Industria auto din China este pe marginea unui mare scandal, din cauza așa numitului „război al prețurilor”. Totul a pornit de la BYD, care a redus agresiv cu până la 34% prețurile tuturor modelelor sale, pentru a-și conserva și chiar accelera vânzărilor, renunțând complet la profit. Șeful GWM a fost cel care a îndrăznit să aducă acuzații severe, într-un interviu.
Producătorii chinezi de automobile au comentat supărați după ce BYD a pornit „războiul prețurilor”, iar autoritățile chineze au cerut și ele o încetare a acestui război.
Dar cel mai vehement a fost Wei Jianjun, CEO-ul Great Wall Motors, o companie care a văzut multe în ultimii 30 – 40 de ani și a cunoscut succesul când ceilalți încă nu existau. Jianjung spune că este pregătit „să stingă lumina, dacă este o lumină fantomă”. „Când faci ceva, trebuie să adopți o perspectivă pe termen lung. Nu este vorba despre rezolvarea problemelor actuale, ci despre rezolvarea problemelor viitoare”.

Publicația Sina, cea care a realizat interviul, crede că afirmațiile lui Wei Jianjun „nu au legătură cu concurența comercială dintre companii, ci privește fundamentul întregii industrii, integritatea și siguranța”.

În declarațiile sale, Wei Jianjun spune că actualul război al prețurilor dintre producătorii auto a evoluat „într-o concurență acerbă, forțând industriile din amonte să reducă costurile și provocând o serie de consecințe grave: întreruperea fluxului de numerar al furnizorilor, scăderea calității și fiabilității vehiculelor, pierderea încrederii consumatorilor și chiar fenomenul straniu al mașinilor second-hand cu 0 kilometri pe piața mașinilor second-hand”.

„Este înmatriculată după montarea plăcuței de înmatriculare și pare să fi fost vândută, dar a revenit pe ca mașină second-hand. Cum poate o mașină second-hand să aibă 0 kilometri?”, se întreabă retoric Wei Jianjun, făcând referire la faptul că BYD este suspectată că a vândut fictiv mașini pentru a-și atinge țintele de vânzări.
Iar despre situația industriei auto, în fața unei presiuni și mai mari a prețurilor, șeful GWM crede că s-a intrat într-un blocaj. „Ca să fiu sincer, vehiculele electrice complete generează pierderi severe. Nu se poate forma deloc un ciclu economic închis. Capitalul a generat deja toți banii pe care ar fi trebuit să-i genereze. Unele acțiuni vechi au fost chiar vândute. A mai rămas doar această industrie. Deci, cum se poate dezvolta în viitor?
Toată lumea vinde în continuare în pierdere”, mai spune directorul general al Great Wall Motors, una dintre companiile care mizează în continuare pe motoare cu combustie și pe mașini offroad de mare putere.
Publicația chineză amintește că Jianjun a mai avertizat în trecut de faptul că au apărut probleme din cauza „dependenței excesive de subvenții” a producătorilor de vehicule electrice, avertismentele sale regăsindu-se în realitate.
Dar concluzia pe care o trage Wei Jianjun este cea care a ridicat tensiunea în birourile de la BYD. „Dacă va continua așa, siguranța industriei auto din China va fi serios amenințată. Acum, Evergrande-ul din industria auto există deja, dar încă nu a explodat”, spune Jianjun, făcând o paralelă între falimentul celebrei companii din imobiliare, Evergrande, și BYD, care își majorează vânzările într-un ritm aproape imposibil.

„Sina” spune despre Wei Jianjun că este un nume indispensabil în industria auto chineză, fiind o figură simbolică a acestei industrii. În 1990, la vârsta de 26 de ani, a fost desemnat să preia conducerea Great Wall Motors, care era în pragul falimentului și avea datorii mari. A salvat compania și a rămas în fruntea ei de 35 de ani.
Șeful GWM propune o strategie diferită de cucerire a piețelor occidentale, bazată pe integrarea tehnologiilor și pe servicii localizate, pentru ca producătorii chinezi „să devină o voce reală pe piața auto globală”.

În urma acestui interviu, șeful BYD, Wang Chuanfu, a răspuns sec, afirmând că „ este o campanie de denigrare răuvoitoare”.
În luna aprilie, o rețea foarte mare de showroom-uri BYD, aparținând unuia dintre cei mai mari dealeri ai mărcii, s-a închis peste noapte, abandonând clădirile și lăsând clienții existenți fără service, deși plătiseră sume importante pentru servicii de garanție timp de trei ani. Șefii BYD au spus că este o „expansiune oarbă și rapidă” cea care a stat la baza acestui faliment, dar presa chineză a transmis că primele informații conduc la „o rupere a lanțului de capital”.
SURSA FOTO: Sina Finance