Scăderea semnificativă a profiturilor — în ciuda faptului că prețurile la combustibil sunt la cele mai scăzute niveluri din ultimii ani — a cauzat prăbușirea pe bursă (-28%) a acțiunilor Wizz Air, al treilea cel mai mare operator aerian low-cost din Europa.
Wizz Air are o cotă de piață de peste 50% în România, potrivit datelor companiei.

Operatorul low cost a explicat rezultatele prin faptul că numeroase aeronave Airbus A320/A321neo au fost imobilizate la sol din cauza problemelor la motor. Însă analiștii se întreabă dacă în modelul de afaceri al companiei mai este ceva de „reparat” și revizuiesc datele în scădere și pentru lunile următoare, scrie Il Corriere della Sera, preluat de Rador Radio România.
Bilanțul contabil
Datele pentru exercițiul financiar încheiat la 31 martie arată că profitul net a fost de 213,9 milioane de euro, în scădere cu 41,5% față de anul precedent (aprilie 2023-martie 2024) din cauza creșterii costurilor și a limitărilor operaționale rezultate din imobilizarea la sol a 42 de aeronave.
Potrivit companiei aeriene low-cost, cheltuielile pentru întreținere, materiale și reparații au crescut cu aproape 16%, asta și din cauza faptului că a fost nevoită să închirieze aeronave pentru a completa golurile din flotă.

Credit fiscal record
Trebuie spus că cifra profitului este mai mare decât așteptările pieței (163 de milioane, conform consensului general), dar explicația se află în paginile bilanțului: această depășire s-a produs pur și simplu pentru că firma a beneficiat de un credit fiscal (194,2 milioane) mai mare decât cel din 2024 (24,8 milioane).
De fapt profitul înainte de impozitare pentru exercițiul financiar 2025 a fost de doar 19,7 milioane de euro, față de 341,1 milioane în anul precedent: prăbușirea fiind de 94,2%.
Cifra de afaceri
În douăsprezece luni Wizz Air a transportat un număr record de pasageri (63,4 milioane), cu un factor de încărcare mediu de 91,2% din cele 231 de aeronave.

În ce privește veniturile, acestea au fost de 5,27 miliarde de euro (+3,8% față de 2024): din care 2,92 miliarde din vânzarea de bilete și 2,35 miliarde din venituri suplimentare (cum ar fi bagaj de mână, îmbarcare prioritară, selectarea locului, bagaj de cală).
Cazul motoarelor
Compania subliniază că problemele cu motoarele Pratt & Whitney — instalate pe Airbus A320neo și A321neo — au obstrucționat planurile de creștere.
După cum se știe, în 2023, producătorul Rtx a inițiat rechemarea pentru inspecția motoarelor sale din cauza îngrijorărilor legate de contaminanții prezenți în metalul pulverizat utilizat pentru producerea turboelicelor.
Wizz Air a fost compania cea mai afectată din Europa — iar pentru perioada 2025-2026 situația nu ar trebui să se îmbunătățească cu mult, având în vedere cele 34 de aeronave imobilizate la sol până la 30 septembrie.
„Circumstanțe unice”
„Compania a operat în circumstanțe unice”, comentează József Váradi, CEO-ul Wizz Air. „Problemele motoarelor au avut un impact profund asupra performanței costurilor.”

Compania aeriană a convenit asupra unui alt pachet de compensații cu Pratt&Whitney, care ar trebui să acopere costurile directe suportate de transportator pentru avioanele deja la sol și cele care vor continua să rămană la sol și în viitor.
Pentru lipsa avioanelor în vara anului 2024 transportatorul low-cost a primit deja o compensație, a cărei valoare nu a fost dezvăluită.
Previziuni
Váradi se așteaptă la încă doi sau trei ani de perturbări și a declarat că până în 2027, „majoritatea avioanelor vor fi operaționale: acesta va fi punctul de cotitură”.
Analiștii de la Goodbody prevăd un profit net de „aproximativ 200 de milioane” pentru anul financiar 2026, comparativ cu estimările anterioare de 415 milioane.
„Consensul întocmit de companie a fost de 335 de milioane”, se arată în buletinul lor informativ, „și, conform estimărilor noastre, acesta va fi redus cu 30%-35%”.