Acordul politic la care au ajuns acum toți miniștrii Transporturilor din statele UE privind schimbarea regulilor de protejare a călătorilor în relația cu operatorii aerieni prevede, printre altele, dreptul de a fi preluați "de cea mai apropiată oportunitate", inclusiv prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport, în cazul unor perturbări ale cursei programate.
Dacă în decurs de 3 ore compania aeriană care a anulat sau amânat cursa programată nu prezintă o variantă adecvată, pasagerii vor putea opta pentru un transport propriu, dar cu rambursarea a până la 400% din prețul inițial al biletului.
Dreptul la asistență, precum oferirea de hrană, băuturi și cazare, este clar precizat.

În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii vor trebui debarcați după cel mult trei ore, iar dacă compania nu oferă sprijinul prevăzut, vor putea solicita rambursarea cheltuielilor efectuate.
Pentru întârzieri mai mari de patru ore pe distanțe sub 3.500 de kilometri și în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor primi 300 de euro.
Pentru zborurile de peste 3.500 km, despăgubirea va fi de 500 de euro în cazul întârzierilor de peste șase ore.
Companiile nu vor putea refuza plata pe motivul existenței unor „circumstanțe extraordinare”, decât dacă pot demonstra că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul.

Pentru anulările de zbor anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, compania va fi obligată să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensații.
Totodată, este descurajată practica „no-show”: pasagerii care nu au folosit zborul dus, dar sunt refuzați la retur, vor putea solicita compensații.
Companiile aeriene vor fi obligate să ofere informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul rezervării, precum și despre procedurile de soluționare a cererilor. Termenul pentru depunerea unei reclamații va fi de șase luni de la incident, iar operatorii vor avea la dispoziție 14 zile pentru a răspunde și a achita eventualele compensații.
Ministrului infrastructurii din Polonia, Dariusz Klimczak, a apreciat că acordul constituie „o bornă istorică”, fiind prima reformă majoră în acest domeniu după o perioadă de 12 ani în care nu a fost posibil un consens.
Noul cadru stabilit prin acest acord își propune să stabilească reguli 'mai simple și mai clare' pentru pasageri, păstrând în același timp concurența între companiile aeriene în cadrul pieței interne, potrivit unui comunicat al Consiliului UE.

Textul, aprobat de miniștrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Acesta a fost apărat de președinția poloneză a UE, care a salutat depășirea 'unei etape istorice' în această chestiune, după 12 ani de negocieri.

Asociația Airlines for Europe (A4E), care include printre altele Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet, și-a exprimat dezamăgirea față de acord.
Aceasta a reproșat textului că introduce'și mai multă complexitate în comparație cu propunerea inițială a Comisiei Europene din 2013.
În timpul acestor negocieri, a fost ridicată ideea - apărată de companiile aeriene - de a crește pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere. Această idee a fost respinsă de Germania.