Impactul interzicerii de către Rusia a exporturilor de carburanți pe termen nedefinit: deficitul global se agravează, aprovizionarea înainte de iarnă perturbată

Impactul interzicerii de către Rusia a exporturilor de carburanți pe termen nedefinit: deficitul global se agravează, aprovizionarea înainte de iarnă perturbată
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 sep 2023

Rusia a impus o interdicție pe termen nedeterminat pentru exporturile de motorină și benzină în majoritatea țărilor, o măsură care riscă să perturbe aprovizionarea cu combustibil înainte de iarnă și amenință să agraveze penuria globală, relatează CNBC.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Într-un decret guvernamental semnat de prim-ministrul Mihail Mishustin, Kremlinul a declarat joi că va introduce restricții ”provizorii” pentru exporturile de motorină, pentru a stabiliza prețurile combustibililor pe piața internă.

Interdicția, care a intrat în vigoare imediat și se aplică tuturor țărilor, cu excepția a patru foste state sovietice, nu are o dată de încheiere. Țările scutite de interdicție includ Belarus, Kazahstan, Armenia și Kârgâzstan, toate fiind membre ale Uniunii Economice Eurasiatice conduse de Moscova.

Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori de motorină din lume și un exportator major de țiței.

Naftogaz: Războiul a redus consumul de gaze naturale al Ucrainei cu aproape o treime CITEȘTE ȘI Naftogaz: Războiul a redus consumul de gaze naturale al Ucrainei cu aproape o treime

Participanții de pe piață sunt îngrijorați de impactul potențial al interdicției Rusiei, în special într-un moment în care stocurile globale de motorină sunt deja la niveluri scăzute. Prețurile petrolului au crescut cu până la 1 dolar pe baril în urma știrii de joi, înainte de a se redresa ușor.

Contractele futures pentru țițeiul Brent, de referință la nivel internațional, s-au tranzacționat în urmcare cu 0,9%, la 94,13 dolari pe baril, vineri, la Londra, în timp ce contractele futures din SUA West Texas Intermediate au crescut cu 1,1% până la 90,62 dolari.

Analiștii din domeniul energiei au spus că limbajul vag folosit în anunțul Rusiei a făcut dificilă evaluarea exactă a perioadei în care va rămâne în vigoare interdicția și au avertizat că Moscova ar putea încerca din nou să transforme într-o armă rezervele de combustibil, înaintea unui nou sezon de încălzire de iarnă.

Un purtător de cuvânt al Kremlinului a declarat vineri că interdicția aplicată exporturilor de combustibil va dura atât timp cât va fi necesar pentru a asigura stabilitatea pieței, a informat Reuters, citat de News.ro.

În săptămânile care au precedat intervenția de joi, analiștii au spus că exporturile rusești de motorină au fost supuse unei presiuni din cauza slăbiciunii rublei, a întreținerii rafinăriilor interne și a eforturilor guvernamentale de a crește oferta internă.

”Toate acordurile convenite înainte de intrarea în vigoare a interdicției sunt încă în vigoare, ceea ce înseamnă că probabilitatea unei opriri imediate a exporturilor de motorină și benzină este puțin probabilă, cel mai probabil ar dura 1-2 săptămâni pentru ca impactul să se producă”, a spus Viktor Katona, analist principal la Kpler, într-o notă de cercetare publicată vineri.

”În acel moment, totuși, guvernul ar putea deja să anuleze această lege specifică, la fel de brusc cum a fost publicată”, a adăugat el.

Ce impact ar putea avea interdicția?

Înainte de invazia pe scară largă în Ucraina a Kremlinului, în februarie anul trecut, rafinăriile rusești exportau circa 2,8 milioane de barili pe zi de produse petroliere. Această cifră a scăzut de atunci la aproximativ 1 milion de barili pe zi, potrivit ING, dar Moscova rămâne încă un jucător important pe piețele globale de energie.

Warren Patterson, șeful Strategiei pentru mărfuri la ING, a declarat într-o notă de cercetare publicată vineri că interzicerea exporturilor de carburanți de către Rusia este o evoluție majoră înaintea iernii din emisfera nordică, o perioadă în care, de obicei, se va observa o creștere sezonieră a cererii.

”Piața distilatelor medii cunoștea deja o presiune semnificativă înainte de această interdicție, cu stocuri strânse în SUA, Europa și Asia, în timp ce ne îndreptăm spre iarna emisferei nordice”, a spus Patterson, citând factori precum reducerile de producție OPEC+, revenirea călătoriilor aeriene și eforturile Europei de a înlocui distilatele medii rusești, după ce o interdicție a intrat în vigoare în februarie.

”Pierderea de aproximativ 1 milion de barili pe zi de motorină rusească se va face simțită pe piața globală și nu va face decât să întărească opinia favorabilă pe care am avut-o asupra fisurilor de distilat mediu și, ca urmare, asupra marjelor rafinăriilor”, a adăugat el.

Lidera OPEC, Arabia Saudită a declarat pe 5 septembrie că își va extinde producția de 1 milion de barili pe zi până la sfârșitul anului, iar liderul non-OPEC, Rusia, s-a angajat să reducă exporturile de petrol cu 300.000 de barili pe zi până la sfârșitul anului. Ambele țări au spus că își vor revizui lunar reducerile voluntare.

”Scopul interdicției se pare că este de a aborda restricțiile și prețurile ridicate de pe piețele interne ruse, unde prețurile ridicate ale petrolului, combinate cu o rublă slăbită, sunt dureroase pentru consumatorii ruși”, a declarat vineri Callum Macpherson, director pentru mărfuri la Investec.

”Cu toate acestea, există și asemănări cu întreruperile livrărilor de gaze rusești către Europa, care au început în 2021. Au început, de asemenea, ca întreruperi presupuse temporare, în timp ce gazul a fost reținut pentru a umple depozitele interne – știm cu toții ce s-a întâmplat acolo. Ar putea fi o coincidență faptul că această interdicție a fost anunțată a doua zi după ce Rusia a avut o perioadă grea la ONU, sau ar putea fi o extindere a politicii de utilizare a energiei ca armă ca reacție la asta”, a adăugat el.

viewscnt
Afla mai multe despre
rusia
blocare exporturi carburanti
criza