Compania de stat Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, al doilea cel mai mare furnizor de profil de pe segmentul concurențial, având cea mai bună ofertă pentru populație de pe piață, și cel mai important emitent de la Bursa de Valori București (BVB), a raportat pe primul semestru al anului un profit net de 1,587 miliarde lei, cu 41% mai mic față de perioada similară din 2024 (2,69 miliarde lei).
Diminuarea de profit este mai redusă față de cea din T1 2025, de 56%.

În primele 6 luni din 2025, veniturile Hidroelectrica au scăzut cu 16%, la 4,315 miliarde lei, cu o marjă operațională de 41% și o marjă netă de 37%, ″ceea ce reflectă diminuarea avantajului competitiv tradițional rezultat din costul scăzut al producției hidro proprii″, potrivit conducerii companiei. ″Creșterea dependenței de piața angro de energie și reconfigurarea structurii veniturilor, cu o pondere în creștere a segmentului de furnizare, au influențat nivelul marjelor″, se mai spune în raportul semestrial al Hidroelectrica.
În schimb, cheltuielile au avansat cu circa 2,3%, la 2,725 miliarde lei.

Producția totală netă de energie electrică a Hidroelectrica a scăzut cu 27% în primul semestru al anului, față de perioada similară din 2024, de la 8.293 la GWh la 6.068 GWh. În schimb, volumul achizițiilor de energie electrică de la terți a explodat în primele 6 luni ale anului, crescând cu 62%, la 674 GWh. În primul trimestru, avansul achizițiilor fusese de numai 10% față de primele 3 luni din 2024, la 196 GWh.
Asta în condițiile în care, în timp ce cantitatea de energie vândută pe contracte angro a scăzut cu 43%, la 3.235 GWh, cea aferentă contractelor de furnizare către clienți finali a crescut cu 31%, la 3.260 GWh, ajungând mai mare decât vânzările angro. Cu un an în urmă, volumul vândut angro (5.636 GWh) a fost mai mult decât dublu decât cel aferent furnizării en-detail (2.488 GWh).

Totuși, spre deosebire de situația din T1 2025, când ajunsese să încaseze mai mulți bani din furnizare de energie către clienți finali decât din vânzări angro, la nivelul primelor 6 luni ale anului, lucrurile au revenit relativ la normal: încasări de 1,687 miliarde lei din vânzări angro, cu 32% mai mici decât în S1 2024, și de 1,405 miliarde lei din furnizare, în creștere cu 24%.
În S1 2025, Hidroelectrica a vândut angro la o cotație medie de 522 lei/MWh, cu 18% mai mare decât cea din primele 6 luni din 2024. În schimb, prețul mediu pe segmentul de furnizare (fără costuri transferate) a fost de 431 lei/MWh, în scădere cu 5%.

Hidroelectrica este asaltată zilnic de mii de cereri de semnare de contracte de furnizare venite din partea potențialilor clienți casnici noi, pe fondul eliminării plafonării prețurilor, compania având cea mai bună ofertă pentru populație de pe piață și printre cele mai mici costuri de producție din țară.
″La data de 30 iunie 2025, portofoliul de furnizare cuprindea 768.836 locuri de consum (LC), înregistrând o creștere de 30% față de aceeași dată a anului precedent, când erau înregistrate 590.898 LC. Această creștere de 177.938 LC reflectă atât atragerea unui număr semnificativ de noi clienți casnici, cât și o expansiune accentuată în segmentul noncasnic.
Evoluția a fost susținută de anunțul privind eliminarea plafonării prețurilor la energie începând cu 1 iulie 2025, care a determinat un interes crescut pentru schimbarea furnizorului înainte de expirarea plafonării prețurilor. Acest context a favorizat migrarea clienților, cu efecte vizibile în ambele segmente de piață, dar cu un ritm mai accelerat în cel noncasnic, unde decizia de optimizare a costurilor e mai rapidă și direct influențată de condițiile pieței″, se afirmă în raport.

Pentru a-și onora contractele de furnizare în condițiile scăderii producției din cauza condițiilor hidrologice deficitare, Hidroelectrica este nevoită să iasă în piață și să cumpere energie din alte surse, după cum a relatat Profit.ro.
Foarte recent, Hidroelectrica a încheiat o tranzacție angro masivă cu al doilea cel mai mare producător din țară, Nuclearelectrica (SNN), operatorul centralei de la Cernavodă, controlat tot de stat: a cumpărat de la SNN energie cu livrare în perioada 1 octombrie 2025 – 31 decembrie 2026, în valoare totală de 323,5 milioane lei.
″Aceste două tendințe majore – reducerea producției proprii pe fondul secetei severe și creșterea nivelului achizițiilor de energie din piață – reprezintă contextul determinant al transformării: de la un model construit aproape exclusiv pe producția hidro proprie, compania evoluează spre un profil de integrator și furnizor, îmbinând producția internă cu volume în creștere achiziționate din piață pentru a susține evoluția livrărilor și poziția competitivă ca furnizor″, mai spun cei de la Hidroelectrica.