Deși au existat critici privind modul în care s-au derulat negocierile dintre UE și SUA pentru tarifele vamale, industria auto din Europa, cu cel mai mare impact asupra comerțului bilateral, salută acordul care stabilește un nivel de 15% pentru exporturile de automobile.
Producătorii germani de automobile, cei mai mari exportatori de vehicule din Europa în SUA, au salutat decizia SUA de a diminua valoarea tarifelor vamale la 15%.
Companiile germane VW Group, BMW, Mercedes, dar și Volvo, au avut un impact major asupra afacerilor de peste ocean după majorarea tarifelor, de la 1 aprilie, la 27,5%. Toate companiile și-au revizuit volumele exportate, doar într-o mică măsură fiind continuate vânzările, în special cu mașinile care erau deja expediate către porturile din SUA.

„Ne așteptăm ca detaliile acordului să fie finalizate și comunicate în scurt timp”, a anunțat VW Group, care și-a estimat o pierdere de 1,3 miliarde de euro din cauza tarifelor majorate. Și celelalte companii se așteaptă la un impact semnificativ, iar unele dintre ele au renunțat să mai publice previziuni pentru finalul de an.
Pentru industria auto europeană care are activități de producție și vânzări în SUA urmează investiții în uzinele pe care le au deja sau în noi facilități de producție, pentru a-și reduce la maxim amprenta tarifelor mărite, iar în acest fel vor contribui la respectarea angajamentului luat de UE, privind investiții de circa 600 de milioane de euro.
Volvo, care și-a bugetat deja o pierdere de 1,2 miliarde de euro, având drept cauză tot tarifele, a anunțat deja că va produce în SUA SUV-ul XC60, care oricum este cel mai vândut autombil al mărcii pe această piață, iar Audi a anunțat că ia în considerare investiții americane, având în vedere că marca premium a grupului VW nu produce în SUA niciun dintre modelele vândute pe această piață.
Asociația constructorilor germani de automobile a transmis că rezultatul reprezintă o soluție mai bună decât ceea ce exista deja, dar că diferența de 12,5% în plus, față de situația anterioară va aduce cheltuieli noi pentru companii.

„Un lucru este clar: tariful american de 15%, inclusiv pentru produsele auto, va costa anual industria auto germană miliarde și o va împovăra în mijlocul transformării”, a declarat Hildegard Muller, președinta VDA. Ea a mai spus că în acest moment este important ca „lanțurile de aprovizionare din industria auto, care au fost distorsionate și restricționate de disputa tarifară, să funcționeze din nou”.
Pentru constructorii auto, o soluție de compromis va fi majorarea prețurilor, parțial sau integral cu taxele de 15%, asumându-și o eventuală scădere a vânzărilor. Indiferent de soluție, vor fi obligate să scoată bani din conturi, pentru a acoperi noile costuri.