Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice (EV) din lume, accelerează extinderea la nivel internațional, mizând totodată pe o tehnologie revoluționară: schimbarea rapidă a bateriei. Această strategie ar putea rescrie regulile jocului în industria auto europeană.
CATL deține aproximativ 38% din piața globală a bateriilor EV, furnizând baterii pentru giganți auto precum Tesla, Volkswagen și BMW. Deși a avut un impact uriaș în industrie, compania a atras cu adevărat atenția abia în mai 2025, când a lansat cea mai mare ofertă publică inițială (IPO) a anului la Bursa din Hong Kong, strângând 41 miliarde dolari HK (5,2 miliarde USD), relatează CNBC, citat de News.ro.
CATL a anunțat că 90% din fondurile obținute prin IPO vor fi direcționate către extinderea în Europa, în special către fabrica de 7,6 miliarde euro din Debrecen, Ungaria, care va începe producția în acest an. Compania mai deține o fabrică în Germania (deschisă în 2023) și a anunțat un parteneriat cu Stellantis pentru o unitate în Spania.

Analistul Bill Russo consideră că această expansiune este vitală, întrucât piața din China este deja saturată, iar marjele sunt mai bune în Europa. Ungaria, în special, oferă un avantaj strategic: apropiere de marii producători auto europeni, costuri mai mici și un climat politic mai favorabil față de Germania.
În cadrul Forumului Economic Mondial de la Tianjin, directorul de producție al CATL, Ni Jun, a avertizat că actualul ”război al reducerilor de prețuri” din China ar putea duce la formarea unui monopol, cerând intervenția guvernului. Compania rivală BYD a declanșat valul de reduceri în luna mai, accentuând presiunile asupra marjelor de profit.
Deși CATL își consolidează poziția pe continent, nu toate piețele europene i-au fost favorabile. UE a impus tarife punitive pentru EV-urile produse în China, iar o reprimare și mai dură a avut loc în SUA. Ungaria, însă, pare a fi soluția ideală pentru localizarea producției și evitarea acestor bariere comerciale.

CATL dezvoltă și un proiect integrat de producție de baterii EV în Indonezia, cu lansarea planificată pentru martie 2026. Acest demers îi va oferi o poartă de acces într-o regiune aflată în plină expansiune a mobilității electrice.
CATL intenționează să aducă în Europa tehnologia de schimbare rapidă a bateriei — o alternativă inovatoare la încărcarea clasică. Procesul durează aproximativ 5 minute și seamănă cu o spălătorie auto automată: mașina este parcată pe o platformă, iar sistemul robotizat înlocuiește bateria epuizată cu una complet încărcată.
Această tehnologie este deja răspândită în China, dar în Europa se află în fază incipientă. Nio, alt producător chinez, a instalat peste 60 de stații în Germania, Țările de Jos, Norvegia, Suedia și Danemarca. Stellantis testează un proiect similar în Madrid, printr-un parteneriat cu Ample.

Avantajele: rezolvă problema timpului de încărcare și a degradării bateriei în timp. De asemenea, permite producătorilor să dețină bateriile, ceea ce reduce prețul inițial al vehiculului și creează venituri recurente.
Dezavantajele sunt semnificative: costuri inițiale ridicate și lipsa unui standard unitar între producători. Totuși, Connor Watts, analist Fastmarkets, spune că poziția dominantă a CATL și colaborarea cu numeroși OEM-i chinezi o fac capabilă să impună standardizarea necesară.