OFICIAL Programul Rabla, relansat. Valoarea voucherelor, redusă CONFIRMARE

Auto/Transporturi   
OFICIAL Programul Rabla, relansat. Valoarea voucherelor, redusă CONFIRMARE

Ministerul Mediului a lansat Ghidul de finanțare pentru Programul Rabla Auto 2025, exclusiv pentru persoane fizice.

Valoarea ecotichetului pentru full-electrice scade la jumătate față de cea stabilită prin Ghidul votat de guvernul Ciolacu, în iunie. În loc de 7.500 euro va fi 3.700 euro, confirmând informațiile anunțate anterior în premieră de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Timișoara va avea prima parcare publică multietajată. Va costa aproape 28 de milioane de lei fără TVA și va avea 184 de locuri CITEȘTE ȘI FOTO Timișoara va avea prima parcare publică multietajată. Va costa aproape 28 de milioane de lei fără TVA și va avea 184 de locuri

Cea mai importantă schimbare vizează valoarea ecotichetului pentru autovehiculele electrice și va fi de 18.500 de lei, sprijin acordat persoanelor fizice care doresc să-și cumpere mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).

Ghidul de finanțare anterior, aflat în vigoare în iunie, înainte ca Programul Rabla să fie suspendat, prevedea ca ecotichetul să fie 37.000 de lei.

În 2024, voucherul Rabla pentru mașini full-electrice a fost 25.500 de lei, iar vânzările au scăzut cu peste 40%.

FOTO Primul AUDI fără cele patru cercuri a fost lansat cu 700 km autonomie și doar 28.000 de euro CITEȘTE ȘI FOTO Primul AUDI fără cele patru cercuri a fost lansat cu 700 km autonomie și doar 28.000 de euro

Pentru celelalte tipuri de autovehicule, ecotichetele rămân neschimbate la Rabla 2025:

    15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
    12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid;
    10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă.

Bugetul Rabla Auto 2025 a scăzut la 200 milioane lei, față de 610 milioane lei, cât era valoarea aprobată prin HG în iunie.

Celelalte sesiuni ale Programului Rabla, pentru persoane juridice și pentru instituții publice, au fost anulate, prin hotărâre de guvern. Bugetele acestora erau de aproape 700 de milioane de lei, bani care vor fi dirijați, teoretic, de Ministerul Mediului către alte activități.

„Ecotichetul pentru electrice a fost ajustat, dar această decizie permite ca, în condițiile bugetare actuale, să putem oferi unui număr cât mai mare de români șansa de a beneficia și în acest an de de sprijin. În paralel, încercăm să construim un cadru de finanțare mai stabil și durabil pe viitor prin acoperirea acestui program prin Fondul Social pentru Climă”, spune ministra mediului, apelor și pădurilor, Diana Buzoianu.

Hidroelectrica poate majora tarifele CITEȘTE ȘI Hidroelectrica poate majora tarifele

Începerea programului Rabla Auto 2025 a fost suspendată în 18 iunie 2025, cu o zi înainte de pornirea celei mai așteptate etape, cea pentru persoanele fizice.

Timp de șase ani, începând cu anul 2017, România a oferit prin Programul Rabla una dintre cele mai mari subvenții din UE pentru cei care-și cumpărau mașini full-electrice: 10.000 de euro.

După un 2024 extrem de slab pentru mașinile electrice, dat fiind că subvenția a fost de 5.100 de euro, industria auto a sperat că voucherul va crește spre 7.500-8.000 de euro în 2025.

Ministerul Mediului anunța recent că programul Rabla va fi relansat în luna septembrie, cu o alocare de 200 de milioane de lei, iar ghidul actualizat va fi pus în dezbatere publică până la finalul acestei săptămâni, valoarea voucherelor urmând să fie redusă.

FOTO Un oraș din România reintroduce transportul public de călători după 35 de ani CITEȘTE ȘI FOTO Un oraș din România reintroduce transportul public de călători după 35 de ani

Ministerul arată că Rabla rămâne un program de mediu, care are și un rol esențial în sprijinirea industriei auto românești și în accelerarea tranziției către o mobilitate mai curată. România și-a îndeplinit deja ținta din PNRR privind casarea a 250.000 de autoturisme poluante, iar în cei 20 de ani de implementare, programul a dus la scoaterea din circulație a peste un milion de mașini vechi.

”Într-un an cu constrângeri bugetare, am ales să finanțăm doar acele programe care aduc beneficii clare: mai puțină poluare în orașe, mai puține conflicte cu fauna sălbatică și mai multă siguranță pentru oameni. Această ordonanță nu închide definitiv programele AFM. Guvernul își păstrează opțiunea de a aproba, prin memorandum, și alte proiecte până la finalul anului. Ne asigurăm astfel că fiecare leu din Fondul pentru Mediu este folosit eficient pentru proiecte realizabile într-un timp scurt, cu efecte directe și vizibile pentru oameni și pentru mediu”, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

viewscnt
Afla mai multe despre
ministerul mediului
programul rabla