Relațiile dintre clienți și bănci au fost afectate de criză, dar a venit momentul ca lucrurile să se îmbunătățească, a declarat Bogdan Olteanu, viceguvernatorul Băncii Naționale a României, la o conferință privind soluționarea alternativă a litigiilor din domeniul financiar.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Litigiile dintre clienți și bănci ar trebui rezolvate, în primul rând, în afara justiției, spune Olteanu. În instanță ar trebui să ajungă doar cele mai importante cazuri, iar o soluție o reprezintă noua entitate privind soluționarea alternativă a litigiilor din domeniul bancar.
“Rolul nostru este să lăsăm justiția cu acele cauze care pot fi rezolvate doar în justiție, să degrevăm justiția de acele cauze care pot fi rezolvate alternativ”, a declarat Olteanu la o conferință desfășurată la BNR.
Băncile s-au confruntat în ultimii cinci ani cu mii de litigii cu consumatorii care au contestat clauzele din contractele de credit. Viceguvernatorul BNR spune că este momentul să depășim această etapă și băncile și clienții lor să se înțeleagă în afara instanței.
“Există soluții mai simple, mai rapide, mai ieftine, pentru noi, pentru profesioniști, pentru consumatori, astfel încât relația dintre bancă și client să funcționeze normal. E momentul să depășim acest sold negativ cu care ne-a lăsat criza”, a adăugat Olteanu, cu referire la acele practici și contracte care provin din perioada de boom a creditării.
Olteanu spune că ideea înființării unui organism de tipul ombudsman, care să rezolve litigiile în afara instanțelor i-a fost pusă în față încă de acum 5-6 ani, de către Brândușa Ștefănescu, pe vremea când lucra cu aceasta în arbitrajul comercial.
Ștefănescu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție, este președintele noii entități SAL, așa cum Profit.ro a anunțat în premieră.
“Domnia sa a acceptat un nou efort în numele binelui public, acela de a se implica în redactarea legii”, a mai spus Olteanu.
Legea care reglementează soluționarea alternativă a litigiilor reprezintă o implementare a unei Directive europene.
Clienții vor putea reclama băncilor la noua entitate începând cu anul viitor. Aceștia pot opta pentru o soluție impusă sau pentru una opțională, care va fi luată de un conciliator independent.