Maria Rousseva, CEO BRD, despre scoaterea băncii la vânzare: Managerul unei companii listate trebuie să fie foarte atent în declarații. Nu comentăm zvonuri. Țintim în continuare locul 3 în piață

Maria Rousseva, CEO BRD, despre scoaterea băncii la vânzare: Managerul unei companii listate trebuie să fie foarte atent în declarații. Nu comentăm zvonuri. Țintim în continuare locul 3 în piață
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 8 feb 2024

Noul CEO al BRD Groupe Societe Generale, Maria Rousseva, a declarat că banca pe care o conduce este una în creștere și țintește în continuare locul 3 în piață, iar poziția de manager al unei compani listate o obligă să fie foarte atentă în declarații, ca răspuns la solicitarea de a comenta recentele informații privind demersurile acționarului majoritar francez de a vinde banca din România.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

"Este foarte clar că managerul unei companii listate trebuie să fie foarte atent în declarații. BRD nu comentează zvonurile de piață de acest tip. Suntem o bancă mare, care crește, pe o piață mare, în creștere", a spus Rousseva, la conferința de după prezentarea rezultatelor financiare pe 2023.

Ea a subliniat că BRD țintește în continuare locul 3 din piață, în fața competiției în creștere, și a menționat că anul trecut a crescut cota de piață pe creditare cu 0,5 puncte procentuale, avans record pentru instituție de la privatizare. 

A treia poziție în piață este însă amenințată. UniCredit va ajunge la o cotă de 12% după active, respectiv pe locul 3 în piața bancară din România, după preluarea Alpha Bank, care se va finaliza anul acesta.

"Strategia BRD a fost de creștere organică. Anul trecut am crescut organic cota de piață. În general, piața este foarte atractivă, iar BRD este un nume bun", spune Rousseva. 

Ea nu a dorit să comenteze nici "zvonurile" cu privire la vânzarea potențială a BRD Finance și a BRD Pensii.

BRD Société Générale, profit în creștere cu aproape un sfert în 2023 CITEȘTE ȘI BRD Société Générale, profit în creștere cu aproape un sfert în 2023

Grupul bancar francez Societe Generale a angajat JP Morgan pentru a explora posibilitatea vânzării BRD, entitatea sa din România, locul 3 pe piața locală,  conform Merger Market, care citează mai multe surse, și Bizlawyer. Procesul se află într-un stadiu incipient, dar deja există interes din partea mai multor jucători pentru achiziționarea băncii românești. Printre cei interesați este și grupul financiar belgian KBC. KBC este în topul celor mai activi cumpărători de proprietăți bancare din regiune.

În noiembrie 2021, grupul belgian KBC a cumpărat integral Raiffeisenbank Bulgaria, subsidiara bulgară a Raiffeisen Bank International, într-o tranzacție de peste 1 miliard de euro.

La începutul anului trecut, Societe Generale a anunțat vânzarea a patru dintre subsidiarele sale africane, dintre care două către Vista. Banca franceză s-a confruntat însă cu opoziția guvernelor locale, Republica Congo anulând una dintre vânzări, în timp ce ce ministrul de finanțe din Guineea Ecuatorială și-a exprimat intenția de a bloca o altă tranzacție.

Conform datelor prezentate de Profit.ro în vara anului trecut, BRD ocupă locul 3 pe piața bancară locală. A pierdut cotă de piață și în 2022, până la 10,2%, dar a rămas în poziția a treia.

Grupul BRD Société Générale a încheiat anul trecut cu un profit net în creștere cu 24% la 1,66 miliarde de lei, mai ales pe fondul creșterii veniturilor din dobânzi. Banca propune acționarilor un dividend brut de 1,407 lei/acțiune.

Veniturile nete din dobânzi au crescut față de 2022 cu 15% la 2,73 de miliarde de lei, în timp ce veniturile din comisioane au scăzut ușor până la 750 de milioane de lei, ca urmare a veniturilor mai mici din carduri și a contracției comisioanelor pentru tranzacțiile cu numerar, contrabalansate de veniturile mai mari din comisioanele la credite, asigurări și piața de capital.

FOTO maib, cea mai mare bancă din Republica Moldova, s-a întâlnit cu conducerea ASF și BVB pentru a discuta listarea la București CITEȘTE ȘI FOTO maib, cea mai mare bancă din Republica Moldova, s-a întâlnit cu conducerea ASF și BVB pentru a discuta listarea la București

Câștigurile din tranzacționare și diferențe de curs au crescut cu circa 8% la 341 de milioane de lei.

În total, veniturile bancare au avansat cu aproape 11% la 3,83 de miliarde de lei.

Cheltuielile operaționala au crescut și ele cu 8,6%, la aproape 1,9 miliarde de lei, pe fondul creșterii cheltuielilor de personal (+7,1%), la 963 milioane de milioane de lei. Alte costuri au crescut din serviciile externalizate și din cheltuielile IT&C, mai menționează banca.

Veniturile operaționale brute au crescut cu 13% la 1,94 miliarde de lei, iar raportul cost/venit s-a îmbunătățit pe fondul efectului favorabil al veniturilor (49,4% în 2023 față de 50,4% în 2022).

Costul riscului a înregistrat o eliberare netă de 57,4 milioane de lei pe parcursul anului 2023, comparativ cu o cheltuială netă de 95,1 milioane de lei în 2022, evoluție justificată de bancă prin recuperările continue ale expunerilor neperformante și formarea limitată de credite neperformante.

De altfel, rata creditelor neperformante a scăzut anul trecut la 1,9%, față de 2,6% la finele lui 2022.

Astfel, în ansamblu profitul net a al grupului a crescut de la 1,34 miliarde de lei la 1,66 miliarde de lei. Nominal, este cel mai mare profit istoric al BRD, însă rezultatele de 1,4-1,5 miliarde de lei/an din 2017-2019, aduse la valoarea din prezent, au fost mai bune.

Randamentul capitalurilor a ajuns la 21%, cel mai bun rezultat din ultimii ani – față de 20,1% în 2017, 20,8% în 2018, 18,9% în 2019, 11% în 2020, 15,6% în 2021, 16% în 2022.

Conducerea băncii vrea să distribuie 60% din profitul pe 2023 acționarilor, ceea ce corespunde unui dividend brut de 1,407 lei/acțiune, ce urmează a fi votat în AGA din 25 aprilie.

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, au înregistrat o creștere de două cifre, 12,8% față de finalul anului 2022, prin contribuția puternică a segmentelor retail și corporate.

Pe partea de retail, soldul creditelor nete este în creștere cu 6,7%, nivel similar ratei inflației. BRD a înregistrat un nivel record de 7,7 miliarde de lei în credite noi acordate persoanelor fizice în 2023 și, de asemenea, cel mai bun an pentru creditele noi de consum, cu o creștere de 20% an/an.

Creditele nete acordate clienților companii mici au crescut cu 46,4% an/an la sfârșitul anului 2023.

Finanțarea companiilor a crescut cu 23%, pe fondul creșterii finanțărilor pentru IMM cu 18,4% și a celor pentru companiile mari cu 25,8%. Activitatea de leasing a avut un ritm de creștere substanțial de 20,2%. BRD a aprobat credite IMM Invest Plus de 2,6 miliarde de lei în 2023, în creștere cu 27% față de 2022.

Depozitele au crescut cu 10% față de 2022, cu cote similare de creștere pe retail și companii, până la 62,4 miliarde de lei.

 
viewscnt
Afla mai multe despre
brd
maria rousseva
vanzare