Românii plătesc cu 20% în plus pe mașini second-hand care au daune ascunse de aproape 4.000 de euro și 85.000 de km dați înapoi

Românii plătesc cu 20% în plus pe mașini second-hand care au daune ascunse de aproape 4.000 de euro și 85.000 de km dați înapoi

Foto dreamstime.com

Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 22 nov 2023

România se află între țările cu cel mai scăzut nivel de transparență al pieței de automobile second-hand din Europa, potrivit unui studiu care urmărește informațiile disponibile referitoare la istoricul privind avariile și kilometrajul real al mașinii. Lipsa informațiilor de acest gen poate conduce la un preț artificial al mașinii, mai mare cu până la 27%.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Nu mai puțin de 59% dintre mașinile rulate scoase la vânzare au avut pagube minore sau majore, în timp ce 66% dintre mașinile analizate provin din import. Mai grav este faptul că aproape 8% dintre mașinile analizate au avut kilometrajul dat înapoi.

Dacia avansează puternic în UE. A depășit mărci istorice precum Fiat, Opel, Citroen CITEȘTE ȘI Dacia avansează puternic în UE. A depășit mărci istorice precum Fiat, Opel, Citroen

Concluzia este că România are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa, în totală contradicție cu ce se întâmplă în țări cu o legislație în acest sens, cum sunt Regatul Unit, Germania și Elveția, unde datele mașinilor sunt foarte clare.

Valoarea medie a daunelor suportate de mașinile de pe piața SH din România este, conform CarVertical,,de 3.879 euro, o valoare mai mare decât țări cu un nivel de transparență mai ridicat. Câștigăm în schimb la vechimea mașinilor, care este mai bună decât în alte țări. Studiul arată că mașinile rulate de la noi au o vechime mai mare de nouă ani (9,44 ani), ocupând locul 12 din 25 în clasamentul piețelor auto analizate.

În ceea ce privește afișajul kilometrajului, valoarea medie dată înapoi pe odometru a crescut față de anul trecut, de la 48.000 la aproximativ 85.000 km (85.186 km), ceea ce înseamnă că românii cumpără, fără să știe, mașini cu aproape 100.000 de km în plus la bord. Efectul principal este prețul plătit, pentru că analizele de piață arată că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Singura veste bună este că valoarea kilometrilor dați înapoi este mai mică decât media europeană. Studiul subliniază însă că pentru fiecare 100.000 de kilometri dați înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe mașină, fără să știe detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus.

FOTO Autonom a intrat pe piața călătoriilor urbane CITEȘTE ȘI FOTO Autonom a intrat pe piața călătoriilor urbane

Efectul acestor fraude asupra automobilelor second-hand vândute pe piața din România, obținut din multiplicarea valorii cu numărul de mașini, scoate în față o valoare totală a prejudiciului anual de până la 190 de milioane de euro pe an.

Singurele țări cu o transparență mai redusă decât cea din România sunt doar Ucraina și Țările Baltice, toate patru venind din spațiul ex-sovietic. În același timp, țările cu un grad ridicat de transparență sunt cele care au un volum foarte mic de importuri de mașini SH, UK, Germania și Elveția, țări care își asigură în general necesarul de automobile rulate din piața internă.

Denis le Vot, CEO Dacia: Vom vinde 660.000 de mașini în acest an, poate mai multe. Ajungem ușor la un milion cu Duster, Bigster și alte modele CITEȘTE ȘI Denis le Vot, CEO Dacia: Vom vinde 660.000 de mașini în acest an, poate mai multe. Ajungem ușor la un milion cu Duster, Bigster și alte modele

Indexul de Transparență al pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 24 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase criterii: procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi, valoarea medie a kilometrilor dați înapoi, procentajul mașinilor avariate, media valorii daunelor, procentajul de mașini second-hand importate și vârsta medie a mașinilor verificate.

Pentru studiul privind frauda de kilometraj, au fost analizate 11 țări din Europa: Ucraina, Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Letonia, Republica Cehă, Serbia, Lituania, Italia și Regatul Unit.

viewscnt
Afla mai multe despre
masini second-hand
kilometraj modificat
daune ascunse masini germania
masini sh germania