Companiile autohtone comerciante de carburanți continuă campania de ieftinire, anticipată de Profit.ro, ca urmare a prăbușirii prețului petrolului, la presiunea acesteia adăugându-se o potențială reducere a cererii ca efect al Coronavirusului. Luni, în Moldova, zona cu cele mai mici prețuri la pompă, un litru de benzină era vândut la stațiile Petrom cu 4,65 lei/l, iar unul de motorină, cu 4,83 lei/l, relevă date analizate de Profit.ro.
În urma eliminării supraaccizei de la 1 ianuarie, dar și a evoluției prețului internațional al petrolului (afectat de epidemia de Coronavirus și de războiul prețurilor dintre SUA, Rusia și Arabia Saudită), carburanții s-au ieftinit cu aproximativ un leu/l sau peste 17,5% de începutul anului. La finalul lunii ianuarie, prețul unui litru de benzină era de aproximativ 5,65 de lei, iar cel al unuia de motorină, de 5,75 lei.
Concurența dintre companii se simte mai ales în zona Moldovei. În Bacău, de exemplu, Petrom, liderul pieței, practică un preț de 4,65 lei la benzină, Lukoil, unul de 4,68 lei/l, Rompetrol, unul de 4,73 lei/l, OMV și MOL, unul de 4,74 lei/l, iar SOCAR - 4,79 lei/l.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Efectul OUG 114. OMV Petrom și-a majorat cu 12 procente cota pe piața concurențială a gazelor, în detrimentul Romgaz și al micilor furnizoriÎn București, zona cea mai ieftină este cea din jurul Șoselei Alexandria. Petrom vinde la stația sa de pe această arteră benzină cu 4,7 lei/l, iar Lukoil cu 4,73 lei/l. Rompetrol comercializează benzina standard cu 4,78 lei/l, iar OMV cu 4,79 lei/l.
Luni dimineață, cotațiile petrolului Brent (de referință pe piața europeană și autohtonă) se situau la 31,48 dolari pe baril, în scădere cu 7% sau 2,37 dolari sub nivelul de închidere al sesiunii precedente.
Prețul internațional al petrolului este cu aproape 45% mai redus față de nivelul înregistrat la mijlocul lunii februarie, când litrul de benzină a coborât în România sub 5 lei/l.
Până în prezent, scăderea efectuată de companii în ultima lună numai a fost de cel puțin 35 de bani/l.
Potrivit Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numãrul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia), scăderea este de aproximativ 100%.
În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri intern, UNTRR estima în urmă cu o săptămână, că acesta nu era afectat, în timp ce, pentru transportul rutier de mărfuri internațional, scăderea generală este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, în timp ce altele nu sunt afectate deloc.