat pentru 2017

viewscnt
Afla mai multe despre
buget
venituri
deficit bugetar