Marea Britanie a început campania de renaționalizare a operatorilor feroviari. „Ne vom lua rămas bun de la 30 de ani de ineficiență, risipă și frustrare a pasagerilor”

Auto/Transporturi   
Marea Britanie a început campania de renaționalizare a operatorilor feroviari. „Ne vom lua rămas bun de la 30 de ani de ineficiență, risipă și frustrare a pasagerilor”

South Western Railway, companie feroviară care operează în sud-vestul Angliei, a devenit prima companie care a reintrat în proprietatea publică în cadrul campaniei guvernului laburist britanic de renaționalizare a căilor ferate, scrie AFP.

Este „o nouă eră pentru transportul feroviar”, a salutat Ministerul britanic al Transporturilor într-un comunicat.

Urmărește-ne și pe Google News
Șeful Volvo: Clienții trebuie să plătească pentru majorarea tarifelor vamale CITEȘTE ȘI Șeful Volvo: Clienții trebuie să plătească pentru majorarea tarifelor vamale
Evenimente
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a

„Ne vom lua rămas bun de la 30 de ani de ineficiență, risipă și frustrare a pasagerilor”, a declarat ministrul transporturilor, Heidi Alexander, în timpul unei vizite efectuate săptămâna aceasta la o gară din sudul Angliei. „Vom avansa cu încredere către un nou viitor pentru căile ferate”, a adăugat el.

Privatizarea operatorilor feroviari a avut loc la mijlocul anilor 1990, sub conducerea premierului conservator John Major, continuând politica liberală promovată de Margaret Thatcher în anii 1980, scrie Agerpres.

În ciuda promisiunii unor servicii mai bune, creșterii investițiilor și a reducerii cheltuielilor guvernamentale, proiectul a fost extrem de nepopular la acea vreme, fiind denunțat de sindicate, opoziție, unii conservatori și o mare parte a populației.

Numărul pasagerilor a crescut inițial, la fel ca și investițiile.

Dar o deraiere cauzată de micro-fisuri în șine, care a făcut patru morți în 2000, a șocat profund opinia publică. Anulările și întârzierile au devenit, de asemenea, frecvente, iar pasagerii s-au plâns de prețuri.

Rețeaua feroviară a revenit de atunci în proprietate publică, fiind gestionată de compania Network Rail.

România primește noi magazine cu prețuri mici - Cea mai mare populară rețea de drogherii din Austria va avea ca administratori nume importante CITEȘTE ȘI România primește noi magazine cu prețuri mici - Cea mai mare populară rețea de drogherii din Austria va avea ca administratori nume importante

Patru dintre cei 14 operatori din Anglia au revenit deja sub control public în ultimii ani, din cauza performanțelor lor slabe. Ideea inițială a fost, însă, ca aceștia să fie gestionați temporar înainte de a reveni în sectorul privat.

Majoritatea laburistă, la putere din iulie, a aprobat la sfârșitul lui noiembrie o lege care impune naționalizarea operatorilor privați la sfârșitul contractelor lor (sau chiar mai devreme în caz de proastă gestionare) și regruparea lor într-un organism numit Great British Railways.

Faptul de a aștepta până la sfârșitul contractelor, potrivit guvernului, îi permite acestuia să evite plata compensațiilor către operatorii actuali. Toate vor expira până în 2027.

Sindicatele din sector, care au lansat un val de greve în ultimii ani sub presiunea crizei puterii de cumpărare cauzate de inflație, au salutat preluarea de către stat.

„Toată lumea din sectorul feroviar știe că privatizarea (…) nu a funcționat și încă nu funcționează”, a comentat Mick Whelan, secretarul general al sindicatului mecanicilor de locomotivă Aslef, în declarații publicate joi.

Nou scandal în SUA - Trump iartă Boeing pentru accidentele fatale din 2018 și 2019 CITEȘTE ȘI Nou scandal în SUA - Trump iartă Boeing pentru accidentele fatale din 2018 și 2019

Revenirea acestor companii în proprietatea publică „va asigura că serviciile sunt gestionate în interesul pasagerilor, nu al acționarilor”, dar rezolvarea „problemelor structurale care afectează rețeaua feroviară (…) va necesita timp”, a avertizat ministrul Heidi Alexander.

Guvernul a anunțat în decembrie că prima companie vizată va fi South Western Railway. Vor urma C2C pe 20 iulie și apoi Greater Anglia pe 12 octombrie.

Cu începere de duminică, operațiunile South Western Railway vor fi gestionate de un nou operator public care va fi integrat în Great British Railways odată ce compania va fi înființată, mai notează AFP.

viewscnt
Afla mai multe despre
marea britanie
cale ferata
tren