Băncile de retail europene înregistrează o încetinire puternică a creșterii veniturilor, ajungând la doar 2,9% în 2024, față de 18% în 2023, conform studiului anual European Retail Banking Radar al companiei de consultanță Kearney.
Potrivit sursei citate, această schimbare semnalează o revenire la un mediu de creștere mai moderată, pe măsură ce ratele dobânzilor se stabilizează și încrederea consumatorilor se reduce, scrie Agerpres.

Studiul arată că veniturile din comisioane reprezintă acum peste două treimi (72%) din creșterea totală, cu o creștere anuală de 5%. Această evoluție a fost determinată de volumele mai mari de tranzacții, majorările de comisioane pe conturi și o performanță solidă în administrarea activelor și asigurări. Pe măsură ce fluxurile tradiționale de venituri bazate pe dobândă se confruntă cu presiuni continue, băncile găsesc noi modalități de a spori profitabilitatea.
De asemenea, în comunicatul de presă al companiei se menționează că un raport cost-venit sub 40% era aproape de neconceput anterior în retail banking, dar în 2024 Portugalia a atins o medie de 32% la nivel național, iar Polonia a înregistrat o medie de 35%. Totuși, cu veniturile din dobânzi sub presiune, băncile trebuie să se concentreze pe controlul costurilor, eficiența operațională și adoptarea AI pentru a-și menține marjele. Trecerea către fluxuri de venituri non-dobândă și optimizarea operațiunilor vor fi cruciale pentru sustenabilitatea pe termen lung. Capacitatea de adaptare la acest mediu în schimbare va fi esențială pentru succesul pe viitor.
Deși ritmul de creștere a veniturilor s-a temperat, studiul arată că profitabilitatea a continuat să crească în sectorul bancar de retail din european. Profitul pe client a atins un record de 238 euro în 2024, în creștere de la 229 euro în 2023 și marcând o creștere de 50% față de anul 2019. Această performanță solidă reflectă capacitatea băncilor de a menține marjele printr-un control riguros al costurilor, îmbunătățirea eficienței operaționale și pivotarea strategică spre produse cu marje mai mari, precum administrarea activelor și asigurările.
Elveția rămâne cea mai profitabilă piață de retail banking din Europa. Totuși, studiul Kearney arată că băncile scandinave închid treptat diferența, apropiindu-se de 1.000 euro venit per client. În același timp, Spania și Italia înregistrează performanțe puternice, aproape de 900 euro venit per client, datorită pozițiilor de piață îmbunătățite și a diversificării surselor de venit.

Gestionarea expunerii la risc va fi o prioritate majoră anul acesta, având în vedere creșterea economică slabă, tarifele record impuse de SUA și încrederea scăzută a consumatorilor. În Polonia, Spania și Franța, băncile au alocat peste 10% din venituri pentru a anticipa noile riscuri de neplată. În Spania, băncile au pus deoparte peste 100 euro per client pentru a atenua riscurile generate de aceste dificultăți macroeconomice.
'În timp ce creșterea veniturilor a încetinit în Europa de Vest, România a înregistrat totuși o creștere robustă de peste 10% a veniturilor pe client în 2024. Performanța este determinată în principal de menținerea ratelor de dobândă la un nivel ridicat. Clienții din România s-au obișnuit cu ofertele '˜cost-zero' - fără comisioane, fără taxe - și au așteptări din ce în ce mai mari de transparență totală; comparativ cu piețele vestice, există o toleranță mult mai scăzută pentru comisioanele bancare. Retail banking-ul din România rămâne, însă, la coada clasamentului în termeni de venit pe angajat și profit pe client - chiar și în comparație doar cu regiunea CEE. Există în continuare loc pentru îmbunătățirea eficienței operaționale și pentru investiții mai consistente în digitalizare și tehnologie, pentru a îmbunătăți experiența clienților', susține Florian Teleabă, Principal Kearney România.
Studiul Retail Banking Radar analizează aproape 90 de bănci retail din 21 de piețe europene - 49 de bănci din 13 piețe din Europa de Vest și 38 de bănci din 8 piețe din Europa de Est. Ajuns la a 17-a ediție, studiul utilizează datele oficiale raportate de bănci din 2007 până în 2024, examinând periodic peste 12 dimensiuni-cheie legate de venituri, eficiență operațională și managementul riscului.
Kearney este o firmă globală de consultanță în management înființată în 1926. Compania este prezentă în peste 40 de țări.