Producătorul ChatGPT, OpenAI, l-a învins pe Grok, creat de Elon Musk, în finala unui turneu pentru desemnarea celui mai bun jucător de șah AI (inteligență artificială), relatează BBC, preluat de News.ro.
De-a lungul timpului, companiile din domeniul tehnologiei au folosit adesea șahul pentru a evalua progresul și abilitățile unui computer, mașinile moderne de șah fiind practic imbatabile chiar și împotriva celor mai buni jucători umani.

Dar această competiție nu a implicat computere concepute pentru șah, ci s-a desfășurat între programe de AI concepute pentru uzul cotidian.
Modelul o3 al OpenAI a ieșit invincibil din turneu și a învins modelul Grok 4 al xAI în finală, alimentând rivalitatea dintre cele două firme.
Musk și Sam Altman, cofondatori ai OpenAI, susțin că ultimele lor modele sunt cele mai inteligente din lume.
Modelul Gemini al Google a ocupat locul al treilea în turneu, după ce a învins un alt model OpenAI.

Dar aceste AI, deși talentate în multe sarcini cotidiene, încă se perfecționează la șah - Grok făcând o serie de erori în timpul ultimelor partide, inclusiv pierderea repetată a reginei.
„Până în semifinale, părea că nimic nu va putea opri Grok 4 în drumul său spre câștigarea competiției”, a declarat Pedro Pinhata, redactor la Chess.com, în reportajul său.
„În ciuda câtorva momente de slăbiciune, AI-ul lui X părea să fie de departe cel mai puternic jucător de șah... Dar iluzia s-a spulberat în ultima zi a turneului.”
El a spus că jocul „de nerecunoscut” și „greșit” al lui Grok a permis lui o3 să obțină o serie de „victorii convingătoare”.

„Grok a făcut atât de multe greșeli în aceste partide, dar OpenAI nu a făcut niciuna”, a declarat marele maestru de șah Hikaru Nakamura în timpul transmisiunii live a finalei.
Înainte de finala de joi, Musk a declarat într-o postare pe X că succesul anterior al xAI în turneu a fost un „efect secundar” și că „nu a depus aproape niciun efort în șah”.

Turneul de șah AI a avut loc pe platforma Kaggle, deținută de Google, care permite cercetătorilor în domeniul datelor să-și evalueze sistemele prin intermediul competițiilor.
Opt modele lingvistice de mari dimensiuni dezvoltate de Anthropic, Google, OpenAI, xAI, precum și de dezvoltatorii chinezi DeepSeek și Moonshot AI, s-au întrecut în cadrul unui turneu de trei zile organizat de Kaggle.
Dezvoltatorii de AI utilizează teste cunoscute sub numele de benchmark-uri pentru a examina abilitățile modelelor lor în domenii precum raționamentul sau codarea.
Fiind jocuri strategice complexe, bazate pe reguli, șahul și Go au fost adesea utilizate pentru a evalua capacitatea unui model de a învăța cum să obțină cel mai bun rezultat - în acest caz, să-și depășească adversarii pentru a câștiga.
AlphaGo, un program de calculator dezvoltat de laboratorul de inteligență artificială DeepMind al Google pentru a juca jocul strategic chinezesc Go, pentru doi jucători, a obținut o serie de victorii împotriva campionilor umani de Go la sfârșitul anilor 2010.

Maestrul sud-coreean de Go Lee Se-dol s-a retras după mai multe înfrângeri suferite în fața AlphaGo în 2019.
„Există o entitate care nu poate fi învinsă”, a declarat el pentru agenția de știri Yonhap.
Sir Demis Hassabis, unul dintre cofondatorii DeepMind, este el însuși un fost copil minune al șahului.
La sfârșitul anilor 1990, campionii de șah au fost confruntați cu computere puternice.
Victoria lui Deep Blue a fost considerată un moment de referință în demonstrarea puterii computerelor de a egala anumite abilități umane.
Vorbind 20 de ani mai târziu, Kasparov a comparat inteligența acestuia cu cea a unui ceas cu alarmă, dar a spus: „A pierde în fața unui ceas cu alarmă de 10 milioane de dolari nu m-a făcut să mă simt mai bine”.