General Motors (GM) a dezvăluit o nouă tehnologie considerată ”revoluționară” în domeniul bateriilor pentru vehicule electrice (EV), care promite să reducă semnificativ costurile și să crească profitabilitatea SUV-urilor și camionetelor electrice de mari dimensiuni, transmite CNBC.
Noua generație de baterii, denumite celule prismatice cu litiu-mangan bogat (LMR), este destinată modelelor precum Chevrolet Silverado EV și Cadillac Escalade IQ și ar urma să fie lansată comercial începând din 2028. Aceste baterii folosesc minerale mai ieftine și mai abundente, precum manganul, în locul cobaltului și nichelului – metale mai scumpe, utilizate în prezent la scară largă, scrie News.ro.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
”LMR oferă autonomie mare și performanță la un cost accesibil. Este o baterie revoluționară pentru camioanele electrice,” a declarat Kurt Kelty, vicepreședinte GM pentru baterii, propulsie și sustenabilitate, în cadrul unui eveniment la campusul tehnologic al companiei din Detroit.
Bateriile LMR sunt dezvoltate împreună cu LG Energy Solution, prin parteneriatul Ultium Cells, și vor intra în producție de serie în SUA până în 2028, cu o etapă de preproducție programată pentru finalul anului 2027.
Spre deosebire de bateriile ”pouch” folosite de GM în prezent, celulele prismatice au formă pătrată și sunt mai compacte, reducând cu sute de kilograme greutatea totală a vehiculului. În plus, noile baterii vor avea cu 50% mai puține componente și module față de actualele pachete de baterii.
Bateriile LMR vor completa actualele baterii Ultium și viitoarele celule prismatice LFP (litiu-fosfat de fier), destinate vehiculelor electrice de dimensiuni mai mici. GM estimează că noile baterii LMR vor avea o densitate energetică cu 33% mai mare și vor oferi o autonomie extinsă, menținând totodată un cost comparabil cu cel al bateriilor LFP.
GM nu a dezvăluit costul exact pe kilowatt-oră (kWh), dar a confirmat că a reușit o reducere de 60 USD/kWh în 2023. Potrivit BloombergNEF, costul mediu al bateriilor EV a scăzut în 2024 la 115 USD/kWh, iar analiștii estimează că noile baterii LMR GM ar putea ajunge între 80 și 90 USD/kWh – mult sub costul actual al bateriilor GM (peste 125 USD/kWh).

GM spune că aproape jumătate dintre vehiculele sale electrice vândute în primul trimestru din 2025 sunt deja profitabile din punct de vedere al costurilor variabile.
”LMR este pasul următor în strategia noastră de electrificare,” a adăugat Kelty. Deși compania și-a încetinit ritmul de investiții, GM continuă să urmărească obiectivul anunțat în 2021, de a oferi exclusiv vehicule electrice până în 2035.
Gigantul auto american consideră că noile baterii vor elimina două dintre cele mai mari obstacole pentru adoptarea în masă a EV-urilor: costul ridicat și autonomia redusă. GM țintește o autonomie de peste 400 mile (aprox. 640 km) pentru viitoarele camionete electrice, cu costuri semnificativ mai mici ale pachetelor de baterii.