Organizația EuroNCAP, specializată în testele de siguranță ale vehiculelor vândute pe piața europeană, a analizat scorurile obținute la capitolul siguranță activă (asistență la condus) de unele dintre cele mai importante modele electrice, care, teoretic, sunt echipate și cu cele mai avansate sisteme de siguranță. Rezultatele arată diferențe surprinzătoare între automobilele analizate, cu cel mai slab scor obținut de Tesla.
Testele de siguranță efectuate de organizația independentă Euro NCAP arată că tehnologia de conducere asistată este tot mai prezentă în automobilele lansate pe piață, preponderent pe mașinile electrice. Dar rezultatele acestor teste subliniază faptul că unele sisteme sunt mai centrate pe utilizator și sunt mai sigure decât celelalte.
Două modele europene și două produse în Asia au obținut scoruri foarte mari la evaluarea făcută de EuroNCAP pentru sistemele de asistență de la bord. Kia EV3 și Renault 5 au depășit 70%, iar Porsche Macan și Toyota bZ4X au obținut peste 80% la evaluarea Assisted Driving Grading, concepută pentru a evalua cât de sigure sunt sistemele parțial automatizate ale acestora.

Toate cele patru vehicule au primit calificativul „Foarte bun” pentru conducerea asistată, dovedind „un echilibru excepțional între implicarea șoferului și sprijinul pentru siguranță”.
Ce înseamnă aceste observații? Mașina trebuie să fie capabilă să evite o serie de situații neprevăzute, care înseamnă coliziuni cu alte vehicule, inclusiv la schimbarea direcției, dar și evitarea participanților vulnerabili, respectiv pietoni, cicliști, motocicliști etc.
Pe lângă cele patru, alte două modele testate, despre care EuroNCAP spune că „se bazează pe o reputație de siguranță” au fost găsite cu deficiențe în domenii cheie. Este vorba despre Tesla Model S, cel mai sofisticat model al mărcii americane și de cel mai mic model electric al Volvo.
Ambele modele au primit calificativul „Moderat”, cu doar 30% puncte pentru Tesla și 62% pentru Volvo la competența de asistență. De asemenea, tot „Moderat” a primit și MG ZS, care a obținut 65% punctaj, dar un scor foarte mic la „Backup de siguranță”. Au primit scoruri acceptabile, cu calificativ „Bun”, dar deloc mulțumitor, Mazda CX-80 și Xpeng G9.

EuroNCAP explică faptul că tehnologia de asistență „poate funcționa ca ochi și urechi care contribuie la siguranța participanților la trafic, utilizând senzori și camere pentru a detecta potențialele pericole, a avertiza șoferii și a lua automat măsuri corective”.
Este bine știut faptul că noile sisteme de asistență salvează vieți și reduc drastic cele mai frecvente accidente, cauzate de obicei de neatenția șoferilor sau de viteza de reacție redusă a unora dintre cei aflați la volan. Frânarea, avertizarea privind viteza legală, menținerea benzii de rulare sau a distanței față de vehiculul din față sunt doar câteva dintre acțiunile pe care un astfel de sistem semi-automat le poate efectua în mers.
Pe de altă parte, ele pot crea noi probleme dacă șoferii nu mențin atenția și controlul asupra mașinii, lăsându-se nejustificat în voia electronicii.
Referitor la evaluarea făcută, EuroNCAP precizează rolul celor două criterii. Competența de asistență analizează claritatea informațiilor pentru consumatori, inclusiv limitările de capacitate, alertele de stare, monitorizarea șoferului (menținerea mâinilor pe volan) și modul în care sistemul permite colaborarea șoferului, de exemplu, suprascrierea sistemului în timpul unei manevre inițiate de șofer, cum ar fi în jurul unei gropi pe șosea. Celelalte componente cheie sunt detectarea limitelor de viteză și performanța pilotului adaptiv.

În schimb, criteriul Safety Backup (Backup de siguranță) evaluează cât de bine evită sistemul o coliziune atunci când se confruntă cu alte mașini, motocicliști, bicicliști și pietoni, ce măsuri se iau atunci când un senzor sau o cameră se blochează și cum încetinește vehiculul până la o oprire în siguranță atunci când șoferul nu răspunde.
Porsche Macan a obținut cele mai bune rezultate la aceste evaluări, fiind remarcate performanțele obținute, la ambele capitole. De asemenea, Renault 5 i-a impresionat pe testerii EuroNCAP cu pachetul Active Driver Assist.
La polul opus, sistemul Autopilot actualizat, de la Tesla, „a avut performanțe bune pentru sistemul de siguranță, dar slab pentru sistemul de asistență”. Testerii au constat că „acțiunea volanului este rezistentă la încercarea șoferului de a o ignora, iar când șoferul o face, sistemul se dezactivează automat, limitându-i utilitatea”. „Scorul de 30% pentru Competența de Asistență ar trebui să dezamăgească Tesla”, subliniază EuroNCAP.
Aceleași probleme au fost depistate și la Volvo EX30. „La fel ca Tesla, acesta folosește un ecran tactil montat central, astfel încât șoferul trebuie să-și ia ochii de la drum pentru a vizualiza alertele de la Pilot Assist”. De asemenea, mașina nu a luat măsuri de dezactivare în cazul în care șoferul a luat mâinile de pe volan.
Strategia de a promova menținerea mâinilor pe volan a fost considerată nesigură, deoarece EX30 nu „blochează” sistemul de asistență nici măcar după alerte repetate de neacționare.

Referitor la Tesla, Euro NCAP a mai emis o afirmație serioasă: „induce în eroare consumatorii cu privire la capacitățile sistemului său de pilot automat doar prin numele și marketingul său, ceea ce ar putea avea implicații potențiale asupra siguranței”, a declarat Adriano Palao, director tehnic AD/ADAS, Euro NCAP.