Asocierea și canalele scurte de distribuție asigură un preț mai bun micilor producători

Asocierea și canalele scurte de distribuție asigură un preț mai bun micilor producători
Ana Maria Petcana
Ana Maria Petcana
scris 5 oct 2015

Micii producători de legume și fructe, dar și de lapte sau carne, pot evita pierderile la nivelul producției și pot obține un preț corect prin asocieri și crearea de filiere scurte de distribuție: parteneriate cu spitale, școli, grădinițe, magazine de proximitate sau piețe volante.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
20 mai - Eveniment News.ro “Energy Road - Energie la tine acasă”. Parteneri: AS & Partners, FPPG, Delgaz Grid, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Premier Energy, Romgaz
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast

„România este o țară care se pretează pentru filierele scurte de aprovizionare pentru că exploatațiile sunt mici. Într-o țară în care fermele sunt mici și volumele sunt mici, este dificil de imaginat un sistem de distribuție în masă”, a declarat Adriana Record, director executiv al Camerei Franceze de Comerț și Industrie în România (CCIFER), la un forum organizat în cadrul Metro Expo 2015.

Mai mult decât atât, ea spune că în PAC (Politica Agricolă Comună) și implicit în fondurile europene nerambursabile acordate pentru perioada 2014-2020 există linii de finanțare care încurajează filierele scurte de aprovizionare.

”Exploatațiile au posibilitatea de a accesa fonduri europene pentru a organiza această vânzare directă. De asemenea, dacă sunt producători de prune, aceștia pot face dulcețuri la fermă pe care le pot vinde în restul anului și le asigură un venit”, a arătat Record.

Ea dă ca exemplu Franța, unde proprietarii explatațiilor s-au organizat în cooperative de distribuție.

„Acestea sunt gestionate de producători, care aduc toate produsele într-un loc de unde un distribuitor vine să le ia. Sunt fie cantine, spitale, școli, magazine de proximitate, dar care se alimentează direct, fără să mai treacă prin angrosiși”, a adăugat Adriana Record.

La nivel european, 15% dintre producători sunt organizați în filiere scurte de distribuție, în Franța 25%, iar în România doar 3% reușesc să vândă în circuit scurt: pe intenet, în piețe volante, direct de la fermă.

Record a adăugat că o fiscalitate redusă i-ar putea motiva și mai mult pe micii producători.

„Cred că lucrurile evoluează. În Timiș sunt mai multe asociații care colectează și vând destul de mult. Sunt organizați în ASAT–uri (Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănesti)”, a menționat reprezentantul CCIFER.

Alte astfel de asociații sunt și în Cluj, Sălaj sau în împrejurimile Bucureștiului, în special pentru legume, fructe și miere. 

viewscnt
Afla mai multe despre
producători
distributie