Autoritatea Federală Germană a Concurenței (Bundeskartellamt) a avertizat că mecanismele de stabilire a prețurilor utilizate de Amazon pentru vânzătorii terți ar putea încălca legislația concurenței. În evaluarea preliminară publicată, autoritatea a susținut că aceste mecanisme limitează vizibilitatea produselor comercianților și le afectează libertatea de a-și stabili prețurile, transmite CNBC.
Concret, Amazon folosește algoritmi și modele statistice pentru a calcula plafoane de preț pentru diverse produse. Produsele considerate ca având ”prețuri prea mari” sau ”necompetitive” pot fi retrogradate în rezultatele de căutare, excluse din campaniile publicitare sau chiar eliminate din ”buy box”, prima ofertă afișată atunci când un client accesează o pagină de produs, scrie News.ro.

”Concurența în comerțul online din Germania este determinată în mare măsură de regulile Amazon pentru platforma sa de vânzări”, a declarat Andreas Mundt, președintele autorității.
”Din moment ce Amazon concurează direct cu alți comercianți pe propria sa platformă, influențarea prețurilor concurenților, chiar și sub forma unor plafoane de preț, este fundamental discutabilă din punct de vedere al concurenței”, a adăugat el.
Reprezentanții autorităților de reglementare germane avertizează că aceste practici nu doar că amenință afacerile comercianților de pe Amazon, dar pot descuraja și alți retaileri să ofere prețuri mai mici.
Amazon a respins concluziile preliminare ale autorității germane. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că orice modificări ale mecanismelor sale de stabilire a prețurilor ar fi ”în detrimentul clienților și al partenerilor de vânzări”.
”Dacă Amazon este împiedicat să ajute oamenii să găsească oferte competitive, asta va duce la o experiență de cumpărături mai proastă, forțându-ne să promovăm prețuri necompetitive sau chiar abuzive”, a precizat reprezentantul Amazon.

Compania poate prezenta obiecții și feedback la evaluarea preliminară înainte ca autoritatea să ia o decizie finală.
Această investigație vine după un acord încheiat în 2022 între Amazon și autoritățile antitrust din Uniunea Europeană, care investigau folosirea datelor comercianților și practicile legate de ”buy box”. În acel acord, Amazon s-a angajat să afișeze un al doilea ”buy box” pentru produsele din Europa atunci când există o ofertă concurentă diferită ca preț sau livrare.
Între timp, Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din SUA investighează și ea utilizarea algoritmilor de preț de către Amazon, într-un proces antitrust amplu inițiat în 2023. Amazon a declarat că plângerea FTC este ”eronată atât din punct de vedere factual, cât și juridic”. Procesul este programat să înceapă în octombrie 2026.