Compania franceză Alstom confirmă unele dificultăți actuale cu Metrorex și precizează că menține o comunicare constantă cu aceasta și cu Autoritatea Feroviară Română în legătură cu toate etapele necesare înainte ca trenurile să poată intra în circulație cu pasageri, punctând și faptul că și-a respectat obligațiile contractuale din acordul de mentenanță a flotei de metrou în ciuda existenței unor facturi restante semnificative pentru servicii deja prestate.
“Metrorex are deja 11 trenuri Metropolis în depou, iar al 12-lea este în curs de livrare, cu sosirea în România estimată pentru luna septembrie 2025.
Trenul cu numărul 13, ultimul din comandă, este pregătit pentru inspecția de Recepție Preliminară la fabrică începând cu data de 22 septembrie.

Acest lucru demonstrează angajamentul Alstom de a respecta contractul și de a livra trenuri moderne pentru cea mai recent construită linie de metrou din București, în ciuda tuturor dificultăților pe care le implică un proiect industrial complex în condițiile actuale.
Alstom menține o comunicare constantă cu clientul și cu Autoritatea Feroviară Română în legătură cu toate etapele necesare înainte ca trenurile să poată intra în circulație cu pasageri.
Angajamentul nostru este demonstrat și prin respectarea constantă de către Alstom a tuturor obligațiilor contractuale din acordul de mentenanță a flotei de metrou Metrorex, în ciuda existenței unor facturi restante semnificative pentru servicii deja prestate.
Prioritatea tuturor părților implicate trebuie să se orienteze către livrarea operațională, cu un accent comun pe îmbunătățirea sistemului de transport public din București, în beneficiul cetățenilor", a transmis compania Alstom pentru Profit.ro.
Potrivit legii, executarea garanției de bună execuție se referă la valorificarea acesteia de către autoritatea contractantă în cazul în care contractantul nu își îndeplinește corespunzător obligațiile contractuale, fie ele calitative, cantitative sau în termen. Aceasta acoperă prejudiciile suferite de autoritatea contractantă, precum: întârzieri în executarea lucrărilor, calitatea necorespunzătoare a acestora sau rezilierea contractului din motive imputabile executantului.
Despre această situație a fost informată și conducerea Ministerului Transporturilor.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Cristian Săvoiu a precizat pentru Profit.ro că la acest moment sunt discuții în derulare și s-a arătat încrezător că vor fi găsite soluții.
El a adăugat că cel mai important este ca procedura de testare a garniturilor de metrou să fie finalizată iar trenurile să fie puse în circulație în mod optim.
Datele Profit.ro relevă că, la finele săptămânii trecute, conducerea Alstom a transmis directorilor Metrorex că i-a fost adusă la cunoștință decizia companiei românești de transport subteran de a solicita executarea garanției de bună execuție, într-un moment în care, dintr-un total de 13 trenuri contractate, 11 au fost deja livrate, iar al 12-lea este pe drum, cu procedurile de certificare în linie dreaptă.

O executare a garanției este văzută astfel de către francezi ca fiind total neproductivă și poate transforma proiectul în unul total nefezabil, financiar și comercial.
Este amintită de Alstom și o datorie a Metrorex, în cuantum de peste 240 milioane lei, aferentă unui contract de mentenanță din 2021, pentru care francezii s-au abținut să solicite executarea plății.
"În cazul în care procedura de executare a garanției de bună execuție ar fi totuși finalizată, societății nu îi va rămâne altă opțiune decât să execute toate hotărârile judecătorești disponibile. De asemenea, Alstom va opri orice alte discuții privind amendarea condițiilor comerciale de mentenanță a metroului în beneficiul Metrorex și, cel mai probabil, va sista o serie întreagă de operațiuni care, inevitabil, vor duce la perturbarea serioasă a traficului cu metroul în București", este avertismentul francezilor.
Compania așteaptă un răspuns din partea Metrorex care să permită clarificarea favorabilă a situației.
"Deci, cum se numește cel de-al cincilea tren de metrou Metropolis, pentru Magistrala 5? Se numește Sibiu și se află acum în depoul Berceni al Metrorex, urmând să parcurgă etapele pregătitoare intrării în circulație pe cea mai modernă magistrală.
Așadar: Giurgiu, Ilfov, Teleorman, Sălaj și Sibiu. Iar în curând li se va alătura și trenul numărul 6, Cluj.
Nu este o lecție de geografie, ci enumerarea trenurilor noi de metrou care se află deja în depoul Berceni al Metrorex.", transmitea atunci compania franceză.


Companiei Alstom i-a fost atribuit un contract de către Metrorex SA, operatorul rețelei de metrou din București, pentru a asigura un total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe.
Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane euro.
Acest contract poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului, valoarea totală a proiectului putând ajunge la 240 de milioane euro.
Fiecare tren cu 6 vagoane are 216 locuri într-o dispunere longitudinală și asigură două zone speciale de acces destinate pasagerilor cu dizabilități.

Trenurile au o configurație specifică, personalizată pentru metroul din București: caroserie din oțel inoxidabil, 114 metri lungime și trei metri lățime, asigurând o capacitate totală de 1.200 de pasageri/tren.
Configurația finală, culorile și finisajele vor fi complet personalizate în conformitate cu cerințele clientului, în etapa de proiectare.
Trenurile sunt echipate cu tehnologia CBTC la bord, pentru a fi compatibile cu cea mai modernă tehnologie de semnalizare din calea de rulare.