CONFIDEX, Ediția a 10-a: Indicele încrederii în economie, la cel mai înalt nivel din ultimii patru ani

CONFIDEX, Ediția a 10-a: Indicele încrederii în economie, la cel mai înalt nivel din ultimii patru ani
Emil Popescu
Emil Popescu
scris 16 mai 2024

Valoarea indicelui CONFIDEX, care determină nivelul de încredere a managerilor români în economie, a atins cea mai mare valoare măsurată în ultimii patru ani, de 52,5, arată cel mai recent studiu CONFIDEX S1 2024. Astfel, pe fondul scăderii inflației, al creșterii PIB-ului și al unui optimism crescut al mediului de afaceri autohton, dar și internațional, în legătură cu evoluția economiei, valoarea indicelui a depășit maximul anterior de 50,2, înregistrat în primul semestru al anului trecut.

Conform studiului CONFIDEX din primul semestru al acestui an, ponderea managerilor care se declară optimiști cu privire la starea economiei românești a urcat până la 34%, față de  26%, în semestrul precedent. Totuși, 38% dintre aceștia rămân precauți.

Urmărește-ne și pe Google News

Cifrele reprezintă un indicator al rezilienței, flexibilității și adaptabilității mediului de business românesc la schimbările abrupte ale condițiilor de piață cu care s-au confruntat în ultimii ani, începând cu pandemia COVID-19, urmată de creșterea prețurilor la energie, apoi de izbucnirea războiului din Ucraina, de modificările fiscale și de valul inflaționist care încă nu s-a încheiat.

„De la an la an, crește reziliența și gradul de încredere al antreprenorilor români în capacitatea de dezvoltare atât a lor, cât și a economiei românești. Astfel, chiar dacă în contextul crizelor multiple prin care a trecut economia, starea dominantă este precauția, se observă totuși o creștere a gradului de optimism cu privire la economia românească. Aceasta se datorează, pe de o parte, semnalelor pozitive la nivel de indicatori macroeconomici, cum ar fi scăderea inflației și creșterea PIB-ului, și, pe de altă parte, mindsetului mediului de afaceri care nu și-a oprit motoarele, nu a clacat, ci a căutat soluții și noi oportunități de a rămâne relevanți pe piață”, a declarat Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.

Potrivit datelor studiului CONFIDEX, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de încredere 57,1 la nivelul sectorului), urmate de IT (53,7) și construcții și comerț (ambele domenii cu o valoare a indicelui de 52,6. La polul opus, cu o abordare mai precaută, se regăsesc afacerile din agricultură (48,5), energie (49,8) și industrie (51,3).

Cionca spune că o parte din optimismul și încrederea arătate de mediul de afaceri sunt datorate faptului că este un an electoral, dar pe de altă parte aceste percepții sunt corelate cu realitatea, fără să includă o doză mare de subiectivism.

Investitorii sunt apreciați pentru contribuția la stabilitatea financiară a companiilor

Sursele de finanțare a afacerilor reprezintă un subiect aflat în mod constant pe ordinea de zi a managerilor români. În acest context, cel mai recent studiu CONFIDEX relevă faptul că 80% dintre manageri au o părere bună sau foarte bună despre investitori, opinia foarte bună crescând de la 31% dintre antreprenori, în S2 2023, la 39%, în prezent.

„Această creștere a percepției pozitive poate fi influențată, pe de o parte, de faptul că managerii au observat mai multe listări la bursă și exemple concrete de exituri reușite. Pe de altă parte, schimbarea de mindset poate contribui și ea: managerii își dau seama că, pentru a se menține și dezvolta, este nevoie de susținere, fie financiară, fie prin expunerea pe care un fond de investiții o poate oferi business-ului, comparativ cu un credit de la bancă care aduce doar capital financiar”, a explicat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (62%), dar sunt și orientați doar spre obținerea unui profit mai mare (59%). De asemenea, 57% consideră că aceștia se pricep la business, după cum arată studiul CONFIDEX din primul semestru al acestui an.

Aproape 90% dintre manageri se declară afectați de măsurile fiscale

Optimismul este unul ancorat în realitate, managerii români fiind atenți la riscurile care ar putea afecta economia, precum: accentuarea crizei forței de muncă, presiunea pe majorarea salariilor, scăderea vânzărilor și inflația.

La peste 4 luni de la intrarea în vigoare a noilor măsuri fiscale, antreprenorii au o imagine mai clară asupra impactului real al acestora. Majoritatea oamenilor de afaceri români participanți la studiu declară că resimt  impactul acestora. 87% dintre antreprenorii din domeniul serviciilor se declară afectați, mai mult sau mai puțin, de schimbarea modului de taxare al microîntreprinderilor. La fel de numeroși sunt managerii care resimt dificultăți din cauza anulării scutirii de impozit pentru venituri peste 10.000 lei. De asemenea 82% dintre managerii intervievați susțin că taxarea cu minimum 1% din cifra de afaceri a companiilor cu businessuri mari a afectat companiile.

În contextul actual al pieței, principalele priorități ale managerilor autohtoni sunt creșterea vânzărilor (48% dintre aceștia), retenția angajaților (26%), îmbunătățirea relației cu clienții (26%), accesul la finanțare (22%) și digitalizarea și automatizarea (21%).

Principalele oportunități pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt accesul mai facil la piețele internaționale (12% dintre participanții la studiul actual, comparativ cu 11%, în studiul din S2 2023), creșterea cererii pe piață (12%, în scădere de la 18%) și digitalizarea și tehnologizarea (12%, dublu față de 6%, în studiul precedent). De asemenea, diversificarea produselor, accesarea unor fonduri europene sau a unor subvenții și forța de muncă sunt alte oportunități importante către care se îndreaptă antreprenorii români.

Cionca a vorbit totodată despre importanța și avantajele creșterii dimensiunilor companiilor din România, indiferent că este vorba despre asocieri, parteneriate sau atragerea de investitori.

"Haideți să ne creștem companiile. Nu putem să atingem sumele foarte mari de bani care există în România – fie că sunt depozite bancare, fonduri de pensii sau în altă parte – cu o dimensiune mică și medie a companiilor noastre. Trebuie să creștem, aș spune pentru următorii 5 ani aș face doar acest obiectiv pentru toată lumea – să încercăm, cu orice preț, să ne creștem dimensiunea companiilor noastre, în primul rând", a arătat el.

CONFIDEX este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie și descifrează provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediția cu numărul 10, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.

Realizat de Impetum Group, studiul oferă, de 4 ani, o imagine clară asupra percepțiilor oamenilor de afaceri din România. Extrapolând tendințe, compania pune la dispoziția celor interesați un instrument care îi ajută să înțeleagă mai bine vremurile în care trăim și să ia decizii corecte și bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business și societății în general.

Peste 3000 de antreprenori și C-Level executives au contribuit, în 10 ediții CONFIDEX, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească, atât de valoroase în vremuri incerte, cum sunt cele pe care le traversăm în prezent.

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management și servicii, format din reunirea sub aceeași umbrelă a CITR, liderul pieței de insolvență din România, ROCA Investments, soluție de private equity care urmărește consolidarea și scalarea IMM-urilor românești cu potențial, ROCA X, Venture Capital destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie, și Agista, fond de growth equity cu focus pe companii care au demonstrat o creștere susținută cu resurse limitate în nișa în care activează și caută să-și accelereze scalarea la nivel național și internațional.

viewscnt
Afla mai multe despre
confidex
economie