Cum pierde Compania Aeroporturi 500.000 de euro anual și cine câștigă

Cum pierde Compania Aeroporturi 500.000 de euro anual și cine câștigă
Cristian Vasilcoiu
Cristian Vasilcoiu
scris 28 sep 2015

Compania Națională Aeroporturi București pierde 500.000 de euro pe an deoarece a prelungit o asociere cu mai multe firme private, fără a le închiria, în prealabil, terenul pe care funcționează Centrul Cargo. Printre companiile private asociate cu Aeroporturile se numără și un offshore controlat de Ion Țiriac.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Centrul Cargo al Aeroportului Internațional Henri Coandă a fost înființat în septembrie 1999, ca o asociere între Compania Națională Aeroporturi și firmele Moonlok Ltd Cipru (controlată de Ion Țiriac), SC Servisair Gmbh, Globe Ground Romania SRL și SC Franke Beteilingungs-und Verwaltungsgesellschaft Gmbh. 

Aportul Companiei Aeroporturi la asociere a fost transmiterea, pe termen de 15 ani, a dreptului de folosință pentru un teren de 3,5 hectare, pe care funcționează centrul de mărfuri. Suprafața aparține Ministerului Transporturilor și este administrată de Compania Aeroporturi.

Dreptul de folosință a terenului aferent perioadei de 15 ani a fost estimat la 2,7 milioane de dolari, iar Compania Aeroporturi a primit 27% din acțiunile atunci înființatei Bucharest International Cargo Center (BICC).

Celelalte companii au venit în asociere cu bani, primind, la rândul lor, pachetul aferent de acțiuni: Moonlok Ltd Cipru - 20% (2 milioane dolari), Globe Ground  - 23% (2,3 milioane dolari), Servisair – 20% (2 milioane dolari), iar Franke – 10% (1 milion dolari). În contract s-a prevăzut că asocierea poate fi prelungită cu zece ani.

Atunci când contractul a încetat, în 2014, managementul privat al Companiei Aeroporturi a transmis celorlalte firme că dreptul de folosință a terenului expiră și a propus ca BICC să îl închirieze, pentru a putea continua să funcționeze.

Cealaltă variantă ar fi fost stabilirea valorii aferente dreptului de folosință a terenului pe încă zece ani, iar Compania Aeroporturi să primească acțiuni proporțional cu aceasta, dat fiind faptul că era vorba despre un nou aport la capitalul BICC. Implicit, celelalte firme trebuia să vină cu aport de capital aferent pachetelor deținute, iar în caz contrar să le fie diminuată participația în asociere.

Numai că, managementul privat al Companiei Naționale Aeroporturi București a fost demis la scurt timp. Potrivit unor surse din companie, noua conducere a prelungit contractul cu încă zece ani, fără ca terenul să fie închiriat, fără ca restul firmelor să vină cu un nou aport în asociere și fără ca CNAB să primească acțiuni aferente prelungirii dreptului de folosință a terenului. Contractul inițial expira la data de 9 septembrie 2014.

Închirierea terenului de către Centrul Cargo ar fi adus Companiei Aeroporturi cel puțin 40.000 de euro pe lună, calculat la cel mai mic preț al terenului în zonă, ceea ce înseamnă o jumătate de milion de euro anual.

Moonlock ltd a fost reprezentată în AGA de la  Bucharest International Cargo Center de către Nicolae Mândrilă, avocat la familiei Țiriac.

Contactat de Profit.ro pentru a exprima un punct de vedere cu privire la această situație, Ion Țiriac a transmis, prin intermediul companiei de relații publice care îl reprezintă: "Având în vedere calitatea de acționar minoritar a companiei Moonlok Ltd., vă rugăm ca orice solicitare privind acest subiect să fie adresată direct reprezentanților Bucharest International Cargo Centre – BICC S.A".

Nici Compania Națională Aeroporturi, nici Bucharest International Cargo Center și nici Ministerul Transporturilor nu au răspuns solicitărilor scrise în acest sens.

viewscnt
Afla mai multe despre
compania nationala aeroporturi
tiriac
otopeni
offshore
cargo