Companile din Marea Britanie adresează guvernului solicitări de ultim moment, înainte ca premierul Theresa May să declanșeze oficial negocierile pentru Brexit, în această săptămână, relatează Bloomberg.
Între îngrijorările companiilor se numără riscul introducerii de taxe vamale pentru exporturile în Uniunea Europeană, întreruperea lanțurilor de aprocizionare și posibila pierdere a muncitorilor europeni.
Bloomberg a intervievat directori de companii, reprezentanți ai unor organizații de lobby și analiști din diverse sectoare economice, pentru a vedea ce vor cel mai mult de la acordul pentru Brexit., scrie News.ro
Sănătate
Pierderea finanțării din partea UE ar putea pune în pericol cercetarea și dezvoltarea, în special la universități și startup-urile biotehnologice, dacă Marea Britanie nu va acoperi banii pierduți.
Companii mari precum AstraZeneca vor ca legislația referitoare la imigrație să permită cercetătorilor din UE să lucreze în Marea Britanie.
Pacienții britanici ar putea avea de pierdut dacă țara va întrerupe relațiile cu Agenția Europeană a Medicamentelor, pentru că Marea Britanie este prea mică pentru a fi o prioritate pentru producătorii de medicamente care aduc pe piață tratamente noi care salvează viețile unor oameni. Din acest motiv este esențial ca Marea Britanie să încheie un acord pentru aprobarea reciprocă a medicamentelor noi, sau care să îi permită să rămână sub autoritatea instituției de reglementare din UE, la fel ca Norvegia și Islanda.
CITEȘTE ȘI 92% dintre oamenii de afaceri care au trecut printr-un eșec se retrag din antreprenoriatMedia
Pentru industriile creative din Marea Britanie, pierderea pieței unice ar putea împiedica investițiile în programe cinematografice și de televiziune, punând în pericol poziția Marii Britanii ca destinație principală pentru studiourile americane.
Companiile de media vor să se asigure că producțiile britanice vor continua să se califice ca europene, pentru a beneficia de subvențiile regionale care stimulează investițiile.
Companii de televiziune precum ITV sunt îngrijorate și de felul în care va evolua publicitatea după Brexit. Retailerii britanici ar putea reduce cheltuielile pentru publicitate, dacă inflația alimentată de taxele vamale și moneda mai slabă va eroda marjele de profit.
Telecomunicații
Călătorii în Marea Britanie riscă facturi mai mare pentru telefoane. În timp ce UE elimină tarifele de roaming din iunie 2017, operatori ca BT Group și Vodafone Group ar putea să suporte prețuri angro mai mari din partea unor companii europene, dacă Marea Britanie nu va accepta reducerile de tarife în cadrul unui acord comercial.
Restricționarea circulației muncitorilor din UE ar afecta în special BT, care se bazează pe ingineri migranți care se urcă pe stâlpi sau trag cabluri în pământ pentru instalarea cablurilor de Internet.
Operatorii vor să se asigure că nu vor exista bariere pentru circulația liberă a datelor între țări.
Tehnologie
Principala îngrijorare a industriei britanice a tehnologiei este pierderea accesului la muncitori calificați din UE. În perioada 2009-2015, aproximativ unul din șase angajați din acest sector a provenit diin alte state membre, potrivit organizației techUK.
În 2016, guvernul britanic a mărit numărul așa-numitelor vize tehnologice cu 20%, la 250, acordând persoanelor de înaltă calificare acces rapid la angajare în Marea Britanie. Acest număr acoperă doar o mică parte din necesarul de angajare din industria IT.
Numai Google, divizie a Alphabet, și Amazon.com au promis să adauge aproape 10.000 de angajați în Marea Britanie în următorii câțiva ani. O altă problemă este în ce măsură va adopta Marea Britanie planurile UE pentru piața unică digitală.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV VIDEO Levente Bara, “Regele Condimentelor”, antreprenorul budist care a vândut francezilor Supremia: Am mers la sapă de la 6 ani, așa s-a născut ambițiaAgricultură
Fermierii britanici se tem că vor pierde accesul comercial facil la UE, cea mai mare piață pentru exporturile lor.
Dacă Marea Britanie va fi expusă la taxele vamale valabile în cadrul Organizației Mondiale a Comerțului, agricultura va fi între sectoarele care vor suferi cel mai mult, având în vedere că astfel de tarife pot depăși 40% pentru carne și cereale.
Industria de profil vrea și acces la forța de muncă europeană. În jur de 22.000 de cetețeni ai UE erau angajați în agricultura britanică în 2015, reprezentând aproximativ 20% din totalul angajaților, potrivit unui raport al comisiei britanice pentru dezvoltarea agriculturii.
Uniunea Națională a Fermierilor cere vize speciale pentru muncitorii sezonieri. Brexitul îi va mai costa pe fermieri subvențile, existând și temeri că pentru a obține acorduri comerciale cu alte țări Marea Britanie va slăbi standardele de producție.
Bănci
În fruntea listei de dorințe ale băncilor este asigurarea unei perioade lungi de tranziție la sfârșitul perioadei de negocieri de doi ani pentru brexit, timp în care companiile financiare vor avea acces deplin la piața unică.
În lipsa garanțiilor, șefii de companii au spus că vor începe să transfere angajați în UE, după declanșarea oficială a negocierilor pentru Brexit.
