Pentru prima dată în România, stâlpi prefabricați din beton sunt folosiți în construcția planșeelor „top-down” la o magistrală de metrou, o soluție tehnologică inovatoare implementată de compania CONCEPT STRUCTURE pe Magistrala 6, care va lega Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă. Metoda permite eliminarea stâlpilor metalici provizorii, accelerează execuția lucrărilor și reduce considerabil riscurile și abaterile din șantier. Cristian Năstase, fondatorul CONCEPT STRUCTURE, a explicat pentru InvestinginProperty modul în care de derulează lucrările la acest proiect masiv de infrastructură, dar și provocările unei investiții de asemenea anvergură.
Magistrala 6 va lega direct Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă, pe o lungime de aproximativ 7,6 kilometri, cu șase stații intermediare. În termeni de mobilitate, aceasta înseamnă reducerea timpului de călătorie la circa 30 de minute și evitarea semnificativă a traficului rutier, cu impact direct asupra calității aerului și a confortului cetățenilor.
Antreprenorul general este asocierea turco-română Gülermak-Somet, iar proiectanții generali sunt 3TI Progetti Italia și TPF Ingenieria.
Care este rolul companiei CONCEPT STRUCTURE în acest proiect? Printre altele, Concept Structure, alături de firma Metrans Engineering, este subcontractant al 3TI Progetti (unul dintre proiectanții generali) pentru partea de inginerie structurală.
„Ne ocupăm de stațiile Paris, Bruxelles și Otopeni din lotul 1.2. Alături de Metrans, am elaborat documentația de concept schematic, DTAC (documentația pentru autorizația de construire) și PTE (proiectul tehnic de execuție), colaborând strâns cu supervizorii Padeco–Oriental–Metroul SA”, a declarat Cristian Năstase, fondatorul CONCEPT STRUCTURE.
Toate cele trei stații sunt clădiri subterane de tip cut and cover, cu două niveluri: peroane și vestibul. Structura de rezistență constă în pereți mulați din beton armat C30/37 (monolit) pentru incintă, planșee intermediare monolit, stâlpi prismat ici și grinzi, precum și radier de fundare. Suprafața desfășurată este de aproximativ 100.000 de metri pătrați.
În edificarea acestor stații ale magistralei de metrou, CONCEPT STRUCTURE utilizează în premieră o tehnică inovatoare privind modul de turnare a betonului: metoda top-down. Aceasta presupune turnarea primului planșeu la cota zero, urmată de excavația subterană, nivel cu nivel, și turnarea succesivă a planșeelor.
Inovația constă în folosirea stâlpilor prefabricați din beton C40/50, instalați concomitent cu pereții mulați. Acești stâlpi preiau imediat sarcina planșeelor, eliminând necesitatea montării unor stâlpi metalici provizorii, ceea ce accelerează lucrările și reduce riscurile.

„Este o premieră absolută pentru noi: este prima dată când aplicăm această soluție pentru susținerea planșeelor top-down în faza de execuție. Alături de colegii de la Metrans Engineering, am înlocuit stâlpii metalici temporari și betonarea profilelor metalice, obținând economii semnificative de cost și timp. Toleranțele stricte ale prefabricatelor ne-au permis o aliniere perfectă și o reducere drastică a abaterilor în execuție. În faza de realizare a fundației de tip radier general, stâlpul prefabricat reazemă pe bareta („grinda-sită”) prin intermediul unor profile metalice, care asigură transferul axial al încărcăturilor”, a afirmat Cristian Arnăutu, Senior Project Manager în cadrul companiei.
Conectarea planșeului intermediar se realizează prin rezemare directă într-un „slit” practicat în grosimea stâlpului, iar barele de armătură verticale, prevăzute cu couplere mecanice la capete, asigură o ancorare sigură a plasei planșeului. Pentru manevrare și poziționare în foraj, fiecare stâlp este echipat cu un ansamblu metalic detașabil în partea superioară, garantând operațiuni rapide și sigure, fără risc de deteriorare a prefabricatului.

Desigur, există și provocări, atât de natură tehnică, cât și administrativă și de avizare. Întrucât lucrările se desfășoară deasupra DN1, a fost necesară planificarea devierii traficului și relocarea unor rețele de apă, canal și electricitate. Spre exemplu, pentru obținerea autorizației de construire au fost necesare peste 20 de avize: mediu, apă-canal, trafic, protecția patrimoniului, ISCIR ș.a.
„Abia în august 2024 am primit autorizația finală pentru Lotul 1.2”, a precizat Cristian Năstase.
Pentru integrarea soluțiilor geotehnice în proiectarea structurală, departamentele de structură, respectiv de geotehnică și fundații speciale, au colaborat pentru a dimensiona corect pereții și piloții forați, având în vedere nivelul apei freatice și natura mixtă a solului (argilă și nisip).
CONCEPT STRUCTURE a proiectat un radier continuu și pereți cu etanșare dublă, asigurând rezistența la presiunea apei și limitând tasările pe parcursul exploatării. În plus, compania monitorizează permanent vibrațiile și deformațiile clădirilor învecinate, prin senzori instalați pe teren.
Cele mai dificile momente întâmpinate în cadrul lucrărilor au fost legate, în principal, de corelarea dintre realitatea din teren și cea proiectată. Acest proces s-a dovedit anevoios, mai ales din cauza amplasamentului în zona DN1, o arteră intens circulată, cu numeroase constrângeri tehnice.
În plus, au existat provocări importante legate de vecinătățile subterane și supraterane, care au impus ajustări continue și soluții adaptate condițiilor reale din șantier. În acest context, utilizarea tehnologiei BIM a reprezentat un sprijin important, permițând o mai bună coordonare și vizualizare a elementelor implicate în proiect.

„Aceasta este, de altfel, lecția principală pentru inginerii structurali implicați într-un proiect de o asemenea anvergură: colaborarea multidisciplinară și integrarea BIM sunt cheia succesului. Inovația nu vine doar din tehnologie, ci și din modul în care reușești să armonizezi cerințe diferite – seismice, geotehnice, de trafic și de mediu. Pentru noi, la CONCEPT STRUCTURE, fiecare detaliu structural, de la armătura stâlpilor la îmbinările planșeelor turnate monolit, contează pentru siguranța și durabilitatea proiectului”, a mai spus Cristian Arnăutu.
Finalizarea acestei investiții este prognozată pentru 2029 și va asigura o legătură rapidă între oraș și aeroport, reducând semnificativ traficul pe DN1, în paralel cu creșterea transportului public și scăderea emisiilor de carbon. De asemenea, regenerarea urbană din jurul stațiilor va stimula dezvoltarea de zone comerciale și rezidențiale, contribuind la revitalizarea sectorului de nord al Capitalei.
Alți ingineri implicați în acest proiect sunt Matei Teodor, Managing Partner, Cristian Radu, Special Foundation Director, Ioan Buzilă, Special Foundation Manager, Cristian Arnăutu, Senior Project Manager, Radu Geanguș, Project Director, și Ovidiu Chitu, Technical Director.
Un material Investing in Property