Cele 27 de țări ale UE au convenit asupra unei serii de constrângeri impuse companiilor aeriene pentru a proteja drepturile pasagerilor, compensațiilor pentru întârzieri și termenului de răspuns la reclamații, notează AFP.
Noul cadru stabilit prin acest acord își propune să stabilească reguli 'mai simple și mai clare' pentru pasageri, păstrând în același timp concurența între companiile aeriene în cadrul pieței interne, potrivit unui comunicat al Consiliului UE, organismul care reprezintă cele 27 de state membre, scrie Agerpres.

Textul, aprobat de miniștrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Acesta a fost apărat de președinția poloneză a UE, care a salutat depășirea 'unei etape istorice' în această chestiune, după 12 ani de negocieri.
Acordul stabilește 'peste 30 de noi drepturi' pentru pasageri, aplicabile între momentul în care își cumpără biletul și momentul în care ajung la destinație, a salutat ministrul polonez Dariusz Klimczak.
Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, a declarat într-un mesaj pe rețeaua X că este 'mulțumit de compromisul' la care s-a ajuns de Uniunea Europeană.

El a citat mai multe progrese concrete, în special drepturi sporite pentru pasagerii cu dizabilități sau mobilitate redusă, un mecanism automat de compensare în cazul anulării zborului și criterii de compensare pe care companiile aeriene vor fi obligate să le respecte în caz de întârziere.
'Acest text ar fi putut fi mai ambițios, dar este o etapă importantă pentru a continua îmbunătățirea calității serviciilor oferite utilizatorilor transportului aerian', a adăugat Tabarot.
Asociația Airlines for Europe (A4E), care include printre altele Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet, și-a exprimat dezamăgirea față de acord.
Aceasta a reproșat textului că introduce 'și mai multă complexitate' în comparație cu propunerea inițială a Comisiei Europene din 2013.
În timpul acestor negocieri, a fost ridicată ideea - apărată de companiile aeriene - de a crește pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere. Această idee a fost respinsă de Germania.
Conform poziției Consiliului, pasagerii vor avea dreptul de a fi rerutați la cea mai apropiată oportunitate, inclusiv prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport, în cazul unor perturbări. Dacă în decurs de trei ore compania aeriană nu oferă o variantă adecvată, pasagerii vor putea opta pentru rerutare proprie, cu rambursarea a până la 400% din prețul inițial al biletului. Dreptul la asistență, precum oferirea de hrană, băuturi și cazare, este clar precizat în noul regulament. În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii vor trebui debarcați după cel mult trei ore, iar dacă compania nu oferă sprijinul prevăzut, pasagerii vor putea solicita rambursarea cheltuielilor efectuate.
Regimul despăgubirilor este de asemenea modificat. Pentru întârzieri mai mari de patru ore pe distanțe sub 3.500 de kilometri și în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor primi 300 de euro. Pentru zborurile de peste 3.500 km, despăgubirea va fi de 500 de euro în cazul întârzierilor de peste șase ore. Companiile nu vor putea refuza plata pe motivul existenței unor „circumstanțe extraordinare”, decât dacă pot demonstra că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul.
Pentru anulările de zbor anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, compania va fi obligată să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensații. Totodată, este descurajată practica „no-show”: pasagerii care nu au folosit zborul dus, dar sunt refuzați la retur, vor putea solicita compensații.
Noile reguli impun și o serie de obligații de informare. Companiile vor fi obligate să ofere informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul rezervării, precum și despre procedurile de soluționare a cererilor. Termenul pentru depunerea unei reclamații va fi de șase luni de la incident, iar operatorii vor avea la dispoziție 14 zile pentru a răspunde și a achita eventualele compensații.
Poziția adoptată de Consiliul UE va fi transmisă Parlamentului European pentru a doua lectură. Parlamentul poate aproba, modifica sau respinge propunerea. Actualul cadru de reglementare privind drepturile pasagerilor, intrat în vigoare în 2004, a fost considerat depășit și neclar în numeroase spețe, iar noul text urmărește o mai bună protecție a consumatorilor fără a dezechilibra concurența pe piața internă a aviației.