Companiile auto se confruntă în acest an cu o presiune mărită în piețele majore, UE și SUA, pe fondul crizelor sau modificărilor legislative, cu scăderi evidente ale cererii de autovehicule. Porsche, Ford și BMW se aliniază pe lista mărcilor care au raportat scăderi ale performanțelor, din cauza declinului vânzărilor, conform analizei Profit.ro.
Porsche, BMW, Mercedes sau Ford sunt mărci care au fost nevoite să anunțe scăderi sau chiar pierderi operaționale în prima jumătate de an, din cauza impactului tarifelor din SUA asupra situației financiare a companiilor, dar și din motive care țin de creșterea costurilor operaționale.
Porsche - costuri mari de restructurare și din cauza investițiilor în baterii
Porsche se află în cel mai slab an al companiei din ultimul deceniu, înregistrând scăderi ale vânzărilor în China și deteriorări ale situației financiare în contextul restructurărilor pe care constructorul încearcă să le facă.

Veniturile companiei de mașini premium sport, parte din grupul VW, au scăzut cu -6,7%, respectiv 18,16 miliarde euro, la un declin de -6,1% al livrărilor (146.391 unități). Mult mai accelerat s-a contractat profitul operațional, însă, care a fost în intervalul ianuarie – iulie de un miliard de euro, cu 67% mai mic decât cel din urmă cu un an, când se înregitra un profit de 3 miliarde euro. Și randamentul a scăzut drastic, pentru că marja operațională s-a redus la 5,5%, de la 15,7%.
Compania în care acționari principali sunt cei din familiile Porsche și Piech spune că a înregistrat un impact de 1,1 miliarde euro din cauza activităților legate de baterii, din cauza tarifelor și ca urmare a realinierii strategice.
Șefii companiei au recalculat estimările pentru finalul de an, după anunțul privind limitarea tarifelor din SUA la 15% și au stabilit că veniturile vor fi de 37 – 38 de miliarde euro, similar cu previziunile anterioare, cu o profitabilitate de 5 – 7%, ușor mai scăzută decât cifrele transmise anterior. Costuri de 1,3 miliarde de euro sunt prognozate în legătură cu realinierea strategică, care presupune inclusiv concedieri.

Mercedes, prăbușire drastică a profitabilității
Mercedes-Benz, la rândul său, anunță o scădere de -8,6% a veniturilor, cu circa 6 miliarde euro, respectic 66,3 miliarde euro, la finalul unui trimestru 2 în care scăderea a urcat până aproape de 10%.
Deși compania vorbește despre rezultate „robuste”, cifrele arată o scădere EBIT de -68,5% în trimestrul 2, cu -54,9% pe prima jumătate de an, la o valoare de 3,5 miliarde de euro, față de 7,9 miliarde în anul precedent. Profitul net raportat de constructorul german s-a diminuat cu 55,8% în intervalul analizat, la 2,68 miliarde euro, de la 6,1 miliarde euro în 2024.
Rezultatele negative vin pe fondul scăderii vânzărilor, chiar dacă procentul cu care acestea s-au contractat a fost mult mai mic, respectiv -6,2%.
Este relevant și faptul că producătorul s-a confruntat cu un declin consistent pe segmentul electric, unde a vândut cu aproape 20.000 de mașini mai puțin (-19%), într-un an în care încep să conteze enorm aceste vânzări pentru valorile privind emisiile de CO2.

Mercedes prognozează scăderi „semnificativ sub nivelul din 2024”, la vânzările de autoturisme și la LCV-uri, cu o creștere a motorizărilor electrificate. Marja EBIT este estimată pentru intervalul 8 – 10%, față de 14,6% în 2024.
BMW, creștere pe electrice, scădere a profitului
La BMW situația a fost la fel dramatică din punct de vedere financiar, pentru că scăderile sunt de asemenea cu două cifre, pentru indicatorii importanți, chiar dacă vânzările au rămas la același nivel, cu 1,2 milioane de vehicule (-0,5%). Veniturile constructorului bavarez au scăzut în prima jumătate de an cu -8%, la 67,6 miliarde euro, cu două trimestre care au avut rezultate comparabile.
Pe sectorul Auto, scăderea a fost ceva mai mică, -6,9%, fiind vizbilă și o creștere de 4,3% a veniturilor provenite din serviciile financiare. Valoarea EBIT s-a ridicat la 5,8 miliarde euro, ceea ce înseamnă că a scăzut cu 26,8% față de anul trecut, procentul fiind și mai mare, -32,8%, pe sectorul Auto, care a generat cu aproape 2 miliarde de euro mai puțin. Profitul net al companiei pentru cele șase luni s-a contractat cu -29%, la 4 miliarde euro, cu 1,6 miliarde mai puțin decât se înregistrau în 2024, la final de iunie.
În schimb, pe segmentul de vehicule electrice, compania cu sediul în Munchen a înregistrat un avans mare, de 15,7%, ponderea în vânzări a acestora urcând la 18,3%.
Ford, scădere de profitabilitate pe divizia Ford Blue
A patra companie din seria celor care și-au anunțat rezultatele slabe în ultima zi este Ford, cu un profil al produselor mai larg, dar cu o acoperire geografică destul de diferită față de mărcile germane. Pentru Ford, inclusiv dependența masivă de piața americană a reprezentat un mare obstacol, având în vedere că un procent mare din automobilele pe care le vinde pe piața de origine nu sunt produse local, ci sunt importante, sau utilizează componente de import.

În acest fel, impactul tarifelor a fost foarte puternic în bilanțul semestrial. În ciuda scăderii vânzărilor cu un procent, la 2,15 milioane de vehicule, veniturile Ford au fost în linie cu cele din 2024, creșterea de circa 200 de milioane de dolari fiind nesemnificativă, raportat la cele aproape 91 de miliarde de dolari încasate din vânzarea de autovehicule și servicii. În schimb s-a redus valoarea EBIT la 3,2 miliarde dolari, față de 5,5 miliarde dolari în urmă cu un an, marja fiind de 3,5%, față de 6,1% în urmă cu un an.
O mare problemă pentru Ford este legată de faptul că divizia Ford Blue, care era unul dintre motoarele de profit, a înregistrat o scădere a EBIT la 757 milioane dolari, de la 2 miliarde în urmă cu un an, iar marja EBIT s-a redus la 1,6%, de la 4,3%. În același timp, segmentul Model e, al vehiculelor electrice, a rămas pe pierdere, chiar dacă și-a îmbunătățit parametrii.
Previziunile Ford pentru impactul tarifelor în acest an se ridică la 2 miliarde dolari, valoare EBIT anticipată pentru finalul lui 2025 fiind de 6,5 – 7,5 miliarde dolari, în scădere față de 7 – 8,5 miliarde dolari cât arătau previziunile anterioare.