Vârsta medie a vehiculelor a atins sau depășit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenți (48%) conduc mașini mai vechi de un deceniu, arată un studiu realizat de Grupul MOL în șase țări din Europa Centrală și de Est.
Potrivit studiului, șoferii subestimează vârsta reală a mașinilor și amână înlocuirea vehiculelor.
”Un studiu recent realizat de Grupul MOL în șase țări din Europa Centrală și de Est arată că vârsta medie a vehiculelor a atins sau depășit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenți (48%) conduc mașini mai vechi de un deceniu. Cu toate acestea, majoritatea șoferilor nu consideră că vehiculele lor sunt „vechi”: 44% spun că mașina lor nu mai e nouă, dar nici veche”, arată MOL.

Studiul — care se bazează pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate MOL Move din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia — a analizat obiceiurile legate de întreținerea mașinilor și atitudinea față de carburanții premium, scrie News.ro.
Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia și 16,2 ani în Cehia.
Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate țările, ceea ce sugerează că mulți șoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a mașinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenți cred că vehiculul lor este vechi — deși aproape jumătate dintre ei (47%) conduc mașini mai vechi de 10 ani.
Studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre șoferii din regiune nu intenționează să își schimbe mașina în următorii cinci ani — indiferent de vârsta acesteia.
”În mod îngrijorător, unul din zece respondenți (10%) a declarat că în prezent nu își permite nici măcar o reparație minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară și amânarea întreținerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranța rutieră. În acest context, devin tot mai importante soluțiile accesibile, de zi cu zi, care pot prelungi durata de viață a vehiculului — cum ar fi utilizarea carburanților premium. În regiune, 64% dintre șoferi folosesc carburanți premium cel puțin o dată, iar 30% dintre aceștia aleg un astfel de carburant de cel puțin patru ori din zece alimentări”, menționează studiul.
Majoritatea respondenților cred în beneficiile carburanților premium: 60% sunt de acord că aceștia îmbunătățesc performanța motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viață a acestuia.

58% dintre șoferii români evaluează că fac tot ce consideră că ar ajuta pentru mentenanța mașinii, cu 18 puncte procentuale mai mult decât media respondenților. În plus, jumătate dintre respondenții români aleg carburant premium pentru cel puțin patru din zece alimentări. Doar 13% nu folosesc deloc carburanți premium, semnificativ mai puțini decât media regiunii (27%). Această abordare arată că românii sunt responsabili și atenți la măsurile pe care le pot lua pentru a asigura îngrijirea mașinii, în contextul în care pentru ei este important ca mașina să fie de încredere și funcțională o perioadă îndelungată, fără probleme mecanice majore, să poată fi folosită în siguranță și să mențină costurile de întreținere reduse.
„Programul MOL Move este o comunitate în care utilizatorii au beneficii de loialitate, dar și acces la costuri mai mici pentru produse care contribuie activ la sustenabilitatea pe termen lung a mașinilor lor. Vedem aici o preferință mai mare pentru carburanții premium, iar acest aspect se datorează și faptului că oamenii cred în beneficiile oferite de aceștia, mai ales în capacitatea lor de a îmbunătăți performanța motorului”, a declarat Geanina Ghiculescu, head Retail MOL România.
Carburanții premium conțin aditivi speciali care ajută la prevenirea acumulării de depuneri în interiorul motorului — în special pe injectoare și supape — depuneri care, în timp, pot duce la reducerea performanței, consum mai mare de carburant și defecțiuni mai frecvente.
”MOL a dezvoltat carburanții premium MOL EVO Diesel Plus și MOL EVO 100 Plus tocmai pentru a combate aceste probleme, oferind soluții moderne și eficiente, testate în laboratoare independente. Utilizarea regulată a acestor carburanți asigură atât curățarea foarte bună a sistemului de alimentare și menține funcționarea mai „tânără” a motorului — rezultând într-un ralanti mai lin, zgomot redus și durată de viață mai mare a motorului. Aceste beneficii se aplică nu doar motoarelor moderne cu injecție directă, ci și modelelor mai vechi, unde îndepărtarea depunerilor este cu atât mai importantă”, mai arată compania.
Grupul MOL este o companie internațională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie și retail, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operațiuni în peste 30 de țări, 25.000 de angajați în întreaga lume și peste 100 de ani de experiență în industrie. Grupul MOL controlează trei rafinării și două unități petrochimice la nivelul managementului integrat al lanțului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia și Croația. Compania are, de asemenea, o rețea de aproape 2.400 de stații de servicii în 10 țări din Europa Centrală și de Sud-Est. Activitățile de explorare și producție ale Grupului MOL sunt susținute de o experiență de peste 85 de ani în domeniul hidrocarburilor și 30 de ani în injecția de CO2. În prezent, activitățile de producție se desfășoară în 8 țări, iar cele de explorare în 9 țări.

MOL România este o filială a Grupului MOL.
În prezent, MOL România operează 236 de stații de servicii la nivel național, două depozite de carburanți în Giurgiu și Tileagd și un terminal GPL în Tileagd.
MOL România are sediul central în Cluj-Napoca, sediu de business în București, sediu administrativ în Arad și un număr de 275 de angajați proprii.
În ultimii cinci ani, compania a investit în dezvoltarea infrastructurii de încărcare pentru proprietarii de vehicule electrice, instalând în 41 de stații puncte de încărcare MOL Plugee. Aceste stații au în prezent capacitatea de a deservi simultan 96 de vehicule electrice.