Eșec pe litoral - Multe hoteluri, închise mai devreme

Profitul tău   
Eșec pe litoral - Multe hoteluri, închise mai devreme

Sezonul turistic din acest an a fost mult mai slab, pe litoral, față de alți ani.

Unul dintre factorii avansați este că plata cu voucherele de vacanță a cunoscut un declin major, cu aproape 75%, potrivit estimărilor din piață, arată termene.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Chiar dacă stațiunile s-au mai animat în luna august, nu a fost suficient, iar mulți operatori au decis să închidă mai devreme.

ULTIMA ORĂ FOTO incendiu puternic la Mamaia. Arde Bellagio CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO incendiu puternic la Mamaia. Arde Bellagio

Pe ultima sută de metri, unii mai speră totuși să obțină ceva venituri de pe urma programului „Litoralul pentru toți”, însă cu toate că a crescut numărul locațiilor care participă, nu sunt așteptați mai mult de 20.000 de turiști la mare, adică undeva la 1,5% din numărul total al celor care ajung în mod normal pe litoral într-un întreg sezon.

Așa că după un sezon turistic slab, în mare parte cauzat și de schimbarea condițiilor de acordare a voucherelor de vacanță, patronatele din sector nu au așteptări prea mari nici pentru anul viitor, când se preconizează o scădere de două cifre, de peste 10%.

ULTIMA ORĂ Gigant american declanșează concedieri în România la o fabrică de referință, invocând atât războiul din Ucraina, dar și inflația din România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Gigant american declanșează concedieri în România la o fabrică de referință, invocând atât războiul din Ucraina, dar și inflația din România

Devine tot mai clar că măsurile de austeritate luate de guvernul Bolojan au micșorat puterea de cumpărare a românilor, care își reduc semnificativ bugetele pentru vacanțe, atât pe plan intern, cât și extern.

Pesimism pentru 2026

Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), spune că în condițiile în care puterea de cumpărare a românilor s-a redus, era normal ca acest lucru să se facă simțit și în turism.

„2025 este un an mai slab. După flerul meu, de la anul vom avea o scădere de 17-20%, iar pe balneo- munte de 5-7%, către aceasta ne îndreptăm. Era normal să se întâmple așa, pentru că puterea de cumpărare a scăzut, prețurile au crescut, la fel și TVA, clar va fi scădere”, a declarat pentru Termene.ro Cristian Burcea.

Cât privește programul Litoralul pentru toți 2025,  care se derulează în perioada 1-30 septembrie, Burcea spune că rezultatele sunt modeste.

DECIZIE O nouă companie intră în concordat preventiv CITEȘTE ȘI DECIZIE O nouă companie intră în concordat preventiv

„Litoralul pentru toți nu este relevant, este un program bun, ajută, dar nu este fundamental. În mod normal la mare vin 1,4 milioane de oameni, iar pe „Litoralul pentru toți” dacă se fac 20.000. Nu schimbă fundamental datele problemei. De obicei cam 40-50 de hoteluri se înscriu în acest program, mulți nu vor vrea să intre, pentru că mergându-le prost sezonul închid mai devreme”, spune Burcea.

Recul pe toate liniile

Reducerea puterii de cumpărare a românilor și-a pus amprenta și asupra opțiunilor în ceea ce privește petrecerea vacanțelor, cererea fiind în scădere.

„Tendința este de scădere, este clar că reducerea puterii de cumpărare afectează atât vacanțele interne, cât și pe cele externe. Cam toată lumea este pe zero, pe -1, -2, -3, nu este o scădere spectaculoasă, ci mai degrabă o stagnare, toți stăm pe loc. La extern principalele destinații au fost Grecia, Turcia, Egiptul, Bulgaria”, precizează Burcea.

Acesta spune că tendința de scădere se va menține și în 2026, chiar dacă nu la intensitatea din perioada pandemiei de Covid-19, când a fost înregistrat un recul de circa 40%.

