Proiect: Reclamele la produse alimentare nesănătoase – interzise în timpul programelor pentru copii. Ce produse alimentare și băuturi sunt vizate

Proiect: Reclamele la produse alimentare nesănătoase – interzise în timpul programelor pentru copii. Ce produse alimentare și băuturi sunt vizate
Profit.ro
Profit.ro
scris 15 nov 2023

Reclamele la produse alimentare nesănătoase ar putea fi interzise în timpul programelor pentru copii conform unei propuneri legislative pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului, depusă la Parlament.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

„Este interzis ca în timpul programelor pentru copii și în comunicările comerciale audiovizuale adresate minorilor să se difuzeze publicitate și teleshopping având ca obiect produsele alimentare și băuturile cu un aport substanțial de compuși cu efect dăunător sănătății, ca acizi grași trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari, al căror consum nu este recomandat în regimul alimentar global, în acord cu art. (2) și art. (9), lit. a) din Legea nr. 123 din 27 mai 2008 pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar”, prevede propunerea legislativă care completează articolul 28 din Legea audiovizualului, scrie Agerpres.

VIDEO Ministrul Transporturilor - Anunț de pe Autostrada A0 Sud: Când vor fi deschise noi loturi CITEȘTE ȘI VIDEO Ministrul Transporturilor - Anunț de pe Autostrada A0 Sud: Când vor fi deschise noi loturi

De asemenea, este interzis ca în timpul programelor pentru copii și în comunicările comerciale audiovizuale adresate minorilor să se difuzeze publicitate și teleshopping care prezintă minori consumând produse alimentare și băuturi cu un aport substanțial de compuși cu efect dăunător sănătății, ca acizi grași trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari, al căror consum nu este recomandat în regimul alimentar global, conform proiectului.

Calupurile publicitare în care se promovează produsele alimentare și băuturile cu un aport substanțial de compuși cu efect dăunător sănătății, ca acizi grași trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari, al căror consum nu este recomandat în regimul alimentar global vor avertiza publicul printr-un insert scris și/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor și se vor încheia cu avertismentul sonor și vizual: „Consumul excesiv de acizi grași trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari dăunează grav sănătății”, mai stipulează propunerea legislativă inițiată de parlamentari PSD, PNL, UDMR și din grupul minorităților naționale.

Controlul respectării acestei interdicții ar reveni Consiliului Național al Audiovizualului și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Inițiatorii precizează, în expunerea de motive, că această propunere legislativă pleacă de la o realitate tragică – România se află pe locul întâi în Uniunea Europeană în ceea ce privește obezitatea infantilă.

WhatsApp nu renunță la ideea afișării reclamelor CITEȘTE ȘI WhatsApp nu renunță la ideea afișării reclamelor

„Toate studiile realizate la nivel european și internațional au demonstrat că un consum des de produse fast-food care conțin tipuri de alimente și băuturi cu un aport substanțial de compuși ca acizi grași trans, grăsimi, sare, sodiu, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari dăunează sănătății persoanelor care le consumă, dar în special minorilor și tinerilor. Așadar, un consum al acestui gen de alimente și băuturi duce la probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi obezitatea, probleme emoționale și de stimă de sine, dar și boli cronice pe termen lung. O singură masă fast-food ar putea adăuga 160 și 310 kilocalorii în plus la aportul caloric zilnic pentru adolescenți și, respectiv, pentru copiii mai mici”, subliniază inițiatorii.

Având în vedere că și în țara noastră cei mici petrec mai mult timp în fața televizoarelor, dar și în mediul online, inițiatorii proiectului consideră că este important să se acționeze pentru a-i proteja de publicitatea nesănătoasă, argumentând totodată că mai multe state europene au reglementat strict reclamele la produsele fast-food în timpul programelor pentru copii și tineri.

Parlamentarii susțin că, în lipsa adoptării unei reglementări în materie, există un risc crescut de creștere a obezității în rândul copiilor și tinerilor din România.

Conform unui studiu național privind prevalența diabetului, a prediabetului, supraponderii, obezității, dislipidemiei, hiperuricemiei și bolii cronice de rinichi, 31,4% dintre adulții din țara noastră cu vârste cuprinse între 20 și 79 de ani suferă de obezitate. Dintre aceștia, 21,5% prezintă obezitate de gradul I, 7,2% au obezitate de gradul II și 2,7% suferă de obezitate morbidă. În ceea ce privește supraponderea, 34,6% sunt afectați. Așadar, 6 din 10 adulți au probleme cu greutatea.

Potrivit unor studii internaționale, rata obezității infantile la nivel mondial a crescut de zece ori în ultimele patru decenii, numărul copiilor diagnosticați cu obezitate ajungând la aproximativ 124 de milioane, se mai precizează în expunerea de motive.

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 504/2002 a fost depusă la Senat, ca primă Cameră sesizată, Camera Deputaților fiind forul decizional.

viewscnt
Afla mai multe despre
reclame
alimente