Mari producători auto din Occident se confruntă simultan cu multiple crize, de la scăderea profiturilor și valuri de concedieri, până la costuri de producție tot mai ridicate, tarife americane, lanțuri de aprovizionare fragile și tranziția dificilă către vehicule electrice, transmite CNBC.
Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, a descris situația ca ”ploi torențiale, grindină, furtuni și ninsoare în același timp”, scrie News.ro.

Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), a caracterizat această acumulare de probleme drept ”o policriză”, un cumul de factori care se amplifică reciproc și fac tranziția mai dură decât suma dificultăților individuale. Ea a subliniat că, deși industria auto europeană susține obiectivul de emisii zero, regulile stricte ale UE sunt imposibil de respectat fără sprijin suplimentar.
În cadrul planului climatic al Uniunii Europene, emisiile de carbon ale noilor mașini trebuie reduse cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021, iar din 2035 vânzarea mașinilor pe benzină sau motorină va fi interzisă. Comisia Europeană nu a răspuns la solicitările de comentarii privind presiunile industriei.
China, în schimb, a sprijinit masiv sectorul auto prin subvenții, scutiri de taxe și finanțări pentru dezvoltarea vehiculelor electrice, ceea ce a consolidat poziția companiilor chineze pe piața globală. În același timp, protecționismul și tarifele impuse de administrația Trump rescriu regulile comerțului mondial.

Analiștii consideră că industria auto occidentală traversează ”o perturbare structurală profundă”, cu investiții uriașe în electrificare și digitalizare, dar cu o cerere care nu ține pasul. Drept urmare, unele companii reconsideră platformele pentru motoare cu combustie internă și caută soluții prin modele hibride, relocarea producției sau parteneriate cu firme chineze.
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA), care reprezintă Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, a recunoscut că ”acestea sunt vremuri dificile”, dar a anunțat investiții de 320 miliarde euro în cercetare și dezvoltare și capital între 2025 și 2029, cu accent pe inovație, care va fi prezentată și la salonul auto IAA Mobility.