VIDEO Zeci de turiști - obligați să fugă de pe plajă cu barca, în Sardinia. Probleme și în Grecia, Turcia și Bulgaria CITEȘTE ȘI VIDEO Zeci de turiști - obligați să fugă de pe plajă cu barca, în Sardinia. Probleme și în Grecia, Turcia și Bulgaria

„2026 va fi un an greu, cu scădere, nu cu 40% cum a fost în pandemie, cred că firmele se vor descurca, însă. Faptul că voucherele s-au „scos” (n.red- anul viitor se schimbă regulile de acordare) înseamnă că sunt mai puțini bani, mai puține plecări. Va fi un an prost pentru sectorul privat”, susține Burcea.

„Litoralul pentru Toți”

Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) lansează, în acest an, cea de-a 47-a ediție a  programului „Litoralul pentru Toți”, care va avea loc în perioada 1–30 septembrie 2025.

Programul este susținut exclusiv de mediul privat, fără bani de la buget și se desfășoară neîntrerupt de peste 20 de ani. „Litoralul pentru toți” oferă tarife reduse la cazare în extrasezon, plaje și stațiuni mai puțin aglomerate, acces la hoteluri/servicii care vara sunt prea scumpe, acceptarea frecventă a voucherelor de vacanță și oferte clare (mic dejun, parcare, spa). Pentru hotelieri: ocupare și cash-flow în perioadele slabe, fidelizarea clienților.

După un sezon cu taxe crescute și campanii negative, acest program rămâne una dintre puținele soluții concrete prin care turiștii sunt readuși la mare, iar sezonul turistic se prelungește până la finalul lunii septembrie, susțin reprezentanții Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), inițiatorii acțiunii.

ANUNȚ O nouă companie intră în concordat preventiv CITEȘTE ȘI ANUNȚ O nouă companie intră în concordat preventiv

Ediția din septembrie se remarcă prin extinderea programului în aproape toate stațiunile, în special în cele din sudul litoralului – Mangalia, Jupiter, Saturn și Vama Veche, unde a fost mărit numărul de locuri alocate. Spre deosebire de vârful sezonului, în luna septembrie tarifele sunt mai mici cu până la 60%, pornind de la 53 lei cazare/persoană/noapte.

Context dificil

Politica de acordare a voucherelor de vacanță a fost modificată la începutul acestui an, în defavoarea turiștilor și a operatorilor din turism, susțin reprezentanții FPTR.

Începând cu 1 august 2025, TVA-ul pentru cazare a crescut de la 9% la 11%. În același timp, membrii patronatului vorbesc și de o campanie de denigrare desfășurată online și în mass-media la adresa litoralului românesc, care a pus o presiune suplimentară asupra destinației, afectând direct opțiunea de cumpărare a turiștilor.

„Turismul românesc se află într-un moment de cumpănă. Pe de o parte, operatorii se confruntă cu taxe mai mari, cu reguli schimbate chiar în timpul sezonului și cu o campanie agresivă de denigrare a litoralului. Pe de altă parte, mediul privat rămâne unit și caută soluții concrete. «Litoralul pentru Toți» nu este o simplă campanie de marketing, ci un angajament real față de turiști. (…) 

De-a lungul timpului, «Litoralul pentru Toți» s-a impus ca cel mai stabil și credibil program de turism din România. An de an, mii de familii aleg sa beneficieze de aceasta inițiativă coordonată exclusiv de mediul privat pentru a-și planifica vacanțele la mare. Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) îi încurajează pe turiști să își rezerve din timp sejururile și să profite de avantajele oferite”, a declarat președintele FPTR, dr. ing. Dragoș Răducan

FOTO Lecția poloneză pentru România: Producția o faci în țară. Nu vinzi materie primă. România primește subvenții pentru cereale, dar importă biscuiți CITEȘTE ȘI FOTO Lecția poloneză pentru România: Producția o faci în țară. Nu vinzi materie primă. România primește subvenții pentru cereale, dar importă biscuiți

Până în prezent, au lansat oferte pentru programul “Litoralul pentru toți” 62 de unități de cazare care pun la dispoziția turiștilor aproximativ 3.500 de locuri pe noapte.

viewscnt
Afla mai multe despre
hoteluri mare
litoral