Prezidențiale 2025: Alegerile în care s-au cheltuit cei mai mulți bani în campania electorală. Cheltuielile pentru principalii candidați

Perspective   
Prezidențiale 2025: Alegerile în care s-au cheltuit cei mai mulți bani în campania electorală. Cheltuielile pentru principalii candidați

Alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli de până acum, anunță Expert Forum, precizând că veniturile totale declarate au ajuns la 165 milioane de lei, iar cheltuielile au ajuns la 133 milioane de lei, pe baza datelor despre finanțarea campaniei publicate pe 2 mai - ultima zi de raportare fiind 30 aprilie - de Autoritatea Electorală Permanentă.

În ceea ce privește contribuțiile candidaților independenți, cel mai mult au declarat Victor Ponta – 33,9 milioane de lei și Nicușor Dan – 17,8 milioane de lei.

Urmărește-ne și pe Google News

În ceea ce privește transferurile partidelor, cei mai mulți bani au fost transferați pentru candidatul Crin Antonescu (Alianța România Înainte), adică 80 de milioane (față de 62 de milioane de lei la ultima raportare), astfel: PSD – 76 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei, transferurile fiind realizate doar din fonduri private, fără subvenții. UDMR și PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu, conchide .Expert Forum.

Evenimente
21 mai Maratonul Economia Sustenabilă
28 mai Maratonul Fondurilor Europene

În total, competitorii au cheltuit 133 de milioane față de aproape 90 de milioane de lei cât declaraseră la raportarea anterioară, pe 24 aprilie. Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către: Crin Antonescu, urmat de Victor Ponta și de Nicușor Dan, relatează News.ro.

EXCLUSIV FOTO Două dintre cele mai importante artefacte ale României, împrumutate unui muzeu din străinătate, au fost asigurate fiecare la valoarea coifului de la Coțofenești CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Două dintre cele mai importante artefacte ale României, împrumutate unui muzeu din străinătate, au fost asigurate fiecare la valoarea coifului de la Coțofenești

Cele mai scumpe alegeri prezidențiale

”Veniturile totale declarate au ajuns la 165 milioane de lei (față de 108 milioane de lei pe 25 aprilie), iar cheltuielile au ajuns la 133 milioane de lei. Alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli de până acum”, precizează Expert Forum.

Veniturile din acest an – care cel mai probabil vor mai crește – se apropie de cele declarate la alegerile din noiembrie, adică 122 de milioane de lei. De data aceasta contribuțiile candidaților au fost mai mari, de 55,9 milioane de lei, comparativ cu 11 milioane la alegerile din noiembrie. Transferurile de 108,5 milioane de lei au avut o valoare similară cu cea de la alegerile anterioare, când s-au declarat 110 milioane de lei. Costurile sunt duble fata de cele de la alegerile prezidențiale din 2019, când s-au declarat 78 milioane de lei. Față de cele din 2014, alegerile costă de patru ori mai mult.

Contribuții ale candidaților

Contribuțiile candidaților au ajuns la 55,9 milioane de lei, față de 38 milioane de lei pentru primele 3 săptămâni. Cel mai mult au declarat candidații independenți Victor Ponta – 33,9 milioane de lei și Nicușor Dan – 17,8 milioane de lei. Lavinia Șandru a declarat 2,8 milioane de lei, iar Daniel Funeriu 800 de mii de lei – similar cu raportarea anterioară. Cristian Terheș a declarat 200 mii de lei, Silviu Predoiu 80,000 de lei, iar Ion John Banu Muscel 215 mii de lei. Ceilalți candidați – Crin Antonescu, George Simion, Elena Lasconi și Sebastian Popescu – nu au declarat contribuții din fonduri primite de candidați.

Procentual, Victor Ponta a declarat cel mai mult, adică 60% din banii înregistrați din contribuția candidaților. Nicușor Dan a înregistrat 32% din totalul fondurilor declarate din contribuții.

Majoritatea fondurilor (99%) provin din împrumuturi, adică 55 de milioane de lei. În rest, 595 de mii de lei provin din venituri proprii și 35,000 din donații. Singurul candidat care a declarat donații este Victor Ponta, iar venituri proprii au fost declarate de cinci candidați.

ANUNȚ Proprietarul Brico Depot iese din România. Tranzacție finalizată cu Altex, în plină expansiune CITEȘTE ȘI ANUNȚ Proprietarul Brico Depot iese din România. Tranzacție finalizată cu Altex, în plină expansiune

Transferuri ale partidelor

Valoarea totală a transferurilor de fonduri declarate de cinci partide până la 30 aprilie a fost de 108 milioane de lei, crescând de la 70 milioane de lei, cât a fost la ultima raportare.

Cei mai mulți bani au fost transferați pentru candidatul Crin Antonescu (Alianța România Înainte), adică 80 de milioane (față de 62 de milioane de lei la ultima raportare), astfel: PSD – 76 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei; transferurile au fost realizate doar din fonduri private, fără subvenții. UDMR și PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu.

AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi în total 26,9 milioane de lei – o creștere semnificativă față de 7 milioane de lei cât fusese declarant până pe 24 aprilie. ”Nu putem identifica dacă acestea provin de la persoane private sau juridice, întrucât partidul a notat împrumut în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice”, subliniază Expert Forum.

