Compania Apple și-a păstrat, pentru al patrulea an, prima poziție în Top 100 Global, clasamentul celor mai valoroase branduri, cu o valoare a mărcii de 1,3 trilioane de dolari, în creștere cu 28% față de anul precedent, potrivit Kantar, lider mondial în domeniul datelor și analizelor de marketing.
Singurul brand de un trilion de dolari din clasament, Apple reprezintă mai mult de 12% din valoarea totală a Global Top 100, scrie Agerpres.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Pe locurile următoare se află Google, cu o valoare de 944 miliarde de dolari, Microsoft - 884,8 miliarde de dolari, Amazon - 866 miliarde de dolari și NVIDIA - 509 miliarde de dolari.
Kantar a lansat cea de-a 20-a ediție a BrandZ Most Valuable Global Brands, cel mai important clasament al brandurilor din lume, bazat pe percepțiile consumatorilor și performanța lor financiară.
Potrivit sursei citate, din 2006, peste 9,3 trilioane de dolari au fost adăugate la Topul 100 Global, acum evaluat la 10,7 trilioane de dolari.
Mărcile americane reprezintă 82% din valoarea totală a Topului 100 Global, în creștere de la 63% în 2006, dar o creștere a mărcilor chineze și volatilitatea cauzată de creșterea tarifelor ar putea amenința această ordine, precizează realizatorii clasamentului. Brandurile chineze și-au dublat valoarea în ultimii 20 de ani, reprezentând acum 6% din valoarea totală a Global Top 100. Aceste schimbări au venit în detrimentul mărcilor europene, care deocamdată reprezintă doar 7% din Topul 100 global (în scădere de la 26% în 2006).
'Chiar și în timpul crizelor economice, cele mai valoroase mărci din lume au depășit în mod constant S&P 500 și MSCI World Index timp de 20 de ani. Aceasta este o dovadă incontestabilă a valorii marketingului. Un brand este cel mai valoros activ al unei companii, iar ultimul lucru pe care companiile ar trebui să-l facă ca răspuns la șocurile pieței este să reducă investițiile în marketing', a declarat Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, într-un comunicat.

În afara brandurilor din SUA, s-au înregistrat câștiguri semnificative pentru Spotify din Suedia, care reintră în Top 100 Global pe poziția 76, Airtel din India, marca de telecomunicații cu cea mai rapidă creștere din lume, retailerul argentinian Mercado Libre, singurul brand din America Latină din clasamentul Top 100 Global, retailerul spaniol Zara, care a urcat cinci poziții, până pe locul 65, și RBC din Canada, care a înregistrat cea mai mare creștere anuală a valorii mărcii (43%) dintre toate mărcile de servicii financiare din afara SUA.
Totodată, brandurile care sunt revoluționare, cele care au schimbat regulile în categoria lor ori s-au reinventat, au reprezentat aproape trei sferturi (71%) din valoarea de 9,3 trilioane de dolari creată în Top 100 Global din 2006. În 2025, printre acestea se numără Stripe și Chipotle, care au intrat în clasament pentru prima dată (pe locurile 85 și 86) și Aldi, care a fost în Top 100 Global timp de 15 din ultimii 20 de ani și se află în prezent pe locul 94.
'Inovatorii care țin pasul cu nevoile consumatorilor sau le redefinesc complet sunt mărcile care remodelează fundamental Topul 100 global în ultimele două decenii - gândiți-vă la Uber, Booking.com și acum ChatGPT. Cele mai de succes - cum ar fi Apple, Amazon, Google și Microsoft - s-au îndepărtat de mult de baza lor inițială de produse', a explicat Martin Guerrieria.
Instagram și TikTok au înregistrat o creștere impresionantă de 101% și, respectiv, 25%, evoluții care reflectă influența continuă a rețelelor sociale în modelarea obiceiurilor consumatorilor și facilitarea vânzărilor directe către consumatori (D2C) pentru mărci și influenceri la nivel global.
Potrivit Kantar, comerțul cu amănuntul și-a continuat creșterea post-pandemie, cu un avans general al valorii mărcilor de 48%, deoarece comerțul electronic și mărcile private creează valoare pentru consumatori în vremuri inflaționiste. În schimb, valorile mărcilor din categoriile de consumatori precum îmbrăcăminte (0%), alimente și băuturi (-1%) și îngrijire personală (-5%) au rămas stabile sau au scăzut, deși mărci precum Uniqlo, Coca-Cola și Dove își depășesc concurenții.

Alcoolul (-11%) a fost sub presiunea consumului redus, în special în rândul generațiilor mai tinere care s-au concentrat pe sănătate și bunăstare, inclusiv consumul crescut de băuturi cu conținut scăzut de alcool. Fragmentarea aromelor de băuturi spirtoase și a berii artizanale diluează, de asemenea, cota de piață a mărcilor tradiționale din categorie.
Sectorul de lux, unul dintre puținele sectoare care a crescut în anii de pandemie, a scăzut cu 2% în 2025. Acest lucru a fost cauzat, în parte, de cererea mai slabă din China, unde examinarea mai critică a afișărilor de bogăție și extravaganță a schimbat preferințele consumatorilor dinspre simboluri de statut către experiențe de stil de viață.
În general, Topul 100 Global a atins o valoare totală record a mărcii de 10,7 trilioane de dolari, o creștere de 29% față de anul trecut.
Kantar BrandZ reprezintă o monedă globală cu care este evaluată valoarea unui brand, cuantificând contribuția capitalului de brand la performanța financiară totală. Clasamentele anuale de evaluare a valorii mărcilor globale și locale realizate de Kantar combină date financiare analizate, cu studii ample de brand equity pentru a obține și evaluarea consumatorilor. Din 1998, BrandZ împărtășește cu liderii din domeniul afacerilor insight-uri despre cum se construiesc brandurile, având la bază 4,5 milioane de interviuri cu consumatori, pentru 22.000 de mărci din 54 de piețe