După o ușoară scădere anul trecut, generată de seria de atentate, românii lasă frica deoparte și revin din vară în Antalya în număr la fel de mare ca în anii din urmă. După trei ani de pauză, și Egiptul revine în cataloagele turoperatorilor români organizatori de chartere, care spun că mii de clienți vor să merargă acolo. Spre deosebire de vest europeni, pentru români, spun patronatele din turism, este mai puternică tentația unei vacanțe ieftine, cu multă mâncare și servicii bune, decât teama de atentate teroriste.
Ajuns în martie la cel mai mare târg de turism din lume, ITB Berlin, Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), mânat de curiozități profesionale, a intrat într-un magazin Lidl și a luat de acolo catalogul Lidl Tour, unde sunt listate cele mai ieftine oferte de vacanță pentru turistul german. A constatat cu surprindere că nu exista nici măcar o pagină cu oferte din Orient - Turcia, Egipt, Tunisia etc., destinații care, cu câțiva ani în urmă, deschideau aceste cataloage. Locul lor fusese luat de Spania, Italia și Portugalia.
În schimb, din discuțiile cu turoperatorii români de outgoing, Răducan știa că anul acesta se prefigurează o creștere pe Turcia a turiștilor autohtoni, explicată în primul rând prin reducerile continue de tarife operate de hotelurile din Antalya, rămase fără o bună parte din clienți.
Statisticile oficiale arată că, dacă în 2014 Turcia primea peste 41,2 de milioane de vizitatori străini, în 2015 numărul acestora a coborât la 36,2 milioane de vizitatori și în 2016 a ajuns la 25,3 milioane. Anul trecut au venit cu 1,7 milioane mai puțini turiști germani, cu 700.000 mai puțini britanici, cu 300.000 mai puțini olandezi și tot cu 300.000 mai puțini francezi. Numărul rușilor a scăzut de la 3,6 milioane la sub 900.000, dar motivele au fost politice, nu de siguranță a călătoriei.
Au venit, în schimb, mai mulți georgieni și ucrainieni. Turoperatorii români se așteaptă ca, în acest an, să ducă în Antalya mai mult de 100.000 de turiști.
Hamid Gazez, un om de afaceri turc care a deschis cu ani în urmă în România agenția Rezeda Tours, unul dintre cei mai importanți turoperatori pe destinația Turcia, a confirmat pentru Profit.ro că vinde mai bine Antalya anul acesta. În primul rând, a explicat el, pentru Germania, Olanda, Belgia și Franța s-au întregistrat scăderi, iar turoperatorii pot negocia prețuri mai mici cu hotelierii turci.
"Prețurile scad în acest an la unele hoteluri și cu 50%. Acum, un român poate să meargă la all inclusive la începutul lui mai, să zicem, sau începutul lui iunie, la un hotel de cinci stele, cu avion cu tot, cu 500 de euro. Acum 4 ani, cele mai ieftine pachete costau 800-850 de euro", a afirmat Gazez.
CITEȘTE ȘI FOCUS: De ce nu reușește România să atragă din turiștii care nu mai merg în Turcia, Egipt sau TunisiaEl a explicat că, pentru a-și prezenta ofertele speciale turoperatorilor, peste 350 de hoteluri din Turcia, cu mai mult de 1.000 de reprezentanți, au ajuns la ITB Berlin. De ce merg românii în Turcia? Hamid Gazez crede că pentru mâncare multă, băutură, servicii, zâmbete și prețuri mici. Românii, susține el, sunt pregătiți să plece în vacanțe chiar și în Tunisia si in Egipt, către care urmează să organizeze chartere din vară. "Frica românilor de atentate ține, în funcție de cât de des se petrec astfel de evenimente, mai puțin de doi ani", a afirmat el.
Același lucru se întâmplă și cu Egiptul, reintrat în cataloagele turoperatorilor români, care din acest an vor reîncepe charterele către această destinație. Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din România, a anunțat recent că reia de la 1 august charterele spre Egipt datorită cererii tot mai mari din partea turiștilor români, atrași de costul din ce în ce mai mic al unei vacanțe în această țară. O săptămână de vacanță în Egipt, cu cazare, mic dejun și avion, costă mai puțin de 500 de euro de persoană, tarife comparabile cu cele de pe litoralul românesc. Și Cocktail Holidays reia în acest an charterele spre Egipt și anunță că prețul pentru o vacanță de 7 nopți la un hotel de patru stele, în regim all inclusive, cu zbor inclus, pleacă de la 490 de euro de persoană.
Dragoș Răducan spune că românii nu sunt foarte atenți la securitatea lor fizică. Asta s-a întâmplat și în urmă cu 15 ani cu Abdullah Ocalan, vremuri în care Turcia, ca să nu-i scadă turismul, finanța combustibilul avioanelor. Atunci, pentru prima oară, deoarece biletele de avion erau ieftine, românii au năvălit în Turcia și au prins gustul turismului din această țară, care ieșise pe piață cu oferte foarte ieftine. "Asta este una dintre marile găselnițe ale managementului: să transforme o situație de criză într-o oportunitate. Turcii au investit acum foarte mult în promovare și marketing. Eu aș închiria un turc care să-mi facă promovarea României", a adăugat acesta. O mare parte din pachetele agenției pentru Paște au fost deja rezervate de ceva vreme.
Răducan crede că egiptenii, dar mai ales turcii atrag așa de mulți turiști est-europeni pentru că le-au simțit mentalitatea: est europeanul vrea lux în vacanță și încearcă să pară ce nu este. Vrea servicii foarte bune și o cantitate enormă de mâncare și băutură pe mese. Est europeanul se duce în vacanță cu bani relativ puțini și vrea să se simtă ca într-un palat, iar turcii exploatează dorința de lux provizoriu a popoarelor care, în comunism, au suferit de această lipsă.
Atunci când au venit cu cazare de lux, opulență și mâncare variată, au câștigat turiști nu numai din Europa de Est, ci de pe tot continentul. "Dar în vestul Europei și în țările nordice sunt turiști foarte atenți la siguranță. Turcia și tot Orientul nu sunt acum destinații sigure. Pentru români, în schimb, este mai important atentatul la portofel decât atentatul la viața lui. Deci, noi dăm siguranța pe lux și pe bani", a explicat Răducan.