Iulian Măntescu, FMLR: CFR Marfă trebuia să rămână în piață, fiind brandul României; conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu CE

Iulian Măntescu, FMLR: CFR Marfă trebuia să rămână în piață, fiind brandul României; conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu CE
Profit.ro
Profit.ro
scris 7 mar 2024

CFR Marfă nu trebuia închisă, iar conjunctura era favorabilă pentru o renegociere cu Comisia Europeană, astfel încât compania să rămână în piață, fiind brandul României, a afirmat președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă din România, Iulian Măntescu, înainte de începerea dezbaterii publice referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înființarea Carpatica Feroviar.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

"Dacă mă întrebați pe mine, pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Aștept înființarea acestei noi societăți, aștept acest act normativ de foarte mult timp. Sper ca în final să devină realizabil și funcțional, dar părerea mea este că, totuși, conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu Comisia Europeană și să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piață, fiind brandul României. Eu îmi doresc ca statul român să aibă o societate, o entitate, mi-aș fi dorit ca CFR Marfă să rămână, fiind brandul României. Miza este decizia Uniunii Europene, a punerii ei în aplicare și rezultatul negocierii de a se înființa o nouă entitate, iar CFR Marfă să fie închisă. Părerea mea personală este că CFR Marfă nu trebuia închisă", a afirmat Măntescu.

Deutsche Bahn vinde divizia de logistică DB Schenker, prezentă și în patru orașe din România CITEȘTE ȘI Deutsche Bahn vinde divizia de logistică DB Schenker, prezentă și în patru orașe din România

La finalul dezbaterii, liderul sindical a făcut un apel, atât la autorități, cât și la mediul privat, să facă ceva pentru calea ferată și să mute măcar 13% din transportul de mărfuri de pe rutier pe feroviar, scrie Agerpres.

"S-au pus foarte multe întrebări aș vrea să dau niște procente vizavi de activitatea CFR Marfă, care în 2020 avea ca și cotă de piață 21,56%, în 2021 a scăzut la 19,55%, iar în 2023 se apropie de 30%. Asta ține de managementul companiei și de faptul că ministerul a făcut ceea ce trebuie în ultima perioadă. Aici nu rămâne decât să felicit conducerea societății și conducerea ministerului (Transporturilor - n. r.) pentru ceea ce s-a întâmplat și aș vrea să spun că, indiferent dacă CFR Marfă ar dispărea, celălalt concurent puternic din piață cu capital privat românesc nu va putea să acopere piața. Dar revin la PNRR: haideți, fraților, să ne dăm mâna să rezolvăm problemele căii ferate și să mutăm din cele 80 de procente de transport de mărfuri pe șosele, așa cum angajamentul României este în PNRR, nu 26%, dar măcar 13% până în 2026. Și atunci, probabil, că și cota de piață se va dubla și pentru concurent și pentru CFR Marfă (...) Apelul meu și pentru privat și pentru stat este 'Haideți să facem ceva pentru calea ferată, haideți să facem ceva să mutăm volumul de mărfuri de pe rutier pe feroviar și atunci toată lumea va fi mulțumită. Haideți să rezolvăm problemele cu care confruntăm'", a îndemnat Iulian Măntescu.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a organizat joi dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înființarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de HG, societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză.

"Însuși termenul de 'criză' relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi", se spune în document.

Noua societate va desfășura activități de interes strategic - ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză și de interes comercial - fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.

"Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și conflictele din apropierea granițelor) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO. Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă 'CFR Marfă' SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român", explică Nota de fundamentare. 

viewscnt
Afla mai multe despre
fmlr: cfr marfă