Decizia de suspendare a programelor de finanțare Rabla, anunțată de Ministerul Mediului, ar putea genera un dezechilibru uriaș în piața auto și în situația financiară a multor companii specializate în vânzarea de automobile. Prima etapă, dedicată companiilor, și cea a UAT-urilor a generat deja mii de comenzi și mașinile au fost comandate uzinelor.
Industria auto din România, atât cei doi producători, Ford și Dacia, cât și rețelele de dealeri, au așteptat cu sufletul la gură Programul Rabla, pentru a recupera scăderile vânzărilor din 2024. Amânarea timp de șase luni a programului a adâncit și mai mult criza, astfel că o anulare definitivă în acest moment ar reprezenta un dezastru pentru industria auto. Numărul de mașini care ar putea fi vândute prin Rabla în 2025 ar putea genera venituri de aproximativ un miliard de euro și aproape 200 de milioane de euro TVA pentru stat. Alte venituri sunt generate pentru buget prin celelalte afaceri conexe ale acestor mașini.
Companiile din România și alte persoane juridice private care au avut posibilitatea să depună un dosar prin care să solicite finanțare din partea AFM pentru achiziția unui vehicul complet electric au depus peste 4100 de dosare în cadrul etapei dedicate, deschisă pe 29 mai. Suma accesată prin aceste cereri se ridică la aproape jumătate din bugetul alocat persoanelor juridice, respectiv 300 milioane de lei. Asta înseamnă că media pe fiecare dosar este de peste 78.000 de lei, corespunzător pentru cel puțin două vehicule electrice și unul sau mai multe vehicule PHEV. Chiar dacă nu există deocamdată statistici privind vehiculele pentru care s-a solicitat finanțare, un calcul simplu arată că pot fi cumpărate, cu banii accesați, până la 7.700 de vehicule electrice sau 19.000 de vehicule PHEV.
Odată depuse dosarele, dealerii mărcilor auto au început să-și comande stocurile necesare, iar mulți dintre clienți au făcut deja comenzi ferme pentru automobile. Cu tot cu cererile depuse pentru finanțarea de mașini termice, estimăm la peste 30.000 de mașini care sunt acoperite de finanțarea consumată până acum, o bună parte din aceste mașini fiind comandate, facturate, iar în acest caz s-a plătit și TVA către stat.

Bugetul alocat pentru achiziția de automobile cu motoare termice (inclusiv hibride mild sau full), s-a epuizat rapid încă din prima zi, suma totală de 60 de milioane de lei fiind acoperită prin 2067 dosare, care pot include unul sau mai multe vehicule. Bugetul alocat ar putea asigura până la 6.000 de vehicule cu motor termic sau 5.000 de vehicule hibrid.
În cazul în care Programul Rabla se anulează, se va naște o un blocaj financiar uriaș pentru companiile auto, care vor rămâne cu stocurile nevândute și cu banii blocați. Pentru unii asta ar putea însemna inclusiv falimentul.
Anul acesta este pentru prima dată în istoria Rabla când o companie poate cere mai multe ecotichete, pentru mai multe vehicule, printr-un singur dosar cu o singură cerere de finanțare. Valorile acordate prin ghidul de finanțare aprobat de Ministerul Mediului sunt mai mari decât anul trecut, ceea ce a dus la creșterea interesului pentru acest program, după ce în 2024 fondurile alocate au rămas necheltuite.
Atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice, pot primi 37.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice, 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid și 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.
Anul trecut, persoanele juridice au cumpărat 8.829 mașini prin Rabla, bugetul alocat fiind epuizat foarte repede. Dacă Ministerul Mediului ar fi alocat mai mulți bani pentru companii, cel mai probabil piața auto nu s-ar fi confruntat cu o scădere drastică pe segmentul de vehicule electrice.
Nu în ultimul rând, sesiunea dedicată instituțiilor publice a avut un buget de 120 milioane de lei pentru vehicule electrice și PHEV, fondurile fiind epuizate, la fel și bugetul de 30 de milioane de lei alocat vehiculelor termice și hibride. Aici remarcăm numărul mic de dosare, dar cu o sumă medie pe dosar de aproape 800.000 de euro, ceea ce sugerează că fiecare instituție a depus cereri, în medie, pentru cel puțin 20 de vehicule. În total, suma ar putea genera un volum de 3.200 de mașini electrice sau dublu vehicule PHEV.
În 2024, au fost înmatriculate în total 9.765 de vehicule electrice noi, în scădere abruptă de la volumul din 2023, respectiv 15.368 unități. Cu noile tichete Rabla electric, care valorează aproximativ 7.400 de euro, piața auto ar putea să cunoască o ușoară creștere față de anul trecut, pe segmentul electric, având în vedere că tichetele solicitate până acum acoperă cel puțin 10.000 de vehicule electrice.
Pe 19 iunie va fi deschisă și sesiunea dedicată persoanelor fizice, astfel că după primele zile ale acestei sesiuni vom putea avea o imagine mai clară cu privire la nivelul cererii pentru vehicule electrice în acest an.
Bugetul alocat în acest an pentru Rabla Electric, de 610 milioane lei la persoane juridice și 400 milioane lei la persoane fizice, plus cei 120 milioane lei la instituții publice, ar putea asigura vânzarea a peste 30.000 de vehicule electrice sau un număr dublu dacă ar fi folosit inclusiv pentru achiziția de vehicule hibride cu încărcare la priză.