Băncile mai vor să știe dacă vor putea să ofere în continuare servicii în UE de la sediile din Londra, chiar dacă nu vor mai beneficia de așa-numitele drepturi de pașaport. Un alt subiect important este păstrarea angajaților europeni de înaltă calificare.
Industria auto
Producătorii auto sunt îngrijorați că Brexitul va avea ca rezultat introducerea unei taxe vamale de 10% pentru comerțul cu UE. Peste jumătate din vehiculele exportate în 2015 din Marea Britanie au avut ca destinație UE.
PA Consulting a calcultat că prețul mediu al automobilelor din Marea Britanie ar crește cu 2.300 de lire sterline în eventualitatea unui Brexit dus, în care țara va pierde accesul la piața unică.
De asemenea, Brexitul dur ar împiedica circulația liberă a componentelor în centrele de producție de pe continent.
Producătorii auto cu fabrici în Marea Britanie, între care Toyota Motor și BMW, au cerut guvernului să mențină comerțul fără taxe vamale, în timp ce Nissan vrea ca Marea Britanie să cheltuiască 100 de milioane de lire sterline pentru susținerea furnizorilor auto.
Industria aeriană
Zborurile între Marea Britanie și Uniunea Europeană vor necesita un nou tratat dacă actualul acord al pieței aeriene unice nu va fi menținut. Transportatorii britanici care efectuează curse între statele membre vor avea probabil nevoie de licență de operare obținută în UE.
IAG, proprietarul British Airways, deține deja mai multe divizii pe continent, dar EasyJet, din Luton, vrea să înființeze o subsidiară pe continent, pentru a obine un certificat.
Ca operator în UE, Ryanair Holdings, din Dublin, va avea la rândul său nevoie de licență de operare a curselor din Marea Britanie.
Accesul Marii Britanii la acordul Cer Deschis cu Statele Unite, esențial pentru profitabilitatea BA și Virgin Atlantic Airways ar putea fi renegociat, pentru că a fost negociat de UE. Și drepturile de preluare ar putea fi limitate, pentru că UE limitează la 49% investițiile din străinătate în companii aeriene europene.
CITEȘTE ȘI Supermarketurile riscă să fie afectate de impozitul specific, povara administrativă ar fi semnificativăLogistică
Pentru companiile de logistică, Brexitul ar putea aduce beneficii. Protecționismul aduce mai multă complexitate, care este bună pentru logistică, a declarat directorul general al Deutsche Post, într-un interviu acordat la începutul lunii martie. El a arătat că clienții care vor dori să transporte produse vor avea nevoie de ajutor din cauza taxelor vamale sau a birocrației.
Dar 20% din forța de muncă din transporturi provine din afara Marii Britanii, astfel că limitarea imigrației ar putea provoca un deficit de șoferi. Mai multe controale la graniță ar putea însemna timp mai mult petrecut în porturi și alte puncte de intrare, precum Tunelul Canalului, fiind posibile întârzieri pentru mărfuri și călători.
Retail
Aproximativ jumătate din alimentele consumate de britanici sunt importate, iar taxe vamale de până la 30% pentru produsele lactate și dulciuri ar exercita presiuni de creștere a prețuri.
Deprecierea lirei sterline alimentează deja inflația, cu toate că transferarea integrală a costurilor asupra cumpărătorilor este dificilă pe o piață foarte competitivă, potrivit WM Morrison Supermarkets. Asta înseamnă că marjele de profit vor scădea.
Industria modei este îngrijorată că drepturile de proprietate intelectuală vor scădea din cauza Brexit, dar mărcile de lux britanice cu vânzări mari în străinătate ar putea beneficia de slăbiciunea lirei.
Alimente și băuturi
Cafenelele, pub-urile, restaurantele și hotelurile ar putea suferi de lipsa muncitorilor din UE și din cauza taxelor vamale. Potrivit firmei de consultanță Mercer, 33% dintre angajații hotelurilor provin din afara Marii Britanii.
Whitbread și Restaurant Group anticipează scăderea profiturilor din cauza creșterii prețurilor alimentelor și băuturilor venite din străinătate.
Operatorul de pub-uri JD Wetherspoon și lanțul de sandwich-uri Pret a Manger au avertizat că ar putea apărea o criză a forței de muncă în industrie, unde unu din trei angajați este născut în afara Marii Britanii.
Lira slabă a favorizat creșterea numărului de vizitatori din străinătate, cu 19% în ianuarei față de anul 2016, dar restricționarea liberei circulații este un risc pentru continuarea creșterii.
Potrivit firmei de consultanță KPMG, industria alimentelor și băuturilor ar putea suferi cel mai mult din cauza unui Brexit dur. Grupurile din industrie au cerut guvernului să încheie un acord de comerț liber și un acord de tranziție pentru a asigura continuitatea reglementărilor.
Construcții
În jur de 8% dintre cei 176.500 de muncitori din construcții sunt din alte state membre, potrivit Royal Institution of Chartered Surveyors. Industria construcțiilor se confruntă deja cu o criză de muncitori calificați, din cauza vârstei, iar riscul unui Brexit dur provoacă îngrijorare. Problema este acută în special la Londra, unde aproape unu din patru muncitori din construcții provin din UE. Taxele vamale sunt un alt motiv de îngrijorare, majoritatea unor materiale ca sticla și armăturile provenind din Europa.
Contractorii, care au deja probleme din cauza prețurilor, în urma depreicerii lirei, vor să se asigure că nu vor avea loc noi creșteri ale costurilor afacerilor cu furnizorii europeni.