USR a declarat în total 1,2 milioane de lei – față de 1,1 de mii cât se raportase anterior; celelalte partide nu au declarat subvenții.

AUR a declarat de la ultima raportare 17 milioane de lei, din care aproape 9 milioane doar pe 29 aprilie. PSD a declarat între 24 și 30 aprilie 24 de milioane. PNL și UDMR nu au mai declarat nimic de la începutul campaniei. Datele arată o intensificare a raportărilor în a doua jumătate a campaniei electorale

Legislația privind concentrările economice va fi modificată. Ce au în vedere autoritățile CITEȘTE ȘI Legislația privind concentrările economice va fi modificată. Ce au în vedere autoritățile

Cheltuieli

În total, competitorii au cheltuit 133 de milioane față de aproape 90 de milioane de lei, cât declaraseră la raportarea anterioară, pe 24 aprilie.

Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către:

Crin Antonescu / Alianța România Înainte – 64 milioane de lei – 48 % din totalul cheltuielilor. 61 de milioane de lei au fost cheltuite de către PSD.
Victor Ponta – 32,7 milioane de lei – 24%
Nicușor Dan – 17,5 milioane de lei – 13%
George Simion (AUR) – 13 milioane de lei – 10 %
Lavinia Șandru (PUSL) – 1,8 milioane de lei – 2%
Elena Lasconi (USR) – 1,1 milioane de lei – 1%

Din total, 47% s-au cheltuit pentru servicii online (62,8 mil. lei), 28 % pentru reclamă în radio/tv/presă (38,1 milioane de lei), 8% pentru tipărituri (11,3 mil. lei) și pentru alte cheltuieli – 15% (20 mil lei). În acest ultim capitol intră o diversitate de cheltuieli, inclusiv consultanță, vestimentația voluntarilor, servicii mandatar financiar, închirieri de spații sau transport. În cazul unor competitori nu este foarte clar ce includ aceste cheltuieli întrucât este marcată doar categoria generală, iar alții au inclus detalii care permit urmărirea mai detaliată a cheltuielilor.

Competitorii au cheltuit între 4 și 29 aprilie 8,4 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Meta și 2,3 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Google.

Ciolacu, de Ziua Libertății Presei: Combaterea știrilor false și a campaniilor de dezinformare - un obiectiv asumat de Guvern CITEȘTE ȘI Ciolacu, de Ziua Libertății Presei: Combaterea știrilor false și a campaniilor de dezinformare - un obiectiv asumat de Guvern

Cheltuielile principalilor competitori

Pentru Crin Antonescu / Alianța România Înainte:

PSD a cheltuit 62 de milioane de lei: 48% din bani s-au cheltuit pe promovare TV (30 mil. lei), 35% pentru online (22 mil. lei), 4% pentru tipărituri (2,6 mil lei), 3% pentru cercetări sociologice (2 mil lei) și 5 mil. lei pentru alte tipuri de contracte. Din datele disponibile nu reiese evident dacă PSD a cheltuit pentru vestimentația destinată voluntarilor.

UDMR a cheltuit 1,8 milioane de lei: 45% din bani, adică 833 mii de lei pentru online (mai mulți furnizori), 22% pentru tipărituri (399 mii lei) și 384 mii de lei (21%) pentru radio/presă/tv.

PNL a cheltuit 378 de mii de lei, pentru contracte din categoria altele și 148 mii de lei pentru online.

Victor Ponta a cheltuit 32,6 mil. lei – comparativ cu 23,7 milioane de lei la raportarea anterioară – din care 63% pentru online (20 milioane) și 18% pentru radio/tv/presă (6 mil lei). Pentru vestimentație a plătit 1,3 mil. lei (4%), iar pentru tipărituri 1,3 mii lei (4%). Candidatul a plătit și 1,4 mil lei pentru cercetări sociologice. Pentru alte tipuri de contracte, din care mare parte cele de consultanță a plătit 1,8 milioane de lei.

Nicușor Dan a cheltuit în total 17,5 milioane de lei: 71% din bani (12,5 milioane de lei) pentru online, 1,1 milioane de lei pentru tipărituri și 917 mii de lei pentru cercetări sociologice. Pentru promovare radio/tv/presa scrisă a plătit 742 mii de lei. Restul de 2,1 milioane a fost cheltuit pe alte tipuri de contracte, majoritatea pentru consultanță.

AUR a plătit 40% din fonduri pentru tipărituri (5,2 milioane), 36% pentru online (4,7 mil lei), 2,5 milioane de lei pentru mandatar financiar, iar restul pentru alte tipuri de contracte.

USR a cheltuit jumătate din bani (586 mii lei) pentru campanie TV, și câte un sfert pentru online (245 mii lei), alte tipuri de contracte (234 mii lei) și 87 mii de lei pentru tipărituri.”

”Chiar și în condițiile în care se publică aceste date, transparența procesului este limitată. Public putem vedea doar câți bani au declarat competitorii, nu și cine este donatorul sau persoana/entitatea care a furnizat un împrumut candidatului sau partidului. Aceste raportări ar trebui să includă sursa venitului (numele donatorului sau a persoanei/entității care a acordat un împrumut), peste anumite valori”, reclamă Expert Forum.

viewscnt
Afla mai multe despre
alegeri
prezidențiale
scump
cheltuieli
2025
candidat