Pfizer a anunțat o creștere a estimării de profit pentru anul 2025, susținută de un amplu program de reducere a costurilor care începe să dea roade, în contextul în care veniturile din produsele legate de COVID scad și brevetele unor medicamente-cheie urmează să expire, relatează Reuters.
Gigantul farmaceutic din New York a raportat un profit trimestrial peste așteptări și a anunțat că participă la discuții active cu oficiali ai guvernului american, inclusiv cu președintele Donald Trump, privind reducerea prețurilor la medicamente, scrie News.ro.

Acțiunile Pfizer (PFE) au crescut cu 3,7% marți, atingând 24,37 dolari, după ce compania și-a revizuit în sus estimarea de câștig anual ajustat la 2,90–3,10 dolari pe acțiune, de la 2,80–3,00 dolari anterior. Estimarea include un cost unic de 20 de cenți pe acțiune, rezultat al unui acord de licențiere cu compania chineză 3SBio pentru un tratament experimental împotriva cancerului.
Reduceri de costuri și presiune politică
Pfizer a anunțat că este în grafic pentru a atinge economii nete de 7,2 miliarde dolari până la finalul lui 2027, dintre care 4,5 miliarde până la finalul lui 2025.
”Pfizer se bazează pe managementul costurilor ca principal levier pentru a stimula performanța viitoare,” a spus Daniel Barasa, manager de portofoliu la Gabelli Funds.

În același timp, CEO-ul Albert Bourla a confirmat că a purtat discuții directe cu Trump despre presiunile tot mai mari pentru scăderea prețurilor la medicamente în SUA. Administrația Trump cere implementarea unei politici de tip ”națiunea cea mai favorizată” (MFN) și amenință cu tarife vamale de 15% asupra importurilor de medicamente din Uniunea Europeană.
”Încercăm să găsim împreună soluții care să facă medicamentele mai accesibile în SUA, dar care să mențină competitivitatea industriei față de China,” a declarat Bourla.
Compania se pregătește, de asemenea, pentru eventuale modificări de preț în urma unei scrisori primite de la Trump pe 31 iulie. Pfizer susține că are suficientă capacitate de producție în cele 10 facilități din SUA pentru a face față impactului tarifelor și este dispusă să reloce producția dacă va fi necesar.
Rezultate solide, dar prudență pentru viitor
Pfizer a înregistrat vânzări trimestriale totale de 14,65 miliarde dolari, cu peste 1 miliard peste așteptările analiștilor, și un câștig ajustat de 78 de cenți pe acțiune (față de estimările de 58 de cenți). Cu toate acestea, compania a menținut previziunile anuale de vânzări între 61 și 64 miliarde dolari, indicând o abordare conservatoare.

Deși tratamentele legate de COVID-19 au depășit estimările, Paxlovid a generat 427 milioane dolari, iar vaccinul Comirnaty 381 milioane, Pfizer rămâne rezervată cu privire la rezultatele anuale din cauza incertitudinilor privind evoluția pandemiei.
În același timp, medicamente esențiale precum anticoagulantul Eliquis (vânzări de 2 miliarde dolari în trimestru) se apropie de momentul expirării brevetelor, concurența generică fiind așteptată din 2028.
Investitorii rămân prudenți
Deși rezultatele au fost peste așteptări, unii investitori avertizează că reducerea costurilor semnalează probleme de creștere pe termen lung.

”Nu este un semn bun când o companie taie costuri pentru că nu vede perspective de creștere,” a declarat David Wagner, manager de portofoliu la Aptus Capital Management.
Acțiunile Pfizer au pierdut peste 11% de la începutul anului, în contrast cu o scădere de doar 1,7% a indicelui farmaceutic NYSE Arca. Compania încearcă acum să-și regăsească stabilitatea într-un context marcat de incertitudine economică, presiuni politice și schimbări structurale în industrie.